Popis / Obsah / Info k filmu Příliš hlučná samotaStárnoucí Haňta pracuje ve sběrně jako balič starého papíru, chystá se do důchodu a lis, u něhož léta pracuje, si chce vzít s sebou. Žije si své poklidné dny, plné obyčejných i neobyčejných setkání s lidmi, kteří přivážejí papír do sběru, i s imaginárními hosty, ať už to jsou svatí, literární postavy nebo autoři knih, které lisuje. Čte si, sní o krásné cikánce Ilonce a popíjí s přáteli, mezi nimiž jsou profesor, cikáni i kostelník. Poklidný život se mu však začne hroutit a zklamaný muž, který nečekaně ztrácí smysl života, vidí jediné řešení, jak završit své celoživotní dílo.
Zdroj: Nova
oficiální text distributoraPopis / Obsah / Info k filmu Příliš hlučná samotaStarý papír, starý lis a Philippe Noiret v tragikomedii, natočené na motivy románu Bohumila Hrabala.
Stárnoucí Haňta pracuje ve sběrně jako balič starého papíru, chystá se do důchodu a lis, u něhož léta pracuje, si chce vzít s sebou. Žije si své poklidné dny plné obyčejných i neobyčejných setkání s lidmi, kteří přivážejí papír do sběru, i s imaginárními hosty, ať už to jsou svatí, literární postavy nebo autoři knih, jež lisuje. Čte si, sní o krásné cikánce Ilonce a popíjí s přáteli, mezi nimiž jsou profesor, cikáni i kostelník. Poklidný život se mu však nečekaně začne hroutit a zklamaný muž, jenž nečekaně ztrácí smysl života, vidí jediné řešení, jak završit své celoživotní dílo.
oficiální text distributoraPopis / Obsah / Info k filmu Příliš hlučná samotaRežisérka Věra Caisová svým celovečerním debutem Příliš hlučná samota přispěla
jpoměrně bohaté hrabalovské filmografii (viz Andělské oči, FP 2/94). Autorka je
Češka, od roku 1967 však žije ve Francii; právě tento projekt byl dlouhá léta jejím
snem. Snímek, který Caisová ve francouzsko-česko-německé koprodukci natočila
podle vlastního scénáře, upozorňuje na nadčasové a obecně sdělné kvality textů
Bohumila Hrabala, dosud považovaných za typicky českou látku. Tomu odpovídá
selekce materiálu, pocitové ladění filmu i mezinárodní herecké obsazení. Jedna z
nejlepších a nejživotnějších (a také nejautobiografičtějších) hrabalovských postav,
svérázný balič papíru Haňťa, prošla spolu se svým autorem dlouhým vývojem:
režisérka si jako svého hrdinu nevybrala Haňťu - mimoděčného básníka
surrealisticky šokující reality (jako Juraj Herz ve středometrážních Sběrných
surovostech, FP 45-46/65), ale Haňtu - láskyplného milence života. V podání
Philippa Noireta je to plachý starý muž, v laskavém přítmí své lisovny spřádající
alkoholem podnícené myšlenky a tiše vytvářející v lisu své životní umělecké dílo -
balíky sešrotovaného papíru, v nichž jsou spojeny vzácné knihy i krvavé papíry z
jatek. Haňťa přijímá se stejnou pozorností vysněné hosty (svatý; autoři a postavy
milovaných knih) jako neobyčejně obyčejné návštěvníky (Cikánky; profesor, jemuž
prodává knihy, kostelník, který má v popisu práce rozřezávání soch svatých).
Vede hovory s dobrosrdečnou hostinskou i s myškami, mlčky se vzpírá svému
věčně lamentujícímu, měkkosrdcatému šéfovi, a sní o tom, že až zanedlouho půjde
do důchodu, odkoupí milovaný lis. Haňťův svět se však bortí a muž nenalézá jiné
východisko, než sebevraždu, jež je však v jeho pojetí nadějeplným aktem, završujícím celoživotní dílo... - Drsné a syrové tóny jsou ve vyprávěni vesměs potlačeny, stejně jako vazby na dobovou společenskou situaci. Podobně jako v příbuzně laděných, měkce poetických adaptacích Jiřího Menzela (který si ve filmu zahrál menší postavu profesora) se i autorka uchýlila k poněkud akademickému „ krásnému stylu "Jenž však postrádá atmosféru a jenž se omezuje na polopatickou ilustraci literárního textu. Z matně působícího celku, přetíženého hrdinovými monology, se vyděluje jen několik scén, opírajících se o tlumený herecký výkon Philippa Noireta (znamenitá sekvence rozprášení matčina popela do kedluben). Umírněné ladění vyprávění je jistě cestou, jak Hrabala přiblížit francouzskému publiku; přes všechny snahy kvalitního tvůrčího týmu je však vzdálené předloze i představě vyváženého dramatického díla. - Bohumil Hrabal se ve filmu symbolicky
objeví v epizodní roli muže s vozíkem.
-ap-, Filmový přehled 1995/5
Popis / Obsah / Info k filmu Příliš hlučná samotaJedna z nejlepších Hrabalovských postav - svérázný balič papíru Haňťa - prošla spolu se svým autorem dlouhým vývojem. V laskavém přítmí své lisovny spřádá alkoholem podnícené myšlenky a tiše vytváří v lisu své umělecké dílo - balíky sešrotovaného papíru, kde jsou vedle sebe vzácné knihy i krvavé papíry z jatek.
Autor/Zdroj: /reklamní materiály distributora
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište