Obsah filmu Kráska z Marsu
Tajemný signál z Marsu přináší neméně záhadnou depeši. Inženýr Los a jeho kolega Spiridonov se ji snaží rozluštit a vydat se v raketě na místo původu onoho signálu. Ten přišel z planety obydlené rozvinutou civilizací vedenou diktátorem Tuskubem a malou skupinou privilegované elity, zatímco ostatní Marťané trpí coby otroci. Tuskubova dcera Aelita, sledující Losovo počínání na Zemi speciálním teleskopem, se do mladého inženýra zamiluje. Když Los v zápalu žárlivosti spáchá ohyzdný zločin, jeho jedinou nadějí je dokončit v přestrojení přípravy rakety a odletět na Mars. Jeho útěk se však na rudé planetě mění v revoluční boj!
První sovětský...
Tajemný signál z Marsu přináší neméně záhadnou depeši. Inženýr Los a jeho kolega Spiridonov se ji snaží rozluštit a vydat se v raketě na místo původu onoho signálu. Ten přišel z planety obydlené rozvinutou civilizací vedenou diktátorem Tuskubem a malou skupinou privilegované elity, zatímco ostatní Marťané trpí coby otroci. Tuskubova dcera Aelita, sledující Losovo počínání na Zemi speciálním teleskopem, se do mladého inženýra zamiluje. Když Los v zápalu žárlivosti spáchá ohyzdný zločin, jeho jedinou nadějí je dokončit v přestrojení přípravy rakety a odletět na Mars. Jeho útěk se však na rudé planetě mění v revoluční boj!
První sovětský vědecko-fantastický snímek v režii Jakova Protazanova měl působit jako sovětský velkofilm konkurující světové produkci a zároveň dílo šířící myšlenky komunismu. Natočen byl na motivy stejnojmenné knihy Alexeje Nikolajeviče Tolstého, který psal levicově orientovanou fantastickou literaturu a v případě Aelity se inspiroval románem Sophuse Michaëlise Cesta na Mars (který posloužil jako předloha stejnojmennému dánskému sci-fi filmu). Revoluční zápletka o svržení marťanských despotů a nastolení vlády lidu pak odpovídá dobové atmosféře v Rusku (na Marsu tak kromě třídního boje nechybějí ani symboly srpu a kladiva). Nicméně po premiéře upadl film v nemilost revoluční kritiky pro svůj „nesocialistický" charakter a odcizenost vůči dělnické třídě. Výjimečnost filmu a jeho vyšší rozpočet podtrhují i výrazné dekorace a kostýmy navržené Alexandrou Exterovou, malířkou ovlivněnou kubofuturismem, suprematismem a konstruktivismem.
Hudební doprovod: Safety First
Experimental - Instrumental - Delay on. Kvarteto individualit ze srdce Slovácka se zaměřením na geometrii, symetrii, rytmické opakování a ubíhající perspektivu s možností časového naplánování. Tón navazuje na tón, úder střídá úder.
Zdeněk Blaha
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (3)
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 27.5.2020
Zase spousta nepodstatných věcí mimo hlavní osu. To mne irituje i u dnešních filmů. Když se však děj občas přenesl na Mars, tak to bylo alespoň zajímavé stavbou a kostýmy. Měl jsem španělskou kopii, kde byl překlad titulků dosti zmatený. Zato snímek vhodně doplnili hudbou. Kráska z Marsu mi stále připomínala zamračeného chlapa, nemohu si pomoci. Zda to byl úmysl či ne, to neumím posoudit. Takže ani na druhý pokus mne film nezaujal, a naopak utvrdil v tom, že šlo o ruskou sociální studii za sci-fi neumětelsky maskovanou. Přesto však dávám nějaké ty plusové body za již výše zmíněné scény z Marsu. A za ten revoluční konec, kde jsem skoro brečel smíchy.
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 28.4.2014
Aelita byla ve své době velmi dobře přijatá i na západě. Navzdory ideologii a - z dnešního pohledu - také velké naivitě Aelita sovětské kinematografii přispěla další dlaždicí v chodníku slávy. Vděčí tomu pravděpodobně i díky konstruktivistickým kostýmům (Alexandra Exter), dekoracím (Isaac Rabinovitch) a celkovému uspořádání scény, které měl na starosti Sergei Kozlovsky (později spolupracoval s Pudovkinem).