Obsah filmu Válka v médiích
Režisér Mark Daniels natočil ve francouzské produkci dokument mapující mediální strategie zobrazování války v amerických televizích. První reportážní fotografie z bojiště je datována už občanskou válkou – tehdy způsobila otřes stejně jako o něco později první poprava vietnamského vězně, kterou američtí diváci viděli na televizních obrazovkách přímo ve svých obývacích pokojích. Taková otevřenost ale pro americké válečné zpravodajství není vůbec typická. Největší rozmach televize a válka ve Vietnamu se odehrávaly ve stejnou dobu. Záběry z války zvyšovaly sledovanost a na jejich základě pak lidé demonstrovali proti nesmyslnosti obětování...
Režisér Mark Daniels natočil ve francouzské produkci dokument mapující mediální strategie zobrazování války v amerických televizích. První reportážní fotografie z bojiště je datována už občanskou válkou – tehdy způsobila otřes stejně jako o něco později první poprava vietnamského vězně, kterou američtí diváci viděli na televizních obrazovkách přímo ve svých obývacích pokojích. Taková otevřenost ale pro americké válečné zpravodajství není vůbec typická. Největší rozmach televize a válka ve Vietnamu se odehrávaly ve stejnou dobu. Záběry z války zvyšovaly sledovanost a na jejich základě pak lidé demonstrovali proti nesmyslnosti obětování amerických vojáků pro jinou zemi. Z ukázek tehdejšího vysílání a z poznání, jak se lišilo v amerických a evropských televizích, jasně vyplývá snaha amerického zpravodajství ukonejšit obyvatele USA tím, že je přesvědčí o neporazitelnosti armády a o hrdinském charakteru vojáků bojujících s nepřítelem bez tváře, s kterým se potom nemůže nikdo ztotožnit. Aby předešel prosakování nežádoucích obrazů války, kontroluje od té doby Pentagon pod záminkou bezpečnosti pohyb novinářů. Americké úřady se z této války poučily: médiím začaly vstup do válečných oblastí co nejvíce komplikovat a mediální výstupy se snaží kontrolovat. Do zpravodajství pronikají hollywoodské stereotypy, jaké vidíme v akčních filmech, které dobře slouží k mytizaci armády jako koncentrace americké síly. Pohled, jakým vidí válku Američan, se podobá zážitku diváka epického válečného filmu. Obraz nepřítele však nevypovídá pouze o Americe – má nadčasovou a nadnárodní platnost, dotýká se všech možných konfliktů druhé poloviny 20. století. < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 13.4.2013
Peklo vo Vietname
Uznávam, je to na jednu stranu. Ale uznávam, že to môže byť o akejkoľvek mocnosti a akejkoľek vojne. Kdesi som počul výrok, neviem, tuším to bol nejaký mediálny magnát alebo niekto taký a povedal niečo v zmysle, dajte mi média a ja vám spravím vojnu (akú chcete). Ono je to asi tak. Dokument hovorí o manipulovaní obrazov bojov, aby nepohoršili verejnosť. Títo francúzski dokumentaristi sa sústredili na americké vojny, Vietnam, Guatemala a Irak. Ukazujú ako vláda chcela obrazy aké jej pasujú a potom keď sa tajné snímky či videa, ktoré zobrazovali skutočnú realitu dostali von, tak vrchnosť zúrila. Chvíľami skutočné peklo a hlavne ten Vietnam bol strašný. Najhoršie, že si to najviac odnášajú nevinní. Jeden by si myslel, že po apokalyspe 2. svetovej vojny si ľudia od zbraní dajú pokoj, ale nie. Chuť po krvi, a skúšanie nových zbraní, či zbrojarský biznis jasne víťazia