Popis / Obsah / Info k filmu Jeruzalémská uliceDalší z volného seriálu loutkových filmů na motivy starých pražských pověstí, v nichž je na závěr zachycena nynější tvář místa o němž vypráví. – Příběh Jeruzalémské ulice se odehrál za panování Václava IV., krále, jenž v doprovodu šaška Žita často chodil Prahou a sám na místě trestal nepravosti obchodníků a měšťanů. Jeden z četných hostů českého panovníka, bavorský kníže, předvedl Václavovi umění svých šašků, o nichž se říkalo, že je nikdo na světě nepřeková: A Žito vedle nich opravdu neobstál. Aby smazal tuto hanbu a znovu získal královu přízeň, požádal o pomoc samotného satana. A pekelník pomoc slíbil – když Žito upíše svou duši a odevzdá ji peklu v Jeruzalémě. Proč ne? Žito věřil, že ho do Jeruzaléma nikdy nikdo nedostane, a tak podepsal. S velkou slávou porazil bavorské šašky a s postupem času zapomínal na smlouvu s ďáblem. Až jednou chtěl Žito kouzlem pozlobit šenkýřku v hospodě poblíž kostela svatého Jindřicha. Nerouhej se, řekla mu žena, jsi v hospodě, jenž nese svaté jméno – V Jeruzalémě. Žito vykřikl hrůzou, ale svému osudu se mu už utéci nepodařilo. Král dal potom hospodu zbořit a zůstal jen kostel a Jeruzalémská ulice na Novém městě pražském. [Filmový přehled 18/1978]
Autor/Zdroj: -/Filmový přehled
Popis / Obsah / Info k filmu Jeruzalémská uliceKolem těch míst chodí Pražané denně. A snad už jim natolik zevšedněla, že je mnohdy ani nevnímají. Návštěvníci z jiných koutů republiky a ze zahraničí se však znovu a znovu dovídají historky, které se tradují z generace na generaci, historky, které prostupují mnoha literárními díly, slýchají legendy, které k hlavnímu městu neodmyslitelně patří.
Staropražské pověsti. Kolik tvůrců nejrůznějších uměleckých oblastí, literáty počínaje a výtvarníky konče, se jimi dala a dává inspirovat. Tohoto vděčného námětu, který se dá ztvárňovat snad donekonečna, se nyní chopili tvůrci z Krátkého filmu Praha. Ve studiu Jiřího Trnky (na stěně tu mají nápis „Pracuj! Trnka se dívá!“) vzniká obsáhlý cyklus, který zahrne nejzajímavější ze staropražských pověstí a přitažlivou formou opět přiblíží divákům příběhy, které jsou neustále obestřeny rouškou vzrušivého tajemství.
Čtyři filmy chystaného cyklu se už úspěšně vydaly na cestu za svými diváky. Podle scénářů Kamila Pixy a ve výtvarném ztvárnění Milady Kučerové se na plátna kin postupně dostávají Staroměstský orloj, Faustův dům, Jeruzalémská ulice a Daliborka. Každý z těchto názvů okamžitě evokuje legendy, které jsou spojeny se stověžatou Prahou a vyvolávají atmosféru dob dávno minulých.
Vyvstane před námi čas, kdy mistr Hanuš pracoval na svém životním díle, na velkolepé podobě Staroměstského orloje, a za jedinečnou práci zaplatil ztrátou zraku. Čas pověsti o zemanovi Daliboru z Kozojed, který se postavil za spravedlivou věc selského lidu, byl však zajat a jako strůjce bouří uvězněn ve věži Daliborce. Tam se naučil tak krásně hrát na housle, že lidé přicházeli pod věž naslouchat jeho hře a zpěvu. Nahlédneme do domu v jižním průčelí Karlova náměstí, s nímž je spojena pověst o Faustovi a o tom, jak se krví upsal Luciferovi. Spatříme kouzelníka Žita, který bavil krále Václava IV. svými kejkly a čarováním…
Byl to od filmařů tak trochu riskantní pokus pustit se do tematiky, která je obecně v povědomí a navíc už mnohokrát zpracovaná. Ale přesto se tento tak vyplatil… Scénáře Kamila Pixy přesně odvažují nosnost dějů jednotlivých příběhů, jsou oproštěny od zbytečných epizod a dýchá z nich ryzí poezie, srozumitelná i bez průvodního textu a vlastně kdekoli na světě. Miladě Kučerové se podařilo navrhnout umělecky dokonalé loutky, které svým charakterem vystihují povahy hrdinů. Navíc její výtvarné pojetí dokáže bezpečně odstínit náladu odlišných příběhů, i když výtvarný rukopis je jednotný. Režijní ztvárnění (Ivan Renč, Garik Seko) podtrhuje hlavní motivy pověstí – legend a dokáže skloubit práci scenáristy, výtvarnice a animátorů do podmanivého celku. Mluvíme-li o animátorech, jejich umění je obdivuhodné… Třeba v šermířských scénách z Daliborky se vám najednou ani nechce věřit, že máte před sebou na plátně dřevěné loutky, jimž vdechy život šikovné ruce filmových tvůrců.
Čtyři první příběhy cyklu Staropražské pověsti se v loňském roce představily na několika domácích i zahraničních přehlídkách. A výsledek? Faustův dům si odnesl cenu poroty z XI. mezinárodního filmového festivalu krátkých filmů ve finském Tampere, Jeruzalémská ulice získala hlavní cenu v kategorii snímků, které jsou součástí cyklu, na 1. ročníku Světového festivalu animovaných filmů ve Varně, a současně Vlasta Pospíšilová a Alfons Mensdorf Poilly obdrželi Bronzový kroměřížský tolar za animaci na XVI. celostátní přehlídce filmů o umění a filmů animovaných Arsfilm Kroměříž. A konečně na XIX. ročníku festivalu filmů pro děti v Gottwaldově převzala Vlasta Pospíšilová cenu za vynikající animátorský výkon v loutkovém filmu Daliborka.
Nu a nám nezbývá, než se těšit na další zfilmované legendy, v nichž se prostřednictvím loutek znovu vypravíme do tajemné říše pověstí a bájí.
Zdroj: SKALKA, Miloš. Staropražské pověsti. Květy. 1980, č. 15, s. 46 – 47
Popis / Obsah / Info k filmu Jeruzalémská uliceSpolu se svým šaškem a kouzelníkem Žitem chodil král Václav IV. po Praze a trestal nepravosti obchodníků a měšťanů. Film, který vychází ze staropražských pověstí, líčí souboj Žita s bavorskými šašky, jenž Žito vyhrál jen proto, že upsal duši ďáblu.
Autor/Zdroj: /28.LFŠ
Nový publicista: Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně
napište