Zari
ohodnotit

Linie násilí

The End of Violence

Žánr:
Rok:
1997
Délka:
123 minut
Premiéra v ČR:
10.9.1998
„Neexistuje soukromí, neexistuje bezpečí, nic není tajné... ale co vidíme je jen zlomek skutečnosti.“
Popis / Obsah / Info k filmu Linie násilí
Mike Max je režisérem akčních filmů, jejichž krvavý styl udává tón soudobé produkci ve svém žánru. Žije v dokonale izolovaném mikrosvětě své haciendy v Malibu a s okolním světem komunikuje pouze skrz obrazovku svého laptopu respektive svým mobilním telefonem. Ray Bering je úřadem NASA vyškolený a FBI placený odborník na pozorovací a komunikační techniku. V rámci přísně tajného projektu FBI na potírání násilí má za úkol prostřednictvím sítě videokamer pozorovat a zaznamenávat násilné události, k nimž den co den dochází v ulicích Los Angeles. Jednoho dne se rozhodne, coby jeho nadšený obdivovatel, poslat Miku Maxovi E-mail, kde dopodrobna vysvětluje detaily projetktu, na kterém se podílí. Jeho bezelstným záměrem je poskytnout Maxovi námět na jeho další film. Netuší však, že stejně jako pozoruje město pod sebou, i on sám je sledován vyšší autoritou. Inkriminovaný dopis je považován za nežádoucí únik informací a Max se stává terčem útoku zabijáků FBI. Ironií osudu je pokus o Maxovu vraždu zaznamenán jednou z Rayových videokamer, ten ale díky technické závadě neví, že obětí útoku je Mike, a stejně tak si ani neuvědomuje, že přímou zodpovědnost za jeho napadení nese on sám.

Násilí jako společenský fenomén a možnosti "konečného řešení" si za ustřední motiv svého nového filmu zvolil Wim Wenders, režisér kultovních filmů "Nebe nad Berlínem", "Tak daleko, tak blízko" či "Paříž, Texas". Při obsazování hlavních rolí vsadil na známé tváře - ústřední postavy ztvárnili Bill Pullman (Den nezávislosti, Casper, Lost Highway), Andie MacDowellová (Hudson Hawk, Zelená karta, Čtyři svatby a jeden pohřeb, Jako vejce vejci) a Gabriel Byrne (Excalibur, Obvyklí podezřelí, Muž se železnou maskou).


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Linie násilí
Renomovaný německý režisér, pracující po třinácti letech opět v Americe, se dobrovolně pokusil spojit něco ze své poetiky s divácky vděčným filmovým žánrem. Zároveň se rozhodl natočit film o násilí bez jeho přímého zobrazení. Spolu se scénáristou Nicholasem Kleinem si pro tuto příležitost vybral i vhodného hlavního hrdinu: úspěšného producenta snímků, v nichž se to násilím jen hemží.
Zazobaný Mike Max (Bill Pullman) řídí své impérium převážně pomocí telefonů a počítače. Ani nebere příliš vážně telefonické sdělení manželky Paige (Andie MacDowellová), že ho opouští. Mladá žena se bez něj totiž nudí a on na ni prostě nemá čas. Ještě týž den se producenta zmocní dva najatí zabijáci a na opuštěném místě se dohadují, kdo z nich ho odpráskne. Ráno však policie nalezne jen mrtvoly zabijáků s ustřelenými hlavami. Lehce poraněného Mikea objeví mexičtí zahradníci a vezmou ho k sobě domů. Muž začne pracovat a žít s nimi. S nečekanou chutí přijímá,novou identitu, zatímco se jeho manželka ujímá s překvapivou vitalitou vedení firmy.
Linie příběhu, spojené s jednotlivými protagonisty, se zvláštně proplétají. Děj, částečně odvyprávěný pomocí displayů, je komplikován řadou vedlejších motivů a přítomností dalších postav s vlastními "příběhy". Muži mají své ženské protějšky: již zmíněnou Paige, dále Rayovu mladou venezuelskou uklízečku Matyldu a kaskadérku Cat, již váže zvláštní přátelství s Mikem, a vznikající citový vztah s detektivem Blockem. Je to příběh plný tajemství, temných míst a zámlk. Film je natočen v pomalém tempu, proložen filozofujícími monology a prostoupen atmosférou filmů noir. I v tomto filmu můžeme vysledovat prvky, které už patří k Wendersovým konstantám: fascinace velkoměstem - určitý mystický organismus, pohrávání si s kriminální zápletkou, pocit samoty a odcizení v industriálním světě. "Násilí je zánik lásky, " říká jeden z hrdinů filmu zástupně za Wenderse. Ten pak sám nechal slyšet, že násilí v jeho filmu má jiný účel než v klasických akčních filmech Linie násilí vznikla během krátké doby v přestávce natáčení scifi Miliardový hotel: scénář byl napsán za šest týdnů a stejnou dobu trvalo natáčení. Samozřejmě v ní nacházíme Wendersovo vyhraněné vidění a je nutno podotknout, že přestože snímek vznikal ve spolupráci s americkými koproducenty a s americkými herci, filozofie, duch a struktura díla je stále evropská. Wenders tvrdí, že ještě nikdy se ještě nectil tak svobodný, jako při realizaci tohoto projektu. Sám se zhostil role režiséra, scénáristy i producenta. Tvůrcova meditace o moderním násilí, o netušených možnostech manipulace a zároveň i o stále ještě existujících „lidských" projevech, jakými jsou přátelství či láska, samozřejmě naráží na jednoduchý model thrilleru. Pro wendersovce bude Linie násilí málo existenciální a poetická, pro příznivce thrillerů zase moc zašifrovaná a statická. Optimistické rysy ve Wendersově nahlížení světa nenajdeme, zato se můžeme nabažit filmařskou originalitou.
Program UH

Autor/Zdroj: /


Popis / Obsah / Info k filmu Linie násilí
Známý německý režisér Wim Wenders natočil po třinácti letech, jež uplynuly od vzniku legendárního snímku Paříž, Texas, film ve Spojených státech. V kriminálním psychothrilleru Linie násilí se pokusil spojit žánrové schéma se svým originálním pojetím filmu. - Ve spletitém a záměrně znejasňovaném příběhu se sbíhají osudy tří mužů. Producent úspěšných akčních filmů Mike Max je unesen, ale jeho únosci jsou nečekaně zabiti a on najde úkryt v rodině mexického zahradníka. Po něm a po vrazích únosců pátrají nezávisle na sobě
vědec Ray Bering, který pro bezpečnostní služby tajně zpracovává supermoderní počítačový systém monitorování zločinnosti v Los Angeles, a mladý ambiciozní detektiv Doc Block. Vlastními tématy snímku jsou ovšem problémy komunikační či mocenské manipulace, umožněné moderními technologiemi a pocity existenciálního odcizení. Pomocí systému videokamer chce šéf FBI zasahovat proti zločincům a tak nastolit konec násilí (takový je i původní titul filmu). Sám však okamžitě ilegální systém zneužije. - Všichni protagonisté jsou osamělí lidé, žijící v neosobním světě současného Los Angeles. Právě zachycení atmosféry tohoto města kameramanem Pascalem Rabaudem patří ke kladům snímku, v němž vystupuje řada známých herců. Dílo vzniklo během velmi krátké doby (scénář byl napsán za šest týdnů a stejnou dobu trvalo i natáčení), když byly přerušeny přípravné práce na jiném titulu Wima Wenderse a scenáristy Nicholase Kleina, scifi The Billion Dollar Hotel (Miliardový hotel). Zdá se, že rychlost dílu příliš neprospěla. Vznikl tak snímek, který patrně zklame Wendersoyy příznivce a který svou zašifrovaností a spekulativností patrně odradí diváky, očekávající strhující napínavou podívanou.

Autor/Zdroj: /Filmový přehled


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama
Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Trevor Smith

Smith Trevor

Světlo ve tmě (Half Light)

Světlo ve tmě
Half Light

Naposled navštívené:
Trevor Smith

Smith Trevor

Světlo ve tmě (Half Light)

Světlo ve tmě
Half Light