Zari
ohodnotit
Popis / Obsah / Info k filmu Vzlety a pády
Film je portrétem setkání tří tvůrčích životů s dvacátým stoletím. Prostřednictvím životních a uměleckých pohledů českých fotografů Václava Chocholy, Karla Lud-wiga, Zdeňka Tmeje a svědectví jejich příbuzných, milenek a přátel se ocitáme v epicentru intenzivního prožívání. To dokázalo navzdory době anebo právě diky nf, přesahovat svoji existenci, která se neidentifikovala s politickými ani estetickými režimy stejně tak jako s idylicky umrtvujícími mezilidskými vztahy. Svojí výpovědi to potvrzuje i režisérka filmu Věra Chytilová, která do filmu, stejně tak jako kdysi do života Karla Ludwiga, vstupuje a umocňuje tak přesvědčivost otevřeného a bezelstného způsobu vyprávění společného příběhu. Spolu s lidmi v něm vystupuji fotoaparáty, fotografie, filmy, předměty, byty, domy, ulice, města, krajiny, aby se tak mohl zrodit spontánní filmový organismus.

Autor/Zdroj: /Letní filmová škola


Popis / Obsah / Info k filmu Vzlety a pády
Dvoudílný umělecký dokument Věry Chytilové Vzlety a pády s podtitulem O třech fotografech - Tmej, Ludwig, Chochola pojednává o vyhraněných osobnostech jedné generace - Zdenku Tmejovi (1920), Václavu Chocholovi (1923) a Karlu Ludwigovi (1919-1977). Ačkoli se o nich mluví jako o klasicích české fotografie, přístup Chytilové má daleko k pietním poklonám. Ostatně jejich životní peripetie tomu ani nenahrávají. Vjiskřivém dialogu, který režisérka vede za tradičně agilní kamerou svého syna Štěpána s portrétovanými kumštýři či jejich přáteli, plasticky vyvstávají neuvěřitelně rozmanité a nevypočitatelné osudy. V případě Karla Ludwiga režisérka přestupuje pomyslnou čáru a svého bývalého manžela, jenž ji na počátku padesátých let uvedl do světa umění a vzbudil v ní touhu po vlastní tvorbě, představuje osobně. Ludwig jako zasvětitelská osobnost ovlivnil mnoho lidí, renomovaní kunsthistorici neotřele komentují jeho dílo a někdejší bohéma uzpomíná na kontakty s ním: z pohostinného a kultivovaného umělce s hlubokým estetickým citem, který se osvědčoval především v portrétování žen, se vlivem alkoholu a více či méně viditelných režimních zásahů stala nepřístupná živoucí ruina. Zdeněk Tmej i Václav Chochola se i v rukách příznačné inscenátorky Chytilové ukazují jako svérázné, vyhraněné a takřka nezmanipulovatelné persony: vypravěčsky disponovaný Tmej se zaujetím vykládá o technické stránce fotografie, o svých četných patentech a experimentech. Režisérka využila jeho životní zkušenosti z totálního nasazení a z pozdějšího sedmiletého věznění ke dvěma symbolickým cestám-návratům na místa událostí. Václava Chocholu rozkrývají diskuse s jeho ženou i dcerou, kurátorkou Blankou, za jejíhož přispění dokument vznikal. Ale vidíme ho rovněž v roli baviče, z níž však náhle vypadává. - Střihově i obrazově dynamický dokument, v němž se prolínají vrstvy estetické (umělecké fotografie), historické (dobové dokumenty a černé amatérské filmy) s vrstvou současného vzpomínáni a přítomného konání před kamerou, vyznívá jako nechtěně ironický komentář k tomu, co znamená být slavným umělcem. Výjimečný film beze stopy sentimentality můžeme vnímat nejen jako rnírně rozostřený, a přece výstižný portrét tří kumštýřů, ale i jako osobně zaujaté pojednání o tom, že umělecké dílo často nevzniká v souladu se životem, nýbrž právě naopak - z více či méně viditelných disharmonií a bolestí. - V době premiéry dokumentu v ČT probíhala v pražské Galerii Václava Špály výstava Čtyři klasici české fátografie, zahrnující navíc i tvorbu ve snímku zmiňovaného Karla Hájka (1900-1978).
RS Filmový přehled 2000/10/33

Autor/Zdroj: RS/Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Jan Salus

Salus Jan

Naposled navštívené:
Jan Salus

Salus Jan