Zari
ohodnotit

Začátek světa

Žánr:
Rok:
2000
Délka:
87 minut
Premiéra v ČR:
2.11.2000
„Příběh na pokračování ze dnů, kdy se střídala tisíciletí.“
Popis / Obsah / Info k filmu Začátek světa
Povídkový snímek zachycuje atmosféru blížícího se konce tisíciletí, a to v souvislosti jak s náboženskými svátky (Velký pátek), tak astronomickými úkazy (zatmění Slunce) či silvestrovskou oslavou konce roku. Komorně pojatými příběhy prochází většina postav, spojuje je i místo děje, i když každá epizoda si uchovává samostatnost : v první povídce se novinář z okresních novin setkává se sportovcem, s nímž má připravit rozhovor. V prostřední epizodě sledujeme mladého muže, netrpělivě očekávajícího ortel o své chorobě, a v závěrečném příběhu, který se odehrává během silvestrovské noci, se protnou osudy několika dvojic. Na realizaci jednotlivých povídek se jako režiséři podíleli někdejší filmový kritik a producent Pavel Melounek, začínající filmař Dan Svátek i zkušený Vladimír Drha.

Zdroj: Československá filmová společnost


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Začátek světa
Povídkový film bývá obvykle příležitostí pro debut skupiny generačně a názorově blízkých začínajících tvůrců. Ve filmu Začátek světa, který začátkem listopadu vstupuje do našich kin, se však představí neobyčejně různorodá trojice režisérů: od filmového benjamínka až po ostříleného profesionála. Vedle zkušeného Vladimíra Drhy (Početí mého mladšího bratra, Muka obraznosti, Citlivá místa) se poprvé za kameru postavil Pavel Melounek, dosud známý především jako producent (Mrtvej brouk, Zdravý nemocný Vlastimilený Brodský, Z pekla štěstí). A čerstvý debutant Dan Svátek.
Jejich příběhy, zasazené do města Telče, se odehrávají ve třech magických okamžicích roku: na Velký pátek velikonoční, v den zatmění Slunce a na Silvestra na přelomu tisíciletí.
Osudy postav jednotlivých epizod jsou navzájem propojeny, hlavní hrdinové jedné povídky se v další objevují jako vedlejší figury. Ve velikonočním příběhu Vražda šeptaným slovem (scénář a režie Pavel Melounek volně na motivy povídky Vladimíra Macury-Kreutzwalda Stopy), se redaktor místních novin Josef (Dan Špinar) setkává s podivuhodnou figurou Tamzvogela (Radek Žák), mistra v hodu oštěpem, který se pustil do psaní veršů, a jejich setkání provázejí zvláštní úkazy s velikonoční symbolikou. Ostře vypointovaná povídka Zatmění nadějí (scénář a režisér Dan Svátek) sleduje dva prudké zlomy osudu jednoho muže během jediného dne: definitivní vyústění příběhu si však tvůrci schovali až do finální epizody. Závěrečná povídka Panny pošetilé režiséra Vladimíra Drhy vypráví o sblížení dvou mileneckých párů - jednoho na začátku a druhého na sklonku života - jemuž jako andělé strážní asistuje dvojice homosexuálních smíšků. Složení tvůrčího týmu Začátku světa je natolik rozmanité, že výsledek nás nemůže nepřekvapit. Film se vyznačuje ještě jednou novinkou - spolu s Andělem exit je jedním z prvních českých snímků natočených digitální technologií.
BAŠ Premiere 2000/11/42Autor/Zdroj: BAŠ/Premiere
Všechny povídky se odehrávají v Telči během jednoho roku a postavy z jednotlivých povídek se navzájem prolínají. Film Začátek světa byl, podobně jako Anděl exit, natočen digitální technologií. Je autorským dílem nadějného začínajícího režiséra (Dan Svátek), zkušeného televizního rutinéra (Vladimír Drha) a filmového publicisty a producenta Pavla Melounka, který se dle vlastních slov „chtěl alespoň jedenkrát za život postavit za kameru."
Kino AEROAutor/Zdroj: /


Popis / Obsah / Info k filmu Začátek světa
Komorní snímek Začátek světa se odvíjí ve třech epizodách provázaných většinou postav, místem děje a časovou rovinou. Děj se odehrává v jihomoravském městě Telči (především na tamním slavném náměstí a v jeho blízkém okolí) na Velikonoce, v den zatměni Slunce a na Silvestra roku 1999. V první povídce se setkává redaktor místních novin Josef s poněkud záhadným sportovcem a básníkem Tanzvogelem, ve druhé prožívá své trauma mladý muž, očekávající konečný ortel o své nemoci, a ve třetí povídce prožívají během silvestrovského dne a noci své štěstí tři zcela odlišné milenecké páry. - Při realizaci se setkali bývalý filmový kritik, nyní producent a debutující režisér Pavel Melounek (l. epizoda), začínající filmař Dan Svátek (ll epizoda) a zkušený tvůrce Vladimír Drha (///. epizoda), kteří také společně napsali scénář. Jejich nízkorozpočtový film (tvůrci a herci se vzdali honorářů) vznikl ve spolupráci s Českou televizí. Byl natáčen digitálními kamerami. Autoři usilovali o pozitivní vyznění díla. Jednoduché příběhy o lidském štěstí i trápení zasadili místy do dokumentaristického rámce (využili televizní reportáže či přenosy i autentické události) a zároveň je chtěli pozdvihnout do obecnější, chvílemi až mystické roviny. Snaha o svébytný tvar však narazila na možnosti, dané samotnou látkou i realizačními schopnostmi... - Film je věnován památce literárního historika a spisovatele Vladimíra Macury.
Tomáš Bartošek Filmový přehled 2000/12/35

Autor/Zdroj: Bartošek Tomáš/Filmový přehled


Digitální video o neobyčejně obyčejných příbězích z přelomu století

Řekl-li v minulém čísle Cinemy kameraman Martin Štrba, že digitální video zpřístupní cestu k celovečerním filmům širšímu spektru tvůrců, a dodal, že ale přesto pořád musejí vědět, co chtějí točit, pak druhý český film natočený na digitální video mu dává za pravdu víc, než možná sám v tu chvíli tušil. Povídkový film Začátek světa totiž neví, co chce vyprávět, ani jak.
Velikonoční epizoda Vražda šeptaným slovem (0 %), která je režijním debutem producenta Pavla Melounka, vypráví o setkání redaktora regionálních novin se slavným rekordmanem v hodu oštěpem, který zároveň skládá básně. Letní epizodou Zatmění nadějí (40 %) pro změnu debutuje absolvent zlínské filmové školy Dan Svátek a líčí v ní příběh otce, jenž tuší blížící se smrt, a jeho malého syna. V silvestrovské povídce Panna pošetilá zkušeného Vladimíra Drhy (20 %) pak poznáváme trojici mileneckých párů, která se sejde u jedné zámecké postele.
První povídka je velmi chaotická a sama si váže smyčku v gymnaziálních znalostech literatury. Druhá povídka je sice poněkud prvoplánově spojena se zatměním Slunce a má dopředu zřejmou pointu, nicméně je relativně dobře stavěná a hlavně se výraznou měrou opírá o sugestivní výkon Rudolfa Kubíka v roli otce. Třetí povídka směřuje k velmi hezké a bohulibé myšlence o lidské toleranci a nezištnosti, nicméně k ní doklopýtává víc než krkolomným způsobem přes řadu oslích můstků. Všechny tři povídky se pak vyznačují velmi špatnou kamerou a spoustou nesmyslných střihů.
Ačkoliv se tvůrci snažili o maximální prostupnost svých povídek a určitou jednotnou koncepci, výsledek spíš vypovídá o partě přátel, která si víceméně z hecu natočila film. Čímž se Začátek světa řadí k filmům typu Vincenz Priessnitz nebo Hranice stínu, které sice zdobí spousta „svatého" nadšení, ale které mají k profesionálnímu výsledku na míle daleko.
Jaroslav Sedláček Cinema 2000/12/131

Autor/Zdroj: Sedláček Jaroslav/Cinema


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama