Zari
ohodnotit

Lost Highway

Rok:
1997
Délka:
129 minut
Premiéra v ČR:
28.8.1997
„Ve světě, kde čas se vymyká kontrole, je život jízdou po ztraceně dálnici. Film noir 21. století“
Popis / Obsah / Info k filmu Lost Highway
Mystický thriller o zmatených identitách a erotické posedlosti.

Fred je avantgardní jazzový saxofonista, který sdílí luxusní dům se svou ženou Renee. Fred svou manželku podezírá z nevěry, ale má momentálně mnohem větší starosti - na prahu jeho domu se náhle objevily videonahrávky, z nichž je jasné, že je někdo pozoruje, venku i uvnitř domu. Když je Renee zavražděna, ocitne se Fred za mřížemi. Ovšem jednoho rána zmizí. Zdá se, že se proměnil v Petea Draytona, mladého automechanika, který se pošetile zapletl s manželkou gangstera Dicka Laurenta. Atraktivní blondýna jménem Alice vypadá přesně jako Renee...

Zdroj: HBO Europe


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Lost Highway
LOST HIGHWAY_DAVID LYNCH – 1997

David Lynch v opakované spolupráci s Markem Frostem, známým také jako spisovatelem natočil film zvaný Lost Highway. Tímto názvem dost ovlivnil svou další tvobru, protože pak natočil další dva filmy, jejichž název by zároveň názvem nějaké části města, čtvrti nebo oblasti.

Spolupráci Lynch/Frost jsme mohli už vidět na seriálovém snímku, který se zapsal nesmazatelně do paměti všech, kteří jej viděli pod názvem Městečko Twin Peaks.

Rychlý nástin děje filmu:
Ve snímku Lost Highway jde o obyčejnou věc. Manželé spolu žijí nějakou dobu, nemají děti a žena se začne nudit. Při doprovázení svého muže na nočních koncertech jej začne podvádět s jedním mužem. Manžel Fred dostává podezření a stále mu to vrtá hlavou. Nakonec výčitky neunáší a svou ženu Renee brutálně zabíjí. Za svůj čin je odsouzen trpí bolestmi hlavy a nespavostí. Od vězeňského doktora dostává silné léky, usíná a má podivný sen, který vše vysvětluje.

Rozdělení filmu:
Film se tentokrát dá rozdělit pouze do dvou částí. Na realitu a pak na sen. První část filmu – realita, ukazuje opravdový život Renee a Freda. Druhá část se odehrává v hlavě Freda, když usnul ve vězení po silných lécích a má sen.

Postavy ve filmu:
Renee bruneta v realitě, manželka Freda – Elis ve snu blondýna
Fred manžel Renee v realitě – Pete ve snu
Dick Laurent (pan Eddie) je stejný jak v realitě, tak i ve snu
Endy je stejný jak v realitě, tak i ve snu
Muž s bledou tváří – představuje Fredovo schizofrenní temné Já

Realita – to, co se doopravdy stalo:

Celý snímek začíná velmi zvláštně tím, že Fred sedí na pohovce a někdo zvoní u jeho domu. Jde k reproduktoru a zespodu svého domu slyší jak někdo říká, že Dick Laurent je mrtvý. Pak jsou jen slyšet zvuky odjíždějících aut, které se na konci filmu ukazují.

(Lynch sám se přiznal při rozhovoru, že toto nevymyslel, ale že se mu doopravdy stalo. Někdo zazvonil na jeho dům a řekl do mluvítka tu samou větu. Lynch to nechápal, ale přišlo mu to zajímavé a tak na tom postavil celý film.)

Pak sledujeme dál poklidný život obou manželů, kteří dostávají podivné kazety se zrnitým obrazem. Manželé jsou zděšeni a tak nechají celou věc vyšetřovat policií. Mezitím se manželé ocitají na večírku u Endyho, kterého nemá Fred rád a podezřívá ho z nevěry se svou ženou. Také probíhá psychotický rozhovor mezi Fredem a mužem s bledou tváří. Fredovi po nezdařené souloži doma vše dochází. Fred zabíjí sleduje jednoho večera svou ženu do hotelu s názvem Lost Highway a tam zjišťuje, s kým spí jeho žena. Je to Dick Lauren a tak ho zabíjí v poušti, daleko za městem. Netrvá to dlouho a Fred svou ženu také brutálně zabíjí. Doslova ji rozřezal a oddělil její nohy od páteře.

Při tvrdém výslechu tvrdí, že si nic nepamatuje. Je odsouzen a čeká na smrt v cele. Trpí bolestmi hlavy a po lécích konečně usíná. Začíná mít sen, který nám vysvětluje co se stalo. Aby toho nebylo málo, ve snu se většina lidí objevuje pod jinými jmény a díky síle léků je sen barvitě ovlivněn a občas vyhrocen do extrému.

Je jasné, že Fred utrpěl díky podvodu zhroucením mysli v podobě schizofrenie nebo něčím podobným, což nám režisér několikrát naznačil během filmu, což popíši dále.

Důležitá scéna 1.:
Někdo zvoní na dům a oznamuje, že Dick Lauren je mrtev. Ovšem u dveří ani domu není nikoho vidět. Osobně, jak se dozvídáme na konce filmu, se toto vůbec nestalo. Tato scéna nám má jen objasnit, jak se tuto informaci Fred dozvěděl. A to tak, že ho zabil on sám, jen to vytěsnil.

Zobrazení této scény je vlastně našeptávání mysli do Fredovo nemocné hlavy.

Důležitá scéna 2.:
Fred odchází za večerní prací hrát a Renee mu sděluje, že s ním nepůjde, že chce zůstat doma a číst si. Fredovi to vrtá hlavou a tak po koncertě volá domů. Žena telefon nezvedá. Mimochodem saxofonové sólo, kterým končí Fred píseň bude slyšet ve filmu ještě jednou – ve snu. Pak přijde a ona spí v posteli.

Samozřejmě, že veškeré scény se zrnitým filmem na videokazetách jsou důležité, a jejich význam bude vysvětlen později. Za zmínku nyní akorát stojí, že Renee je při předávání kazety svému manželovi velmi nervozní.

Důležitá scéna 3.:
Manželský nepovedený sex. Fred skrze své psychické problémy se nedokáže soustředit a tak selže jako manžel. Renee ho za to jen poplácá po zádech se slovy: „To nevadí ...“ a Fredovi dochází, že kdyby neměla poměr s někým jiným, tak by jí to vadilo.

Na tuto scénu navazuje hned další důležitá věc, kdy oba zůstanou v posteli a Fred vypráví Renee, že měl sen, který popisuje. Hledá ji po domě. Objevuje se klasická Lynchovská mlha stoupající po schodech, která naznačuje přechod nebo změnu. (Obvykle mezi realitou a snem nebo schizofrenií.) Pak Fred povídá, že ji našel v posteli, vypadala stejně, ale nebyla to ona – Lynch nám naznačuje, že něco s Fredem není v pořádku. Vše končí, když se Fred probouzí a vidí svou manželku s obličejem bledého muže.

Důležitá scéna 4.:
Večírek. Na Endyho večírku se Fred setkává s podivným bledým mužem a mluvím s ním. „My dva se známe, že ano!..., Setkali jsme se u Vás doma, vzpomínáte?“

Tento rozhovor se vůbec neudál, ať to vypadá jakkoliv zvláštně. Slova, setkali jsme se u Vás doma, znamenají U TEBE V HLAVĚ. Jsem tam zrovna teď. Tato scéna nám naznačuje, že Fred se spřátelil se svým temný Já, které představuje muž s bledou tváří.

Rozhovor končí a muž zmizel i se svým telefonem. Pak Fred chytá Endyho a ptá se ho na muže se kterým právě mluvil. Endy se dívá tím směrem, ale muže s bledou tváří nevidí a tak mluví o někom jiném, koho na schodech vidí. Padne zmínka o člověku jménem Dick Lauren a že je mrtvý. Endyho zaráží, odkud by ho Fred znal. Fred je při této otázce divný a bolí ho hlava. Odjíždí s Renee domů. Tam má pocit, že někoho viděl v domě.

Pak jsou oba v domě a Fred si sundavá bundu u skříně. Na zdi za ním se objevuje jeho stín. Jeden. Pak vchází do tmavé chodby. Vše mu došlo a jeho mysl se rozpadla. Pozoruje se v zrcadle a jakoby se nepoznával. Renee ho volá a kouká do tmavé chodby. Fred neodpovídá. Pak vidíme prázdnou místnost s krbem a na zdi se objevují hned dva stíny - Fredova mysl se rozdvojila. Fredovo temné Já se zhmotnilo.

Další ráno si Fred pouští sám další videokazetu a na ní vidí sebe jak zavraždil svou ženu Renee. Nechápe to, nevěří tomu a objevují se malé blesky. Pak odsouzení a rozsudek.

Důležitá scéna 5.:
Fred je na vycházce po uzavřeném vězeňském dvoře a zhroutí se bolestí hlavy. Dostává u doktora nějaké léky na spaní. Definitivně se dozvídáme, že Fred je nemocný s hlavou. Je odveden na celu. Na dveřích vidíme znovu se skládající chatu po výbuchu – Fred by nejradši vzal své činy zpět a nebo je to metafora toho, že se Fredovi opět dostalo chvíle rozumu a jeho mysl se složila. Chce aspirin, který nedostal. Sleduje světlo, objevují se blesky a ujíždíme z reality. U silnice se objevuje mladý muž – Pete. Pak rychlé záběry na šíleného Freda s neuvěřitelnou bolestí hlavy (kroutící se na podlaze) a kamera vchází ústy do jeho hlavy. Usíná – začíná sen. Budeme jen ve Fredově hlavě.


Sen – jak si to Fred naplánoval:
Sen se v tomto filmu objevuje v dost velké části (stejně jako později v Mullholand Drive) a osvětluje i vysvětluje co se stalo v realitě.

Dozvíme se, že Renee podváděla svého manžela s mužem jménem Dick Laurent, který má prsty v točení porna, je mafián atd. Fred jednoho dne svou ženu Renee sledoval do hotelu Lost Highway a tam unesl mafiána, odvezl jej do pouště a tam zabil.

Fred sám vystupuje ve snu jako mladík, který umí velmi dobře opravovat auta, má milované rodiče, přítelkyni a i když ho jeho žena podvedla, stejně ji miluje, nemůže na ni zapomenout a tak vystupuje v jeho snu také, jen s jinou barvou vlasů a jiným jménem.

Ještě je důležité podotknout, že sen je opředen tajemstvím v podobě toho, co se stalo Petevi „tu noc“, které zůstane nevysněné. Zřejmě je to tím, že pro samotného Freda s jeho schizofrenií zůstalo něco tajemného a nepochopeného – viz scéna Peta s jeho přítelkyní Sheelou na diskotéce, kdy se ho ptá, co se mu stalo minulou noc. Nic si nepamatuje. (Možná Lynch naráží na to, že si Fred vraždu své ženy fakt nepamatuje.)

Důležitá scéna 6.:
První setkání s mafiánem jménem Dick Laurent. Za zmínku stojí jen to, že když se vracejí ze své famózní projížďky, Dick nabízí Peteovi videokazetu s pornem. Pete ji odmítá, protože má strach, že na ni bude jeho milovaná žena.
Poprvé se také objevují dva detektivové. Jejich přítomnost je ve snu jen proto, že se objevili i ve Frodově realitě.
Další den je Pete v dílně a z rádia hraje jeho píseň. Fredovi se to nelíbí a tak Peta začíná bolet hlava. Vstává z pod auta a rádio přelazuje. Jeho kolega s tím není spokojen. Lynch nám ukazuje, že sen i realita se propojují.

Důležitá scéna 7.:
Druhé setkání s Dickem Laurentem, kdy přivezl své další auto na seřízení a zároveň se ukazuje blonďatá Renee (Elis).

I kdy při prvním setkání nemluví, Pete je pro ni okouzlující (jak by si přál i v realitě) a tak za ním přijíždí sama večer. Navazují dost sexuální vztah a jeho vztah se Sheelou končí. Při jednom z telefonním hovorů Elis povídá, že dnes večer musí někam jít s panem Eddiem (Dickem Laurentem) a že zřejmě něco tuší o jejich vztahu.

Po tomto hovoru je Pete rozhozený – vše nejde tak jak by si přál ani v jeho snu. Sedí sám doma na pohovce, bolí ho hlava a objevuje se ve světle Elis. Světlo na stropě mu připomíná to ve vězeňské cele. Svou samotu nezvládá a tak jede na motocyklu za Sheelou. Když se vrací domů, jeho rodiče na něho čekají po tmě a chtějí s ním mluvit. Oznamují mu, že volala policie a vyptávala se na „tu osudnou noc“, a že jim nic neřekli. Pete naléhá, aby mu to tajemství bylo sděleno, ale nedozvíme se nic nového.

Rodiče povídají, ten večer přišel Pete (Fred) domů se Sheelou (Renee) a nějakým mužem (muž s bledou tváří – svým temným Já – dva stíny na zdi u krbu před vraždou), kterého nikdy předtím neviděli.

Každému čtenáři i diváku je nyní už jasné, že onou nocí je noc vraždy. Tajemství ovšem neodhalíme, protože sám Fred jej nezná. Nepamatuje si vraždu své ženy.

Důležitá scéna 8.:
Třetí setkání s panem Eddiem. Dick Laurent přijíždí za Petem do autodílny, aby ho nepřímo upozornil, že něco tuší o jejich vztahu. Vyhrožuje mu.

Následuje schůzka Peta a Elis v hotelu. Elis pláče a je si jistá, že pan Eddie o jejich vztahu ví. Bojí se a říká, že je Dick Laurent oba zabije. Následně Peta přemluví k okradení jednoho jejího známého za účelem společného odjezdu. Pete souhlasí.

Vyvstává na světlo otázka (na kterou mu Renee v realitě neodpověděla), odkud zná Elis (Renee) Endyho. Elis začíná vyprávět příběh o jejich seznámení. Jak měla přijít na jednu adresu, tam dlouho čekala a pozorovala muže, který posiluje. Osobní stráž představuje zpěvák z Rammstein Till Lindemann. Pak přišla její chvíle a spadla do natáčení porna.

Pak se Pete vrací domů a dochází k definitivnímu rozchodu se Sheelou. Také sledujeme podivný telefonní rozhovor mezi panem Eddiem, mužem s bledou tváří a Petem. Fred do svého snu zařadil muže s bledou tváří jako symbol zla a temné mysli. Pan Eddie, jako mafián a krutý muž má také své temná Já. Později bude vysvětleno při jeho zastřelení, že jsou oba stejní.

Podle instrukcí přišel Pete do domu Endyho, který jde po schodech dolů pro drink. Fred ve skutečnosti Endyho nesnášel a podezříval jej z románku se svou ženou a dával mu vinu za to, že díky jemu začala Renee točit porno. Proto jej ve svém snu zabil. Hnusně a krutě. Na projektoru je spuštěn pornofilm, ve kterém hraje Elis (Renee) – definitivně se dozvídáme, že opravdu hrála v pornu. Sám Fred tomu nechce věřit a tak si ve svém snu vymyslí, že Renee a Elis jsou dvě velmi podobné ženy. Jenže mu to nedává smysl a později se na té samé fotce dozvídáme, že to tak není. Pete má v hlavě zmatek z toho všeho a je mu zle. Spustila se mu krev z nosu a má halucinace – viz chůze po domě prolínající se s chůzí po hotelu, kdy sledoval Renee při jejím poměru s Dickem Laurentem. Společně s Elis berou vše cenné a odjíždějí za překupníkem do pouště.

Důležitá scéna 9.:
Příjezd do pouště k překupníkovi. Opět se zobrazuje skládající se dům po explozi, který naznačuje, že Fredova mysl se dává zase dohromady.

Překupník není na místě a tak čekají. Chvíli si krátí sexem, ale protože Fred ve svém snu dost prozřel a začíná si vzpomínat, uvědomuje si, že ho Renee opustila a tak i zde v jeho snu s ním opovrhuje. Od sexu mu utíká. Odmítá ho. Pete vstává ze zaprášené země před světly vozu a vidíme, že Pete se změnil ve Freda – Lynch nám ukazuje, že jde o jednu a tu samou osobu. Objevuje se na chvilku muž s bledou tváří ve voze – temný pasažér je tu. Pak hledá v chatě Elis a je mu důrazně řečeno, že žena se jmenuje Renee, a ne Elis. Lynch nám důrazně sděluje, že jde o jednu a tu samou osobu. ¨

Fred utíká z chaty před mužem s bledou tváří – doháněn svými temnými myšlenky.

Nejdůležitější scéna filmu:
Přestože ve zbytku filmu už všichni vystupují pod svými jmény, jedná se stále o sen. Lynch musel odhalit tajemství reality a snu, a převést postavy do jejich pravých tváří i jmen. Sen odhaluje realitu – důvod vraždy své ženy a to se nyní dozvíme.

Vražda Dicka Laurenta. Fred jde po hotelové chodbě (záblesk už byl v domě u Endyho s krvácejícím nosem) a vidí číslo dveří pokoje, kde je nyní jeho žena s Dickem Laurentem. Bere si pokoj vedle a čeká, až jeho žena pokoj opustí. (Osobně si myslím, že by přeskočilo každému muži, který by čekal ve vedlejším pokoji, až si jeho užije s jiným mužem....) Celou věc sleduje oknem bledý muž jako symbol zla.

Po příjezdu do pouště se ukazuje, že Dick Lauren ještě nemá dost a vrhá se na Freda. Při zápasu podává bledý muž Fredovy do ruky nůž a tím řeže Dicka Laurenta do krku. Podání nože do ruky bledým mužem je symbolem toho, že Fred není vrah, ale jeho temné schizofrenní Já. Definitivně se dozvídáme, že muž s bledou tváří představuje temnou mysli Freda, která mu našeptává, co zlého má dělat.

Dick Lauren se s proříznutým krkem ptá, co po něm Fred chce. Místo klasického vysvětlení přichází Lynch s vizuelně lepším nápadem – své hříchy sleduje v malé přenosné televizi. Zjišťuje, že je potrestaný za smilstvo s Renee a přivedení jí k hraní porna. (V ukázkách vystupuje Marilyn Manson – mimochodem se tam společně se zpěvákem ze skupiny Rammstein objevil jen proto, že ve filmu byla použita jejich hudba na příkaz Trenta Reznora, frontmana ze skupiny Nine inch nails, který to měl na starosti společně s Lynchovým dvorním skladatelem Angelem Badalamentim.)

Přesouváme se zpět do domu Endyho, který tam leží mrtvý se sklem v hlavě a probíhá rozhovor mezi čtyřmi detektivy. Pečlivý divák si všiml, že Lynch nyní skloubil realitu a sen v jedno. Na fotografii je jen jedna žena. Při rozhovoru se dozvídáme nesmysl:

„Je to ona, manželka Freda Madisona společně s ….. Je to tu plné otisků Peta Daltona.!“

To nedává smysl a tím nám Lynch naznačuje, že se jedná o jedno a to samé. Že sám Fred ve svém snu už neví jak dál se ubránit tomu, že jeho žena byla dříve pornoherečka. Nechce si to přiznat, nechce to přijmout.

Pak už jen sledujeme jak Fred sám zvoní na sebe a říká sám sobě, že Dick Laurent je mrtvý. (Trent Reznor z NIN spouští svůj divoký song.) Všímá si detektivů a ujíždí před nimi. Začínají se objevovat blesky, Fredova hlava otéká a bolí. On se vrací ke své nemoci, probouzí se ze sna tam, kde v bolestech na podlaze ve vězeňské cele usnul.


Konec snu, konec filmu.

Jediné co mi trochu pořád nezapadá do celého příběhu, jsou zrnité pásky. Původně jsem si velkou část filmu myslel, že je točí sám Fred. Jenže na druhé pásce byl natočen společně s Renee jak spí a na třetí jak ji vraždí. Chvíli jsem si zkoušel pohrávat s myšlenkou, že muž s bledou tváří doopravdy existuje, ale pak jsem byl zase přesvědčen, že to tak není. Usuzuji tedy, že zrnitý obraz ze staré kamery v podobě videokazet jsou útržky Fredovi pokažené a poharašené mysli – schizofrenie, které Lynch zakomponoval do děje z důvodů vizuálního zpestření. I když to nedává úplně smysl, protože ty pásky Fred sledoval s Renee. Ovšem tvrzení, kdy Fred je zavřený do vězení omylem jako nevinný sem netahejme.

mamonn


Autor: mamonn

Popis / Obsah / Info k filmu Lost Highway
Saxofonista Fred Madison nalezne na schodech své luxusní vily videokazetu, na které kdosi zaznamenal zločin spáchaný v ložnici jeho domu. Zkrvavená oběť vypadá jako Fredova žena Renee a vrah - jako on sám. Přivolaná policie muže zatkne, avšak po několika dnech zjistí, že v cele je uvězněn - místo Freda - neznámý mladý muž...
DVD Express


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama