Obsah filmu Mýtus Leni Riefenstahlové
Osobnost a dílo Leni Riefenstahlové zapadá do letošního programu LFŠ hned ve dvojím pohledu. Autorka na samém sklonku LFŠ oslaví sté narozeniny, což je podnětem nejen pro reflexi jejího politického angažmá pro nacistické Německo („první život“), ale i pro zamyšlení nad osudy a recepcí jejího filmového díla („druhý život“), které mnohdy nabývá mytických rozměrů. Obojí si připomeneme v tematickém bloku.
Nejprve promítneme její autorský film Modré světlo (1933), který lze považovat za vrchol tzv. německého horského filmu. Riefenstahlová v tomto příběhu o horské legendě, tajemném záření a jeho vyzrazeném tajemství převzala hlavní úlohu prosté...
Osobnost a dílo Leni Riefenstahlové zapadá do letošního programu LFŠ hned ve dvojím pohledu. Autorka na samém sklonku LFŠ oslaví sté narozeniny, což je podnětem nejen pro reflexi jejího politického angažmá pro nacistické Německo („první život“), ale i pro zamyšlení nad osudy a recepcí jejího filmového díla („druhý život“), které mnohdy nabývá mytických rozměrů. Obojí si připomeneme v tematickém bloku.
Nejprve promítneme její autorský film Modré světlo (1933), který lze považovat za vrchol tzv. německého horského filmu. Riefenstahlová v tomto příběhu o horské legendě, tajemném záření a jeho vyzrazeném tajemství převzala hlavní úlohu prosté dívky Junty, snímek režírovala a sestříhala. Ve filmu se objevují prvky a motivy, ke kterým se autorka později stále znovu vracela – fascinace horami, fysickými silami člověka, ideál krásy a čistoty.
Následně bude v kratší přednášce (ca. 40 min.) představena filmařčina činnost za nacistického Německa. Nepůjde o faktografický výčet, ale spíš o politický, historický a estetický kontext jejího díla. Ne náhodou je Riefenstahlová označována za jedinou avantgardistku Třetí říše. Zmíníme se tu nejen o jejím trojnásobném angažmá pro říšské sjezdy NSDAP, ale i o dvojdílném filmovém opusu Olympia (1938). Mluvené slovo bude doplněno několika vybranými sekvencemi z jejího snad nejznámějšího dokumentu o sjezdu NSDAP, Triumfu vůle (1935).
V závěrečné diskusi se pak pokusíme odpovědět na otázku, do jaké míry jsou její filmy archivní propagandou a do jaké míry lze uvažovat o nadčasovém sdělení. Je samotná Riefenstahlová ještě fascinující osobností, nebo jen zajímavým svědkem německých dějin 20. století? V čem tedy spočívá její mýtus?
28. Letní filmová škola
Autor/Zdroj: /28.LFŠ < Zobrazit méně
zobrazit všechny obsahy (1)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Bez komentáře :-).
Přidat komentář jako první.