Popis / Obsah / Info k filmu Topení po číslechFilm “Topení po číslech” je kuriózním vyprávěním o třech ženách stejného jména, jejichž vzájemná solidarita vyústí ve tři utopení. Obětmi jsou jejich manželé a motivem je neuspokojenost. Ženy jsou přesvědčeny, že jejich zločin nebude potrestán, protože mají na své straně místního koronera, který je miluje. Anebo tak si to ony alespoň myslí...
Zdroj: HBO Europe
Vysílání: titulky
Premiéra: 16.12.2013 CX
oficiální text distributoraPopis / Obsah / Info k filmu Topení po číslechMisogynie, strach z žen ve formálním rámci odpočítávání, které ovšem nemá funkci příběh oddramatizovat, ale zdůraznit neodvratnost osudu. Greenaway jej sám okomentoval v krátkém filmu Strach z topení (Fear of Drowning), který do této přehlídky bohužel nebyl zařazený. V témže roce vznikl i další film spjatý s vodou Smrt v Seině (Death in the Seine), snažící se o historický výčet utonulých. Greenaway: „Autor nemá povinnost věřit morálce svých postav, nebo s nimi sympatizovat. Ani by se mu neměly připisovat stejné názory, jaké mají postavy. Čímž chci vyvrátit představu, že autor Topení po číslech se domnívá, že všichni muži jsou slabí, ochablí, nemotorní, neurvalí, celkově nepřiměření a nekompetentní partneři žen. Ale je to zajímavý názor."
Autor/Zdroj: /Kino AERO
Popis / Obsah / Info k filmu Topení po číslechS výlučnou poetikou anglického režiséra Petera Greenawaye jsme měli možnost se seznámit už v jeho filmu Umělcova smlouva. Nyní můžeme vidět jeden z jeho posledních snímků, Topení po číslech (1988). Je to bizarní černá komedie, v níž dominuje vizuální složka, která je až přetížena významy, a prozrazuje jak režiséro-vo malířské vzdělání, tak vášnivou zálibu v modernistické hře s iluzemi z oblastí literatury, malířství, sochařství, hudby a architektury. S vysloveně antiemotivním chladem jednoduchého děje, protkaného však komplikovanými odbočkami, kontra-stuje krása až barokně přebujelého obrazu, i lyrické půvaby východoanglické krajiny, kam je děj umístěn (režisér s kameramanem Sachou Viernym se inspirovali holandskými mistry a anglickými krajináři minulého století). Časoprostor příběhu je komponován mezi čísla 1-100 (označují v průběhu filmu jak dobu trvání, tak některé předměty v ději). Greenawayova záliba v symetrii a řádu astrologie a numerologie nabývá absurdní dimenze v příběhu tří žen stejného jména Cissie Colpittsová, které náleží ke třem generacím a jsou spolu v příbuzenském poměru. Postupně utopí Cissie své neuspokojivé manžely, a vynucují si spoluúčast a bez-trestnost na romantickém ohledači mrtvol Henrry Madgettovi. Madgett vnáší do děje zásadní prvek - hry, prožívané s plnou vážností, které jsou nonsensovou varia-cí na anglické společenské zábavy a mohou být metaforou lidských aktivit. Madgettův třináctiletý syn Smut je klíčovou postavou: je obsesivně posedlý rozkla-dem, smrtí a čísly, a jako oběť prostředí zůstává jedinou sympatickou postavou, schopnou ještě emocí a odsudku. - Greenawayova složitá úvaha o umění a hrách lásky i smrti stojí za pozornost, protože rozhodně není jen formalistickou záležitos-tí. - Na 41. MFF v Cannes 1988 získal film Cenu za umělecký přínos.
Autor/Zdroj: /Filmový přehled
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište