reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 7.12.2016 a svátek mají Ambrož a Benjamín.

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Sedmikrásky

Další název:
Sedmokrásky (SK)
Žánr:
Rok:
1966
Délka:
74 minut
Premiéra v ČR:
30.12.1966
„Kudy chodí, tudy provokují.“
Popis / Obsah / Info k filmu Sedmikrásky
Dvě mladé ženy, Marie I a Marie II, se rozhodnou být zkažené, protože svět kolem nich je také takový. A tak začnou hledat jakoukoliv legraci. Spolu zamotají hlavu několika postarším pánům, které pak nechají zaplatit velkou útratu a nakonec je posadí do vlaku. Okradou toaletářku, zahrávají si se zamilovaným mladíkem… ale to všechno jim nestačí, protože chtějí být ještě zkaženější. A také si uvědomují, že si jich lidé okolo nevšímají. Jednoho dne se dostanou do luxusního hotelu, kde je v sále připravena opulentní hostina. To je teprve ta pravá příležitost se vyřádit…

Provokativní moralistní groteska Sedmikrásky byla druhým celovečerním filmem Věry Chytilové (po realistickém dvojportrétu O něčem jiném). Film překvapil publikum, kritiku i oficiální kruhy svou silnou stylizací, která ho odlišovala od všech filmů tehdejší produkce. S podobně radikálním pojetím filmové estetiky přišla autorka i ve svém následujícím díle Ovoce stromů rajských jíme (1969). Pak následoval distanc až do roku 1976, kdy se autorce podařilo natočit hořkou komedii Hra o jablko.

Zdroj: ČT


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Sedmikrásky
Po dokumentárně laděném celovečerním debutu O něčem jiném (FP 46/63) natočila Věra Chytilová jedno ze stěžejních děl československé nové vlny, bizarní satirickou grotesku Sedmikrásky (1966, FP 16/67), předznamenávající její spolupráci se scenáristkou a výtvarnicí Ester Krumbachovou a s kameramanem Jaroslavem Kučerou. Výjimečný snímek se dočkal po letech digitální verze, již uvádí AČFK v Projektu 100-2012 (spolu s jednou kopií 35mm a formátem DVD-K). Experimentálně laděný film dodnes neztratil nic na svých kvalitách a stále překvapuje originální tvůrčí invencí a využitím neotřelých audiovizuálních postupů ve všech vrstvách vyjadřovacích prostředků. Dominuje tu práce s prudkým střihem a s výtvarně koncipovanými pasážemi, kde se uplatňují mj. barevné virážování nebo nápadité „koláže“ (připomínající Jana Švankmajera), ale i excentrické kostýmy a líčení. Titulními „sedmikráskami“ jsou dvě dívky Marie (v podání nehereček), jež se rozhodnou být vzhledem ke zkaženosti světa také zkažené, a podle toho se začnou chovat. Nemají žádnou minulost a pohybují se v kruhu, tvořeném jejich malým bytem, plovárnou, několika nočními podniky a nádražím. Provokují svým chováním a pitvořením, ale jejich „akce“ nakonec nemají zamýšlený účinek. Když se po zpustošení připravené hostiny začnou topit ve vodě, slíbí, že už budou hodné, pracovité a šťastné. Po svém se pokusí napravit to, co pokazily... – Podle Chytilové bylo „v groteskním filozofickém dokumentu“ tvůrčím záměrem upozornit na povrchnost určitého životního stylu ve světě pseudohodnot a pseudovztahů, na nebezpečí pozérství (jdoucího až na hranici smrti) i na neschopnost být sám sebou. Sedmikrásky se vymykají z civilismu nové vlny a svou experimentální povahou a formou podobenství dodnes mohou vzbuzovat rozdílné divácké reakce. Svého času se staly (spolu s Němcovým snímkem O slavnosti a hostech) předmětem interpelace poslance Jaroslava Pružince v Národním shromáždění (květen 1967), stěžujícího si na to, co se natáčí za „dělnické peníze“. – Digitální verze vznikla v roce 2008 v rámci projektu Media EU nazvaného Europe’s Finest (podporujícího archivní filmové dědictví). Byla realizována z distribuční kopie ve stavu 1, zapůjčené NFA, ve spolupráci belgických firem HovelorD a XDC SA. – Upozorňujeme na to, že v původním textu ve FP 16/67 jsou některé epizody, jež byly patrně v definitivní verzi vystřiženy.
Tomáš Bartošek, Filmový přehled 2012/10


Popis / Obsah / Info k filmu Sedmikrásky
Epizodická koláž ze života dvou mladých dívek, která svou exhibicionistickou provokativností a unikátní obrazovou stylizací vyvolala dokonce interpelaci v socialistickém Národním shromáždění. Amorálně vyhrocená moralita o tom, že i hra má mít svá pravidla a že z rybí polévky už akvárium nevyrobíš.

Co asi nad Sedmikráskami trápilo poslance Jaroslava Pružince, když je jménem svým i dalších kolegů označil v květnu 1967 za „zmetek", který nemá s „ideály komunismu nic společného"? Mohl jim vůbec rozumět? Dvě dívky stejného jména Marie se tu nudí a z nudy tropí nejrůznější schválnosti svému okolí i sobě navzájem. Nerespektují žádná pravidla chování a nejčastější obětí jejich nevázaných žertíků jsou starší seladoni, kteří by si s nimi rádi užili. Místo toho jsou oholeni, zesměšněni a pak nemilosrdně vyprovozeni na vlak domů. To je však stále málo, „čas prchá" a Marie touží udělat „něco velkého". Podaří se jim to při chamtivé likvidaci připravené hotelové hostiny. Jejich nájezd končí katastrofou, po které si už chtějí
přestat hrát a dokonce usilují o nápravu následků svého počínání. Jenže jednou zničený svět se rekonstrukci vzpírá a pohlcuje i ni-čitelky. Do výbuchů a válečné vřavy zní pak závěrečné věnování filmu „těm, kteří se rozhořčují pouze nad pošlapanýnm salátem". Vlastně tedy i Pružincovi, který se podobně rozhořčil nad Sedmikráskami, aniž by viděl, že jsou jen metaforou mnohem širší destrukce společenské. Anebo že by naopak tu metaforu pochopil, a právě její poselství ho rozlítilo? Ať tak či tak, Sedmikrásky jsou sice filmem poněkud enigmatickým a pro někoho i dnes těžko stravitelným, zároveň však dílem utržené tvůrčí svobody, zábavy a svrchované vizuální imaginace,
(luk)
katalog 1. Festivalu nad řekou


Popis / Obsah / Info k filmu Sedmikrásky
Provokativně moralizující groteska o dvou dívkách, které se rozhodly být zkažené, protože „se jim na tom světě všechno jenom kazí“. Podle slov samotné režisérky jsou zakleté „do bludného kruhu pseudovztahů a pseudohodnot, což nutně vede k prázdnotě životních forem, k pózování, ať už ve zkaženosti nebo ve štěstí.“ Druhý celovečerní snímek Věry Chytilové se vyznačuje rafinovaně neobvyklou formou vyprávění, sžíravou ironií a nápady hýřícími obrazy, které tehdejší puritáni považovali za skandální. Za husákovské normalizace se Sedmikrásky staly odstrašujícím příkladem dekadentní tvorby a pečlivě střeženým trezorovým titulem. Experimentálně pojatý snímek se stal nicméně filmovou klasikou, k níž se vrací stále nové generace diváků. Na výtvarné stránce filmu spolupracovala Ester Krumbachová, za kamerou stál Jaroslav Kučera.
Kino AERO


Popis / Obsah / Info k filmu Sedmikrásky
Provokativně moralizující groteska o dvou dívkách, které se rozhodly být zkažené, protože " se jim na tom světě všechno jenom kazí".

Autor/Zdroj: Březina Václav/Lexikon českého filmu


Sedmikrásky jsou druhým celovečerním filmem režisérky Věry Chytilové. Vypráví o životě - nebo snad lépe o způsobu života - dvou anonymních dívek, příznačně nazvaných Marie I a Marie II, zakletých, podle slov autorky, do „bludného kruhu pseudovztahů a pseudohodnot, což nutně vede k prázdnotě životních forem, k pózování, ať už ve zkaženosti nebo ve štěstí." Rozhodně nelze tvrdit, že obě navenek tak veselé, ale ve skutečnosti smutné dívky a tragické hrdinky tohoto filmu jsou typickými zástupci mladé generace. To ale také nebylo autorčiným úmyslem. Naopak, právě absolutní zkresleností těchto postav, koncentrací nesmírného množství relativně negativních prvků na plochu velmi malou, se Chytilová pokusila o kritiku životního stylu, jehož jednotlivé prvky, opět podle jejího vyjádření, nese ve větší či menší míře každý z nás i ve svém typizovaném a spořádaném životě. V tomto smyslu lze přijmout autorčinu charakteristiku filmu jako „groteskního filosofického dokumentu".
Program ART

Autor/Zdroj: /Kino ART


Provokativně moralizující groteska o dvou dívkách, které se rozhodly být zkažené, protože „se jim na tom světě všechno jenom kazí“. Podle slov samotné režisérky jsou zakleté „do bludného kruhu pseudovztahů a pseudohodnot, což nutně vede k prázdnotě životních forem, k pózování, ať už ve zkaženosti nebo ve štěstí.“ Druhý celovečerní snímek Věry Chytilové se vyznačuje rafinovaně neobvyklou formou vyprávění, sžíravou ironií a nápady hýřícími obrazy, které tehdy mnozí moralisté považovali za skandální. Sedmikrásky se ve své době staly předmětem parlamentních interpelací, později (za husákovské normalizace) pak odstrašujícím příkladem dekadentní tvorby a pečlivě střeženým trezorovým titulem. Experimentálně pojatý snímek se stal nicméně filmovou klasikou, k níž se vrací stále nové generace diváků. Spoluautorem námětu je Pavel Juráček, na výtvarné stránce filmu spolupracovala Ester Krumbachová, za kamerou stál Jaroslav Kučera.

Autor/Zdroj: /Kino AERO


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

69.2 %
6   - curil
6   - pataamat
6   - Frolíček
1   - FLA
4   - M.A.G.
5   - ajaajena
7   - salte
3   - georginaa
6   - Bara.40
3   - PORTER
6   - mat.ilda
2   - Mlapiska
10 - Misantrop
5   - Snura
7   - Omnibus
6   - REKBRIT
8   - Pardal
7   - Faye
7   - Rene1
7   - Akana

TV Program

ČT1 - Hubert a Staller (2012) [TV se...

15:50 - 16:45

18 minut již uběhlo
37 minut zbývá do konce

ČT2 - Vorga

15:20 - 16:30

48 minut již uběhlo
22 minut zbývá do konce

NOVA - Námořní vyšetřovací služba (20...

15:55 - 16:57

13 minut již uběhlo
49 minut zbývá do konce

Prima - Neobyčejná láska (1996) [TV fi...

15:35 - 17:30

33 minut již uběhlo
82 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 139602
Osobností: 599606
Fotografií: 517409
Plakátů: 250443
Obsahů a biografií: 128931

Poslední komentáře

Capone (1975)

průměr

Capone
6 * dávám jen, že mám rád   mafiánský filmy. Průměrný   film, který nijak nenadchne.   Ben Gazarra mi na Al Caponeho   vůbec nesedí. Na něj se více >

Autor: jureff | Hodnocení: 6 / 10

Anděl Páně 2 (2016)

Nezklamali - chi chi chi :-)

Anděl Páně 2
Nádherný film s kouzelnou   atmosférou, natáčeno v   krásných exteriérech i   interiérech...Moc jsme se   těšili a nezklamalo nás   nic, spíš více >

Autor: Aglaja | Hodnocení: 10 / 10

Bezva ženská na krku (2016) [DCP...

Příjemná odpočinková komedie

Bezva ženská na krku
Petra Hřebíčková se mi ve   filmu moc líbila. Vtipný,   odpočinkový film, zápletka   nic moc, ale pohoda a hezké   pokoukání. Hezky česky.

Autor: Aglaja | Hodnocení: 9 / 10

Pohádky pro Emu (2016)

Taková předvánoční pohádka

Pohádky pro Emu
Film se mi líbil. Výborný   výkon podala Ańa   Geislerová, i ostatní herci.   Krásné záběry krásných   měst, předvánoční   atmosféra hezky více >

Autor: Aglaja | Hodnocení: 9 / 10

Zlo nikdy nespí (2016)

co to je?

Zlo nikdy nespí
všechno takové umělé,   nepřirozené, pomalé...až   by z toho člověk usnul,   kdyby ho občas neprobralo   nějaké to zadunění,   prásknutí více >

Autor: zeus12xy | Hodnocení: 6 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2016, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.145/0.128