Duben
ohodnotit

Syriana

Rok:
2005
Délka:
128 minut
Premiéra v ČR:
23.3.2006
„Vše souvisí se vším ...“
Popis / Obsah / Info k filmu Syriana
SYRIANA

Politický thriller Stephena Gaghana, držitele Oscara za scénář k filmu Stevena Soderbergha Traffic: Nadvláda Gangů (2000), se zaobírá stále aktuálnějším tématem závislosti světa na černém zlatě – ropě. Dějový propletenec začíná v teokratickém Teheránu, v jehož příměstských zákoutí duní hip-hop z USA a muslimské dívky všemožně obcházejí zákon diskriminující jejich svobodu pohybu a právo na vlastní sebeurčení (v tomto případě ignorování pravidel pro oblékání).
Agent CIA Barnes (oscarový výkon Goerge Clooneyho) infiltrovaný mezi skupinu mladých překupníků zbraní po krátké chvíli splní zadaný úkol a zabíjí za pomoci výbušnin nebezpečné radikály. Mezitím se ve Spojených státech rozbíhá fůze mezi dvěma ropnými společnostmi, na jejíž transparentnost má pod patronátem Ministerstva spravedlnosti dohlížet právník Holiday (Jeffrey Wright) z vlivné poradensko-lobistické firmy. Zároveň se v Ženevě chystá energetický odborník Woodman (Matt Damon) na pracovní dovolenou, která navždy změní jeho život, a princ Násir (Alexander Siddig) se připravuje na postupné převzetí trůnu po churavějícím otci v nejmenované na ropu bohaté zemí v Perském zálivu. Toto ústřední kvarteto doplňuje nešťastný arabský hoch, ztrácející se spolu s otcem na naftových polích, jemuž neperspektivní život nabízí jedinou možnost, jak pomoci rodině od chudoby.
Angažovanost snímku je plně na straně obyčejných lidských pěšáků, jejichž kroky ovládají mocné a bohaté konglomeráty, které spolu s požehnáním příslušné vlády hájí národní (rozuměj ekonomické) zájmy toho daného státu (samozřejmě především USA). Syriana představuje tajemný svět zákulisních jednání, v nichž se mnohokrát rozhoduje o zásadních problémech moderní civilizace, přestože je zřejmé, že všechna tato řešení jsou jen dočasná a výhodná jen pro jednu stranu. Lidský nebo přirozeně humánní faktor důležitý pro každou alespoň zčásti vyspělou společnost zde nemá místo, a právě proto na něj zručný scénárista Gaghan upozorňuje, jelikož za všechna, ať už dobrá či špatná, rozhodnutí je vždy zodpovědný konkrétní člověk. Ropa a závislost světa na ní je centrálním východiskem složitého filmového vyprávění, jehož jednotlivá dějová pásma odehrávající se v jakýchkoli geograficky a sociálně diferencovaných částech světa mají v podtextu jednu základní a pravdivou myšlenku, a to, že touha po ropě, tj. moci, je vždy doprovázena mravním selháním, tj. všudypřítomnou korupcí. Právě ona přílišná složitost vyprávění a občasná nečitelnost situací, při níž divákovi mnohé podstatné uniká, adekvátně vystihuje celý geopolitický problém světa, který stále staví momentální zisk nad dlouhodobější řešení budoucího energetického kolapsu. Američtí naftaři soupeří o strategické pozice se stále důležitějšími čínskými investory (další důkaz aktuálnosti i celkové uvěřitelnosti filmového vyprávění), kteří jsou v mnoha případech schopni nabídnout ropným velmocím zajímavější a hlavně finančně výhodnější nabídky (opět potvrzení jedné ze základních idejí snímku, že nejen u Američanů jsou peníze až na prvním místě). To vede k veřejnosti utajeným jednáním a konspiracím mnohokrát za hranicí zákona, jejichž důsledkům nerozumí ani samotní účastníci. Gaghan spolu s producentským tandemem Clooney – Soderbergh propaguje skrze film názor podobný předchozímu společnému snímku Traffic: Nadvláda gangů, v němž je vláda Spojených států kritizována za nečinnost v oblastech důležitých pro zdravý vývoj společnosti. Pouze je ignorace drogové problematiky nahrazena tržním prostředím nereflektujícím dopady, které způsobuje ve všech společenských vrstvách.
I proto se otrok státní moci Barnes rozhodne bojovat proti nespravedlnosti spáchané tajnými službami na něm a jeho blízkých a postaví se samotné CIA chystající se fyzicky zlikvidovat prince Násira, jenž se vzepřel americkému nátlaku na společný ropný byznys. Washingtonský právník Holiday postupně rozkrývá složité nitky vedoucí k základní premise každého nevydařeného či podezřelého obchodu, a to, že za vzniklý problém musí vždy někdo zaplatit. Otázkou již není, zda za něj zaplatil opravdu ten pravý, ale že možná krize je opět na čas zažehnána a „viníci“ potrestáni. Energetik Woodman, toho času poradce prince Násira, postupně proniká do arabské mentality, která ve své podstatě prahne po stejném štěstí jako „naše západní“. Proto je pro něj smrt arabského chlebodárce konečnou stanicí profesionálního života a zároveň začátkem etapy, v níž mají mnohé hodnoty nový obsah.
Pro snímek, jehož základním cílem je poukázat na některé nešvary současného světa a nahlížet na ně z hlediska globální provázanosti jednotlivých společenských systémů, nejsou tolik důležité další aspekty určující pro filmové médium. Jednotlivé herecké výkony se od sebe výrazně neliší. Představitelé hlavních rolí nepřehrávají, naopak velice střídmě a nenápadně modelují charaktery postav splývající tak s prostředím, ve kterém se nacházejí. Audiovizuální prezentace jednotlivých dějových témat také plní spíše okrajovou (ale ne nezanedbatelnou) funkci. Kamera je podobně jako v předchozím Gaghanově snímku výrazně nesubjektivní a často až neviditelná (divák tak není rušen při vstřebávání mnoha nových a podnětných informací z velkého světa mezinárodního obchodu. Zvuková složka nenarušuje recipientovo vnímání, což je jen ku prospěchu silného diváckého zážitku oproštěného od zbytečných rušivých momentů.
Politický film je totiž ze své podstaty založen na fabuli, jíž můžeme i nemusíme věřit, podstatné je, že diváka vyprovokuje k určitému názoru. Syriana bloudící tajnými labyrinty lidské mysli i nepochopitelnými zákoutími světové politiky přichystá divákům finále, jehož katarzní účinek je velmi bolestný a odeznívá velmi pomalu. Všichni ústřední hrdinové fakticky umírají eufemisticky řečeno za své ideály, které v realitě dneška nelze naplnit. Smrt zde však není zapojena do přirozeného koloběhu života. Smrt, ať už chtěná či nikoli, je odpovědí na nespravedlnost světa - nemá charakter vykoupení (ani v případě zfanatizovaných arabských mladíků, jež existenciální bezvýchodnost žene na rybářské loďce do strašlivé záhuby), je pouhým upozorněním a v pravém důsledku naivní reakcí na nesmyslnost a nelogičnost směřování současné civilizace.
Svět Syriany, napohled tak vzdálený každodenním prožitkům a zkušenostem člověka, je právě pro svou zdánlivou strohost, odosobněnost a přílišnou faktografičnost dotekem skutečnosti, která stále zatím spíše nenápadně ovládá naše touhy, cíle i možnosti jejich naplnění.




Autor: choseee

Popis / Obsah / Info k filmu Syriana
Politický thriller, který nahlíží do dravého a zkorumpovaného prostředí světového ropného průmyslu, se několika souběžnými dějovými liniemi snaží poukázat na důsledky honby za bohatstvím a mocí. Dostaneme se v něm jak do pracoven washingtonských makléřů, tak mezi muže, kteří dřou na ropných polích v Perském zálivu. Zápletka filmu se rozvíjí na pozadí snahy mladého, charismatického a reformního prince Nasira, představitele nejmenované země v Zálivu, který se snaží vyvázat z dlouhodobě nevýhodných smluv s americkými firmami a vládou, jež sledují jen své zájmy. Nasir, který se má stát dědicem trůnu, přiřkl práva na další těžbu zemního plynu, jež byla dosud v držení texaského energetického gigantu Connex, větší a výhodnější nabídce ze strany Číny. Tento krok je pro Connex a americké obchodní zájmy v této oblasti bolestivou ránou pod pás ...
mraveniště


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Syriana
Politický thriller, který nahlíží do dravého a zkorumpovaného prostředí světového ropného průmyslu, se několika souběžnými dějovými liniemi snaží poukázat na důsledky honby za bohatstvím a mocí. Dostaneme se v něm jak do pracoven washingtonských makléřů, tak mezi muže, kteří dřou na ropných polích v Perském zálivu. Zápletka filmu se rozvíjí na pozadí snahy mladého, charismatického a reformního prince Nasira, představitele nejmenované země v Zálivu, který se snaží vyvázat z dlouhodobě nevýhodných smluv s americkými firmami a vládou, jež sledují jen své zájmy. Nasir, který se má stát dědicem trůnu, přiřkl práva na další těžbu zemního plynu, jež byla dosud v držení texaského energetického gigantu Connex, větší a výhodnější nabídce ze strany Číny. Tento krok je pro Connex a americké obchodní zájmy v této oblasti bolestivou ránou pod pás ...


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Syriana
Scenárista a režisér Stephen Gaghan (nar. 1965) se prosadil scénářem filmu Traffic – Nadvláda gangů (2000, FP 1/2002). I v autorském opusu Syriana (jenž je jeho druhou režií) využívá moderní model mozaikového syžetu, v němž se postupně prolínají osudy několika postav z různých prostředí. – Namísto drogové scény se v Syrianě ocitáme ve světě ropného byznysu. Do událostí, spojených s mocenským bojem o naftová pole a rafinerie v nejmenovaném emirátu v Perském zálivu, vstupují agent CIA Bob Barnes, postupně zjišťující, že jeho dlouholetá činnost byla zneužita, právník Bennett Holiday, vyšetřující okolnosti fúze ropných společností Connex a Killen, energetický analytik Bryan Woodman, přijímající po rodinné tragédii místo poradce pokrokového prince Násira, a konečně pákistánský mladík Wásim, propuštěný kvůli zmíněné fúzi z práce v rafinerii a stávající se pod vlivem cíleného brainwashingu sebevražedným atentátníkem. – Ve strhujícím politickém thrilleru, který někomu může připadat až příliš à la thèse, se objevuje i mnoho dalších postav a neustále se střídají různá místa. Proto je občas obtížné sledovat dějovou linii. – Film, jehož název je odvozen od výrazu, užívaného ve washingtonských politických kruzích pro hypotézu o řízené přeměně ideových a politicko-ekonomických poměrů v arabských státech na Středním východě, vychází volně z knihy agenta CIA Roberta Baera.
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 2006/4


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190571
Osobností: 697863
Fotografií: 763987
Plakátů: 376623
Obsahů a biografií: 178291

Poslední komentáře

Děvčátko (1978)

Děvčátko
Poněkud kontroverzní drama s   námětem nemálo podobným   filmu „Lolita“ (1962).   Příběh je údajně založen   na skutečných příbězích   více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 10 / 10

Ulovit miliardáře (2009)

Ulovit miliardáře
Tomáš Vorel je určitě   dobrý režisér a většina   jeho filmů se mi, pro jeho   docela osobitý přístup,   líbí, ale musím se   přiznat, že tohle více >

Autor: klasifikátor | Hodnocení: 5 / 10

Satan přichází (1998) [TV epizod...

Satan přichází
Do kin míří horor a Eric a   Donna v tom vidí šanci se v   autě u filmu pomuchlovat, ale   Jackie a Kelso chtějí jet a   být s nima. Red Forman zas více >

Autor: FLA | Hodnocení: 7 / 10

Učitelka tance (1998) [TV epizod...

Učitelka tance
Paní Formanová učí   "Hájda" tančit, protože   parta se chystá na   diskotéku. Výbornej je Blbso   a jeho taneční kreace,   pobavil i Fez. Celkově   zábavnej díl s dobrejma   frkama - 80%.

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10

Jak chutná smrt (1995)

Jak chutná smrt
Pokus o psychologický   thriller v režii Milana   Cieslara nemohl dopadnout   jinak, než jako řádnej   průser. Bohužel jsem nečetl   předlohu více >

Autor: topipig | Hodnocení: 2 / 10