reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 9.12.2016 a svátek má Vratislav. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Mrtvý mezi živými

Žánr:
Rok:
1946
Délka:
90 minut
Premiéra v ČR:
14.2.1947
„O osobní statečnosti a zbabělosti“
Popis / Obsah / Info k filmu Mrtvý mezi živými
Film Mrtvý mezi živými natočil v roce 1946 režisér Bořivoj Zeman – byl to jeho režijní celovečerní debut. Pro Karla Högera, který v něm dostal hlavní roli, se stal druhou výraznou příležitostí přehrát se od rolí milovnických do rolí charakterních. Mrtvý mezi živými dal Högerovi příležitost poprvé rozestřít v postavě poštovního úředníka Valty problém osobní statečnosti a zbabělosti, který byl v ději navozen faktem, že jako poštovní úředník odmítl při přepadení pošty riskovat život pro záchranu peněz, které mu byly svěřeny. V kontextu právě překonané nacistické okupace tento problém osobní statečnosti nabýval mimořádně palčivého významu.

Zdroj: ČT


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Mrtvý mezi živými
Poštovní úředník vydal lupičům peníze a veřejností je označen za zbabělce.

Autor/Zdroj: /Popis


Ještě nevymřeli. Ještě jsou mezi našimi filmaři lidé bystří, přemýšlející, duchovně pružní, lidé, kteří filmem nepřežvykují a nemlátí prázdnou slámu. Jsou mladí, což je výhodou nejen pro ně, ale i pro film, jehož jsou nadějí. Možná, že jich bude časem víc, zatím mluvím pouze o dvou o Elmaru Klosovi a Bořivoji Zemanovi. Kdekdo se ještě za okupace chystal, že promluví, jen co se nacistická temnovláda zhroutí. Kdekdo psal a napsané pečlivě uschovával. Na tom není nic zvláště pozoruhodného. Pozoruhodnější je, co se z těch zásuvek a skrýší vynořilo po revoluci. Filmová dramaturgie nestačila odmítat všelijaké okupační historky. Něco z toho bylo ovšem natočeno, zdá se však, že jen proto, aby vyšlo najevo, kolik v těch příbězích bylo povrchního, nestráveného, nevykvaseného a vnitřně nedozrálého.
Klos a Zeman se připravovali na svůj celovečerní debut také za okupace. Na rozdíl od ostatních nepomýšleli však na to na aby rozmnožili řady těch, s nimiž si později dramaturgové nevěděli rady. Přemýšleli o jiném: o tom, co natropila válka, válečná ideo]ogie a válečný mysticismus v mysli lidí, o tom, jak byly zvrtačeny jinak jasné pojmy, o fa]ši a lži, které se nepozorovaně vloudily do slovníku lidských a občanských představ. A odtud vyšli. Z myšlenky, že přijde čas, kdy bude třeba čelit tomuto zlu, kdy bude nutno potírat všechnu tu prázdně řinčící a falešným leskem se třpytící myšlenkovou veteš války, kdy bude zapotřebí vrátit lidský mozek myšlenkám, prospívajícím nikoli falešnému mythu; nýbrž životu. Není divu, že jim padl do oka Christiansenův příběh o prostém poštovním úředníkovi, který raději vydal lupičům pokladnu s penězi, by se dal zabít. I když Christiaasenův román neměl s touto válkou nic společného, i když v něm ani vzdáleně nebyla dotčena psychosa a problematika, infikovaná šestiletou zvráceností, která vnesla tollk libovůle v pojmový řád a tolik eskamotáže zacházení s černou a bílou - souvislost tu přesto byla dána. A jak by ne, když hlavní a jediné, oč tu šlo, byly hrdinství a zbabělost, pojmy stěžejní a přesto vratké, protože nejsnáze podléhající třpytivému sebeklamu, falešné romantice, mysticismu a přetvářce. Neboť nezapomeňme, že i morální póza je konec konců lží, ať už jí obelháváme jiné či samy sebe. A právě touhletou morální pózou se zabývá Christiansenův román, a nejen zabývá: obnažuje ji, pitvá a kuchá a dává pak zblízka přičichnout k jejím zkaženým a odporným vnitřnostem.
Budete-li se tedy ptát, proč byl tento film natočen právě dnes, odpověď bude znít: abychom se sebe střepali všechno, co na nás včerejšek navěsil heslovitého, frázovitého, nabubřelého, falešného a lživého, a abychom se vrátili k pravdě a k myšlení, které možná nehoví snům o velikosti, slávě či vyniknutí, ale v daném okamžiku má tu přednost, že svou prostotou, střízlivostí a přirozeností přitakává životu a pomáhá napřimovat cestu od člověka k člověku. Snad se vyskytne výtka, že skutečnému hrdinství tu nebyla vzdána čest způsobem dostatečně zřetelným a důrazným. Kdo však je raněn slepotou tou mírou, aby se nesklonil v úctě před skutečným činem hrdinství! A jak mnozí se naproti tomu obklopují podvodnou svatozáří a kolik dalších je ochotno se před tímto podvodem sklonit, nebo alespoň nic nenamítat! Proti těmto morálním pahodnotám je obrácen ideový hrot tohoto filmu.
Není-li jeho myšlenka strhující, je tedy přesto užitečná. Nebylo by bývalo vhodné přijít s ní v době, která si takovou měrou žádala velikosti a obětí i od malých lidí a která byla doslova prosáklá jejich tichým hrdinstvím. Dnes však, po opadnutí mocně vzduté hladiny, může skrytě pikantní příchuť tohoto námětu, kořeněného skepsí a ironií, podporovat návrat k normálním morálním hodnotám normálního života.
Mrtvý mezi živými je prvním celovečerním filmem Bořivoje Zemana. Po shlédnutí Malé historie jsem o Zemanovi napsal, že má jasné předpoklady k práci na hraném filmu a Mrtvý mezi živými tento odhad plně potvrzuje, i když také o tomto filmu třeba otevřeně říci, že je velkou měrou spíše nápovědí schopností, které v Zemanoví dřímají, než jejich plným a zřetelným projevem.
Zemanovu tvůrčí práci charakterisuje pozoruhodný smysl pro hodnoty všedního a raději bych rovnou řekl: malého života. Už to mu zaručuje výraznou uměleckou osobitost a bezprostředně ovlivňuje jeho režijní rukopis. Všimni si, čemu věnuje zvláštní pozornost:: syčícímu vařiči, hlasům, které doléhají oknem zvenčí, psíku, který štěká na klec s kanárem, chlapci, který si pohrává se zrcátkem a pod. Nebude tedy daleko od pravdy, budu-li v Zemanově případě mluvit o poesii všednosti. Je ostatně dána nejenom jeho smyslem pro drobný, zdánlivě nezajímavý detail, ale jeví se i jinde. Na příklad v tom, jak se Zeman na hony vyhýbá všemu, co zavání pathosem, gestem, nadměrným vzrušením, jak přímo úzkostlivě ladí herecký projev do civilní tóniny, jak tlumí citový vzruch, ale i afekty zlosti nebo žalu. Výrazným dokladem toho je Valtova hádka s poštovním přednostou nebo scéna v hostinci, kam se přišel opít. Cítíš, jak tu Zeman přímo krotí herecký přednes, aby se scéna nevymkla z civilně všedního rámce, do něhož ji chce sevřít.
Má to ovšem í své slabé stránky. Snaha tlumit a krotit, pro Zemana příznačná, určuje výrazně jednotný sloh tohoto díla, nejednou však působí ke škodě jeho hodnot dramatických a téměř úplně je olupuje o hodnoty citově lyrické. z obavy, aby nepřestřelil a zůstal v mezích, Zeman nevyužil sdostatek dramaticky rušných prvků námětu a uvízl, pokud šlo o napětí, vzruch a spád, buď v půli cesty a nebo těsně před cílem. A ještě hůře je tomu v oblasti citové; tady vyznívá film buď hluše (milenecká scéna mezi Valtou a jeho snoubenkou), nebo studeně a bezbarvě (scéna mezi Valtou a Klečkovou o Štědrém večeru).
Jistá míra viny za tyto kazy padá ovšem na scénář. Zeman se ho držel téměř úzkostlivě a převzal z něho i nedostatečnou psychologickou motivaci Valtova citového přiblížení se Klečkové. Právě tak jako nepřesvědčivý výklad pohnutek loupeže, výklad z něhož skřípěla laciní romantika.
Výkon kameramanů Petra Rovného a Pavla Hrdličky vycházel disciplinovaně vstříc přáním režie, kdo však jim vycházel vstříc téměř dokonale, byli herci. Z nich Karel Höger v úloze Valty vyzvedl snad tohoto poštovního úředníka do poloh příliš vysokých tím, že jej pojal jako lehce argumentujícího a břitkého šermíře slova, nicméně jeho výkon v tomto filmu pokládám za klasickou ukázku českého hereckého civilismu. Měl nepochybně pronikavý vliv na herecký projev své partnerky Zdeňky Procházkové, úspěšné novicky přitažlivého zjevu, v jejímž hereckém podání jen tu a tam problesk vliv divadelního školení. Skutečným objevem je však tentokrát E. Dubský; jeho Munk je postavou dokonale věrohodnou, do detailů odstíněnou, skvělý herecký odlitek kariéristy a padělatele charakteru. I ve výběru ostatních představitelů měl Zeman šťastnou ruku. Fr. Šlégr vykreslil neobyčejně výrazně rotmistra Fejfara, poctivce, který nicméně na obrátku přijme názor svého představeného. Fr. Klika byl přesvědčivý v úloze poštovního přednosty a L. Matoušková zůstala své vdově Klečkové dlužna jen to, co této roli zůstal dlužen scénář. V. Irmanov přináší českému filmu především dobrý zjev a uměřený herecký projev, jeho častějšímu obsazení stojí však zatím v cestě jeho nedokonalá výslovnost.
Arch. K. Škvor přispěl - až na jediný případ - svými stavbami podstatně k slohové jednotnosti a sevřenosti filmu a sextet mladých tvůrců uzavírá Jiří Šust, jemuž tu byla dána poprvé příležitost k celovečernímu hudebnímu doprovodu, po jehož nepochybném úspěchu budou následovat další.
Zbytečným kazem tohoto velmi dobrého filmu byla slabá stránka zvuková, škodlivě postihující zejména dialog.

Autor/Zdroj: Žalman Jan/dobová recenze


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

73.8 %
6   - curil
6   - jarda53
7   - clara.bow
8   - hvezdyn
8   - Frolíček
8   - melakara
10 - tomas.sulc
7   - blackjack3
8   - zepo
7   - rosta12
10 - dederon
7   - Bape
9   - MetelskuBl
6   - tvo
8   - Ferdus
3   - anubis1234

TV Program

ČT1 - Farmářská jízda (2016) [TV poř...

18:25 - 18:55

11 minut již uběhlo
19 minut zbývá do konce

ČT2 - Habsburkové: Soumrak bohů

18:15 - 18:45

21 minut již uběhlo
9 minut zbývá do konce

NOVA - Ulice (2005) [TV seriál]

18:25 - 19:30

11 minut již uběhlo
54 minut zbývá do konce

Prima - Prostřeno! (2010) [TV pořad]

17:45 - 18:55

51 minut již uběhlo
19 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 139634
Osobností: 599707
Fotografií: 517521
Plakátů: 250482
Obsahů a biografií: 128938

Poslední komentáře

E.T. - Mimozemšťan (1982)

Páni ...1982

E.T. - Mimozemšťan
Přijde mi to jako včera,   když jsem žadonil u   rodičů, aby mi koupili   COKOLIV !!!, s obrázkem E.T.   mimozemšťana. A to jsem ten   film ani více >

Autor: mikee007 | Hodnocení: 10 / 10

Tmavomodrý svět (2000)

Jen já, pondělní večer a Blu ray

Tmavomodrý svět
disk s Tmavomodrým světem.  
A znovu zážitek, jako   když jsem film Jana Svěráka   viděl prvně.
Po Koljovi se   "naši Svěráci" rozhodli   více >

Autor: mikee007 | Hodnocení: 10 / 10

Země bez zákona (2012)

Země bez zákona
Zajímavé. V podstatě se   celý film neudálo nic   převratného, a přesto jsem   se jen jednou podíval, kolik   zbývá do konce a nenudil se.   více >

Autor: Pitryx | Hodnocení: 5 / 10

The Visit (2015)

The Visit
No, mně tvorba páně M.   Nighta Shyamalana nikdy nějak   nebrala, ale z těch pěti   filmů co jsem viděl… Zde   se to rozjede poměrně   slušně, více >

Autor: Pitryx | Hodnocení: 4 / 10

Andělin popel (2000)

Andělin popel
Andělin popel je film pro   otrlé diváky, ale určitě   má svoje kvality, to   nepopírám. Komu nevadí   beznaděj, strádání a bída   a to všechno více >

Autor: collen | Hodnocení: 7 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2016, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.047/0.032