reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 17.1.2017 a svátek má Drahoslav. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Toyen

Rok:
2005
Délka:
63 minut
Premiéra v ČR:
3.11.2005
„Ticho a tma. Střípky snů surrealistické malířky.“
Popis / Obsah / Info k filmu Toyen
Velký ateliér, hangár či cirkusový stan. Zde zbudujeme velký svět Toyen (1902-1980) a Jindřicha Heislera (1914-1953), předních evropských surrealistů. Kulisa se bude skládat z fragmentů bytů, hotelů, kaváren a ulic. Koupelna a vana v bytě Toyen, residence, kde 4 roky bydlel Heisler, Žid, který se nedostavil k transportu, a kde on a jeho milenka vytvářeli umění. Malířská výbava, klobouky, peněženky, fotografická výbava, rádiová hlášení přibližně z let 1930-1970. Nad tím vším švenkuje vodorovně i svisle kamera a zkoumá tak místa činu. Jsou zde obrovská promítací plátna s dobovými filmy a fotografickými scénami. Amatérské filmy, natočené Toyen a Heislerem. Pronikneme do obrazů a uměleckých děl v tomto vskutku fantaskním světě. Zepředu, zezadu, skrze režné malířské plátno. Surrealismus jako základ jejich naprosté nezávislosti na politice, režimech, národnosti, bohatství a chudobě. Přežijí hrůzy nacismu i komunismu. Vytváření seberealizace, nezávislosti a svobody. Vnitřní síla, puzení, energie jejich nevšedního vztahu, jejich lásky. Toyen někdy jako muž, jindy jako obhájce hrubé erotiky, dokonce pornografie. Život pražské a pařížské bohémy. Toyen ani Heisler nebyli nikdy s nikým v manželském svazku. Neměli děti. Spolu, jeden vedle druhého, vynalezli nové umělecké přístupy, poezii, koláž, fotografické techniky, reklamní artefakty. Důraz na nekompromisní agresivitu a bojovnost i něžných vizí, které vypadají jako počátek dnešní důležitosti vizuálna a video prezentací. Poezie a šok. Budeme hledat a zkoumat, jako tato dvojice (Heisler byl o 12 let mladší než Toyen, která jej přežila o 27 let), stále spolu, svázaní neviditelnou pupeční šňůrou tvorby a emoce. Přežije pouze síla jednotlivce! Film Toyen, založený na historických faktech a konkrétních uměleckých dílech, nepředstavuje životopisný příběh, ani dokument o tomto období a jeho umění. Film bude existovat zcela nezávisle jako originální umělecké dílo, které má vlastní svět a vlastní poetiku.


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Toyen
Film Toyen, založený na historických faktech a konkrétních uměleckých dílech, nepředstavuje životopisný příběh, ani dokument o tomto období a jeho umění. Film bude existovat zcela nezávisle jako originální umělecké dílo, které má vlastní svět a vlastní poetiku… Velký ateliér, hangár či cirkusový stan. Zde zbudujeme velký svět Toyen (1902-1980) a Jindřicha Heislera (1914-1953), předních evropských surrealistů. Kulisa se bude skládat z fragmentů bytů, hotelů, kaváren a ulic. Koupelna a vana v bytě Toyen, residence, kde 4 roky bydlel Heisler, Žid, který se nedostavil k transportu, a kde on a jeho milenka vytvářeli umění. Malířská výbava, klobouky, peněženky, fotografická výbava, rádiová hlášení přibližně z let 1930 – 1970. Amatérské filmy, natočené Toyen a Heislerem...
(oficiální text distributora)


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Toyen
Neúnavný experimentátor Jan Němec se po krajní introspekci ve filmech Noční hovory s matkou (2002, FP 4/2003) a Krajina mého srdce (2004, FP 1/2005) zaměřil ve snímku Toyen (s podtitulem Střepiny snů. Ticho a tma) na osobnost přední české malířky (1902-1980), na její vztah s básníkem a výtvarníkem Jindřichem Heislerem (1914-1953), ale zejména na surrealismus, jenž se tak vlastně stává hlavním tématem. Tvůrce ovšem i zde uplatňuje vyhrocený subjektivní pohled, těžící mj. z řetězení asociací a z naprosto svobodného nakládání s filmovou látkou i materiálem. Scénář autorky námětu Terezy Brdečkové tak Jan Němec podřídil vlastním záměrům. Tradiční filmový příběh se vytrácí a nahrazují jej evokace a průniky do různých časových rovin i do různých „světů“. Základem je milostný poměr mezi Toyen a Heislerem, umocněný několika lety skrývání. Heisler jako Žid neodešel za okupace do transportu a ukrýval se od roku 1941 do konce války v žižkovské garsonce své přítelkyně. Klaustrofobické prostředí s neustálým strachem z odhalení nutně muselo ovlivnit oba umělce, kteří dva roky po osvobození odešli do Paříže. Tamní pobyt, spojený s Heislerovou smrtí, tvoří pomyslnou druhou část filmu. Pohnutá doba (ať už okupace, osvobození nebo hrůzovláda komunistů) se naplno vyjevuje prostřednictvím obrazových i zvukových archivních materiálů a vytváří překvapivě samozřejmý pandán ke zdánlivě ryze subjektivním surrealistickým vidinám či snům, jež se odrážejí v díle obou umělců. Realita prostě mnohdy předčí vizi. Němec se přibližuje k umělcům prostřednictvím jejich vlastní metody a spoléhá na sdělnost emotivně řazených obrazů, již znásobuje propracovanou zvukovou dramaturgií. Vzniká tak originální, žánrově nezařaditelný tvar, koláž, oscilující mezi hraným dokumentem o umění, psychologickým milostným dramatem a audiovizuální básní. Dominuje mu Němcova vlastní poetika, vlastní názor na umění a na film jako umělecký druh. – Tvůrce svým hlasem na pozadí temného plátna jen se záznamem zvukové stopy uvádí jednotlivé „kapitoly“. Stylotvorným prvkem je dvojexpozice či vícenásobná expozice obrazu. Herecká akce, redukovaná na minimum, je tak zhusta jen pozadím pro překrývající jí obraz. Důležitá je hra světla a stínu i barevnost. Vedle archivních dokumentů, zachycujících například lidický masakr či proces s přítelem Toyen, komunistickým intelektuálem Závišem Kalandrou, se objevují dotáčky ze současnosti (úvodní a závěrečná „cesta“ do Moderního muzea ve Stockholmu, Paříž, Praha), ale také záběry, jež kdysi pořídili Heisler s Toyen. Časté jsou jízdy kamery např. po dlažbě, po zdech domů i její utkvívání na realistických detailech. Podobné motivy se objevují i na vložených fotografiích. Dojem koláže akcentuje též práce s výtvarnými i literárními díly. Obrazy či obrazové cykly Toyen se během filmu objevují zejména ve více či méně „čitelných“ vrstvených záběrech, až na samém konci je jim v epilogu vyčleněn rozsáhlý blok. V souvislosti s milostným vztahem jsou často prezentovány malířčiny erotické kresby. K výjimečné komplexnosti svébytného audiovizuálního díla přispívá zmíněná zvuková složka, jež se obejde bez hudby, zato využívá kromě dobových záznamů i emotivně působící ruchy (práskání výstřelů při čtení jmen popravených během heydrichiády) a hlavně recitaci z textů protagonistů. Vedle ústřední dvojice se na minimální ploše objevuje dřívější přítel Toyen, malíř Jindřich Štýrský (1899-1942). – Totálním soustředěním nikoliv na sdělení, nýbrž na zachycení vlastního pohledu na svět, je Jan Němec výlučným tvůrcem, jehož dílo zřejmě přijme jen úzký okruh diváků. V Toyen se mu však přinejmenším podařilo sugestivně zprostředkovat vnitřní náboj surrealismu a postihnout niterný pocit z doby okupace a nástupu komunismu. – Upozorňujeme, že vyšla i kniha Terezy Brdečkové s názvem Toyen – film Jana Němce s obrazy Toyen a filmovými fotografiemi (Argo, Praha 2005).
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 2005/12


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

85 %
5   - Area
9   - Angelo.Fer
10 - Wharan
10 - rbsvk

TV Program

ČT1 - Dobrodružství kriminalistiky (...

20:00 - 20:50

32 minut již uběhlo
18 minut zbývá do konce

ČT2 - Válečné projekty třetí říše II...

20:00 - 20:50

32 minut již uběhlo
18 minut zbývá do konce

NOVA - Ordinace v růžové zahradě (200...

20:20 - 21:30

12 minut již uběhlo
58 minut zbývá do konce

Prima - V.I.P. vraždy (2016) [TV seriá...

20:15 - 21:35

17 minut již uběhlo
63 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 140488
Osobností: 602452
Fotografií: 520522
Plakátů: 252108
Obsahů a biografií: 129548

Poslední komentáře

Námořní vyšetřovací služba (2003...

Námořní vyšetřovací služba
Krása...křesťan zabije   svého hodného   bratra...muslima, který   hledal v lidech dobro a našel   svého boha. Je vidět, že   muslimácká masáž není   záležitost jenom posledních   dní.

Autor: rimmerova-motorka | Hodnocení: 1 / 10

Ultraviolet (2006)

InfraRed

Ultraviolet
Filmové zpracování komixu.   Mě to rozhodně neurazilo.   Celý film ve zvláštním   oparu. Komixový hrdina   akční, nesmlouvavý,   neporazitelný. více >

Autor: GeorgeB | Hodnocení: 7 / 10

Rallye smrti: Peklo na zemi (201...

Rallye smrti: Peklo na zemi
Ježíšek 2016:) Prostě to   posunuli o level dál, ne   nezbytně výš. Jízdu ve   stylu předchozích   přemístili jinam; dodali   zajímavou pointu. více >

Autor: SvoKar | Hodnocení: 7 / 10

Miláček pluku (1931)

Miláček pluku
Film je dnes už starý   téměř pětaosmdesát let,   ale přece jenom něco milého   ze starých časů v něm   zůstalo. Ve své době dva   čeští více >

Autor: curil | Hodnocení: 6 / 10

Temný válečník (2006)

Temný válečník
Ježíšek 2016:) A hodně   ulítl:( Komentuji jen proto,   aby tu nějaký komentář   vůbec byl: kdo chce akční   film, ať se tomuhle vyhne. Je   to více >

Autor: SvoKar | Hodnocení: 2 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2017, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.041/0.029