Duben
Chyby ve formuláři:
» Nejste přihlášeni, pro přidání videa k filmu se musíte přihlásit nebo zaregistrovat.
» Nejste přihlášeni, pro přidání videa k filmu se musíte přihlásit nebo zaregistrovat.
» Nejste přihlášeni, pro přidání videa k filmu se musíte přihlásit nebo zaregistrovat.
» Nejste přihlášeni, pro přidání videa k filmu se musíte přihlásit nebo zaregistrovat.
» Nejste přihlášeni, pro přidání videa k filmu se musíte přihlásit nebo zaregistrovat.
 
ohodnotit

Les

Las

Žánr:
Země:
Rok:
2009
Délka:
75 minut
Popis / Obsah / Info k filmu Les
Minimum dialogů, nádherná černobílá kamera, spirituální modus a úvahy nad otázkami života, smrti, pomoci, oběti a vztahů otce a syna – to vše přináší hraný debut Piotra dumały, režiséra, který se dosud věnoval především animované tvorbě.
Během filmu se prolínají dvě časové roviny. V té z minulosti otec vede syna lesem, přičemž cílem je samotná cesta. V době současnosti zase syn opatruje nemohoucího otce. V každé části má tedy navrch jeden z nich, otázkou je, zda toto lze považovat za skutečnou převahu či se snad s tou­to představou v obou protagonistech mísí pocity oběti a bezmoci. Vztah otce a syna je přinejmen­ším komplikovaný, což divákovi autor prezentuje především pomocí obrazu, explicitně mezi posta­vami nezazní žádný konflikt. To vše je podáno bez jakékoliv známky patosu. Otec i syn připomínají bájné biblické igury abraháma a izáka, spolu
s všudypřítomným duchovnem jakoby vytváří tro­jici, v transcendentálním čase a prostoru spatřu­jeme oheň, vodu, zemi i vzduch. spirituální záži­tek, po kterém se divákovi nechce vrátit na zem.
Třinecké filmové léto 2010


Popis / Obsah / Info k filmu Les
Výtvarník, scenárista, režisér, prozaik a jeden z nejznámějších polských animátorů Piotr Dumała se rozhodl natočit hraný film, do kterého se mu podařilo přenést atmosféru svých snových animací, v nichž hledá odpovědi na nejdůležitější existenciální otázky. Černobílý experiment otevírá animovaná sekvence, která jasně odkazuje na specifický Dumałův rukopis (animuje pomocí sádrových destiček, využívá tak svých zkušeností ze studií sochařství a restaurování kamene na varšavské Akademii výtvarných umění). Odkazů na režisérovu animovanou tvorbu jeho příznivci ve filmu najdou nepochybně více. Snímek tvoří dvě prolínající se roviny. V první dominantní otec vede syna snovým lesem, který jako by ležel mimo čas a prostor. Záběry jsou bez dialogů (podobnost s němým filmem najdeme i v Dumałově animované tvorbě). Diváci jsou svědky putování, jehož cíl je neznámý, a které mnohdy připomíná biblický příběh Abrahama a Izáka. Bohatá symbolika a odkazy na mytologii ponechávají široké pole interpretaci. V druhé, realističtější rovině je otec na sklonku života odkázán na synovu pomoc. Syn starého otce umývá, klade do postele, krmí, prohodí s ním pár slov (dialogy jsou ovšem minimální). Dlouhé a pomalé záběry zblízka nahlížejí na nemohoucí a bezbranné stáří, jsou intimní a naturalistické, nepůsobí však nijak pateticky.
Na kvalitě snímku má rozhodně zásluhu vynikající kamera Adama Sikory, který byl za svou práci v roce 2009 oceněn na mezinárodním filmovém festivalu ve španělské Cuence. Za pozornost stojí i čistý a vynikající zvuk Jacka Hamely a v neposlední řadě herecké výkony obou představitelů hlavních rolí. Na loňském festivalu polských hraných filmů v Gdyni získal Piotr Dumała zvláštní cenu poroty za mimořádnou uměleckou hodnotu snímku.

Tereza Vlachová, 36.LFŠ 2010


Popis / Obsah / Info k filmu Les
Minimalistický černobílý snímek se dotýká základních problémů lidského života: vztahů v rodině, nemoci, smrti, oběti a pomoci. Prolínají se v něm dvě roviny. V první vede stařec svého syna přes les, ve druhé leží upoután na lůžko, odkázán na mladíkovu pomoc. Oba světy se mísí a vykreslují vztah rodiče a dítěte, v němž se mění role ochránce a chráněného. Bezbrannost a nemohoucnost stáří divák sleduje z naturalistické blízkosti. Prostor lesa navazuje na tradiční prostory hledání a osudové cesty, zápletka zároveň navazuje i na biblické postavy Abraháma a Izáka. Ve své jednoduchosti a přímém zobrazení se snímek blíží dokumentu. Snová atmosféra a minimalizované dialogy ale odkazují k archetypálnímu mytickému vyprávění.
Febiofest 2010


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 190634
Osobností: 698067
Fotografií: 764724
Plakátů: 377092
Obsahů a biografií: 178419

Poslední komentáře

Temno (1950)

Temno
Film podle pevné stranické   šablony o třídním boji   proti vykořisťování   dělnické třídy buržoazií   a za nový řád. A taková   šablona více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 5 / 10

Zvony z rákosu (1950)

Zvony z rákosu
Film podle pevné stranické   šablony o třídním boji   proti vykořisťování   dělnické třídy buržoazií   a za nový řád. A taková   šablona více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 5 / 10

Žízeň (1949)

Žízeň
Film podle pevné stranické   šablony o třídním boji   proti vykořisťování   dělnické třídy buržoazií   a za nový řád. A taková   šablona více >

Autor: martin.stusak.9 | Hodnocení: 5 / 10

Rande (2000) [TV epizoda]

Rande
Taky slušný díl, několik   scének a hlášek   výborných. Stěžejní téma   dílu je, že Kitty chce s   Ericem trávit více času,   zdá se ji, že se více >

Autor: FLA | Hodnocení: 7 / 10

Den poté (2000) [TV epizoda]

Den poté
Eric se konečně dočká a   má sex s Donnou, ale každej   kvalitu sexu vidí jinak a   různě o ní mluví. Celkově   slušný díl, vícero   vtipných seků a hlášek -   70%.

Autor: FLA | Hodnocení: 7 / 10