reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 6.12.2016 a svátek má Mikuláš. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Jan Roháč z Dubé

Další název:
Jan Roháč
Rok:
1947
Délka:
112 minut
Premiéra v ČR:
28.3.1947
„Osudy posledních věrných husitů ve filmové adaptaci dramatu Aloise Jiráska. První český barevní celovečerní film“
Popis / Obsah / Info k filmu Jan Roháč z Dubé
6. července 1415 zemřel ve švýcarské Kostnici mučednickou smrtí na kacířské hranici Mistr Jan Hus. Pro tisíce stoupenců jeho idejí reformy společnosti i církve se toto datum stalo impulsem k otevřenému revolučnímu boji, který vrcholil selskými bouřemi i konflikty uvnitř hlavních církví po celé Evropě. Husitské hnutí u nás však bylo po smrti vůdců Jana Žižky a Prokopa Holého roztříštěno. V bitvě u Lipan v roce 1434 byly poraženy poslední zbytky táboritů a sirotků. Zůstal jediný a osamocený Jan Roháč z Dubé, který shromáždil své věrné na hradu Sion poblíž Kutné Hory. Proti vojákům Panské jednoty však se svým houfem neměl vyhlídky na vítězství. Sion byl dobyt, Roháč z Dubé byl zajat a jako škůdce země popraven v Praze 9. září 1437.

Tuto hořkou epizodu konce husitského hnutí zachycuje film Jan Roháč z Dubé, který v roce 1947 podle dramatu Aloise Jiráska natočil režisér Vladimír Borský jako první československý barevný hraný film. Zvládnutí mohutných davových i bitevních scén patří ke kladům tohoto klasicky pojatého historického filmu. Je nutno připomenout podíl kameramana Jana Stallicha, hudbu Otakara Jeremiáše, výpravu architekta Jana Zázvorky a herecké výkony Otomara Korbeláře v roli titulní, v dalších rolích pak Ladislava Boháče, Jiřího Plachého, Theodora Pištěka. Ti všichni přispěli k diváckému úspěchu snímku.

Zdroj: ČT


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Jan Roháč z Dubé
Po bitvě u Lipan se zbytky husitských vojsk soustředily pod vedením Jana Roháče z Dubé na hradě Sion. Divadelností silně poznamenaná adaptace Jiráskovy dramatické předlohy byla prvním českým celovečerním hraným barevným filmem. Z barevné fotografie J. Stallicha na dochovaných pozitivních kopiích už mnoho nezbylo - systém Agfacolor se vyznačuje větší nestálostí než filmové suroviny jiných značek.

Autor/Zdroj: Březina Václav/Lexikon českého filmu


V našej filmovej produkcii sú v poslednom čase zjavné striedavo priaznivé a nepriaznivé periody. V prítomnosti prebieha (aby sme ju nezakríkli . . !) perioda priaznivá. Dókazom sú posledné porozuhodné filmy: Krškov Husle a sen, Zemanon Mítvy medzi živými a Weissov Ulúpená hranica. Sú to práce novej gardy režisérov, ktorí - ako sme sa presvedčili majú nám čo povedať a hovoria rečou novou, odvážnou a jasnou. K nim pridružuje sa najnovšie Vladimír Borský so svojou farebnou historickou freskou Jan Roháč z Dubé.
Podkladom filmu bola literárna predloha Al. Jiráska a nové historické poznatky. Volba látky a snaha o jej monumentálne poňatie prezrádzajú, že tu šlo o vytvorenie reprezentačného národného filmového diela a že sa pri jeho realizácii myslelo (pravda, v priaznivom slova smysle) na účinok cudzích filmov, napríklad Henricha V. alebo Alexandra Nevského.
Vo všeobecnosti možno povedať, že sa režisérovi tento zámer podaril. Jan Roháč z Dubé je reprezentačný film. Robí ho takým v prvom rade krásna fotografia vo farbách a potom látka, čerpaná z velkej éry dejín českého národa.
Nie je zvykom, pojednávať vo filmovom referáte na prvom mieste o práci kameramana, no v tomto prípade to robíme z viacerých príčin, ktoré vysvitnú z dalšieho. Farebná fotografia J. Stallicha je totiž najlepšou složkou filmu. Skoro bez výhrad. Kameraman vydal tu zo seba to najlepšie a jeho menovaní i nemenovaní spolupracovníci pri kamere a v laboratóriu jeho snahy podporovali. Obraz v exteríéri práve tak ako v interiéri je dokonalý, ako sme o Agfacolore takmer ani neverili. Stallich objavil a vedel z emulzie vyčariť pastelove i hýrivé farby nových tónov a intenzity. Tak lahodné odtienky zelenej farby sme vari ešte ani nevideli. Iba v niektorých nočných scénach je nápadný zelený alebo modrý závoj. Prekvapujú aj finesy filmovej interpunkcie - prelínačky, prechody, spojky i delenie obrazov a scén. V kompozícii obrazu Stallich na mnohých miestach prekonal sám seba (úvodné scény, Rokycana na kazatelnici, Zigmundova komnata, sprievod zajatých, vychádzajúcí z brány dobytého hradu Sion).
Pri hodnotení vedúcich komponentov filmu vynárajú sa nám mimovolne pred oči tri velké úskalia: atraktivnosf farby (o ktorých sme sa už na cudzích prípadoch presvedčili, že nesníma ostatné hriechy), monumentalita námetu, ktorý je divákovi blízky z iných oblastí a preto sa očakáva, že ho akceptuje bez výhrad, a napokon snaha o politickú aktualizáciu. -- Tieto úskalia sa maly obísť už v scenaristickej práci. Čo sa scenáristom nepodarilo, to režisér iba čiastočne napravil.
Vo filme je shrnuté vela dramatických udalostí a situácil, verných literárnej predlohe, ale v celku pospájaných bez náležitej gradácie. Ich dramatičnosf nie je vo filmovej stavbe, ale v literárnej a ideovej schéme. Reči o slovanstve a českopolskom bratstve zbraní pósobia anachroniclry. Politická analogia mala vyplynúf z podstaty filmu; divák ju mal cítiť a nie počuť v novinárskej reči dneška.
Herecké výkony: Otomar Korbelář mal velmi ťažkú úlohu. V prostredí monumentálnych stavieb a bohatých kostymov mal vytvoriť ešte monemuntálnejšiu a impozantnejšiu postavu bojovnika -- pokračovatela Žižkovho. To sa mu podarilo iba zčiastky. V mnohých scénach, kde jeho prejav mal prerastať formát prostredia, stráca sa v tlačenici okolia. Korbelárov Roháč tu nediktuje akciu, ale pridáva sa k akcii okolia. Boháčov Rokycana je v niektorých vzácnych chvílach plastický a vieryhodný; ináč platí o ňom to isté, čo o ostatných dejateloch, zaPludňujúcich scény: strácajú sa v kostymoch a diferencujú sa iba rečou. Ani Rokycana, aní Borek z Miletína víťaz od Lipan - nevyjadrili dostatočne psychologické pohnútky, ktoré ich priviedly zo Žigmundovho tábora k Roháčovi. - Okrem známych a vyskúšaných hercov českého filmu použíl tu režisér úspešne viac nových predstavitelov.
Bitevné scény, ktorých mohlo byf menej, sú viac malebné, ako strhujúce. Uvedomelá režia javí sa markantnejšie v podrobnostiach, ako v celkovej koncepcii. Hudba Otakara Jeremiáša vyťažila z námetu toIko, ako farba. Vystihuje drámu a viac hovorí, ako patetický, frázovitý dialog.
Ked shrnieme všetky poznatky a dojmy, nutne prídeme k presvedčeniu, že keby film Jan Roháč z Dubé bol lepšie pripravený scenáristicky, mohol vyznieť skutočne grandiózne a čo viac: umelecky vieryhodne. Celkove tento film viac reprezentuje technickú ako umeleckú stránku nášho filmovníctva.

Autor/Zdroj: Bahna Vlado/dobová recenze


Po bitvě u Lipan se zbytky husitských vojsk soustředily pod vedením Jana Roháče z Dubé na hradě Sion. Král Zikmund proti němu posílá vojsko, po dlouhém obléhání je Sion zničen, husité zajati a pověšeni. To vede k masové vzpouře lidu

Autor/Zdroj: /reklamní materiály videodistributora


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

70.4 %
8   - Erkul
7   - jarda53
8   - clara.bow
7   - green-tea
8   - Angelika28
5   - hvezdyn
8   - pataamat
7   - Edward52
6   - Frolíček
6   - M.A.G.
8   - georginaa
10 - BinLADIN
6   - Serpentina
6   - thejduk
5   - Misantrop
7   - payo1555
6   - AGAMEMNON
7   - REKBRIT
6   - catamount
3   - Charlie35

TV Program

ČT1 - Cestománie (1999) [TV cyklus]

16:40 - 17:15

34 minut již uběhlo
1 minut zbývá do konce

ČT2 - Český žurnál: V nejlepším zájm...

16:15 - 17:25

59 minut již uběhlo
11 minut zbývá do konce

NOVA - Odpolední Televizní noviny (20...

17:00 - 17:25

14 minut již uběhlo
11 minut zbývá do konce

Prima - Dvě sestry (1997) [TV film]

15:35 - 17:30

99 minut již uběhlo
16 minut zbývá do konce

Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 139596
Osobností: 599585
Fotografií: 517362
Plakátů: 250432
Obsahů a biografií: 128926

Poslední komentáře

Ve jménu Krista (2016)

Ve jménu Krista
Velkolepý film vypráví   známý biblický příběh a   není ani oslavný, ani se   nesnaží propagovat   křesťanské hodnoty a vše   ostatní postavit více >

Autor: curil | Hodnocení: 8 / 10

Oddball a tučňáci (2015)

Oddball a tučňáci
Milý rodinný film, který mi   připadá až příliš   prvoplánový a útočící na   city diváků. Nestačí jenom   úmyslné vyvražďování   malých více >

Autor: curil | Hodnocení: 5 / 10

Zoolander 2 (2016)

Zoolander 2
Bohapustá legrace, kterou si   dělá vedoucí trojka z   módního průmyslu a paroduje   celou tuto zbytečnost. Líbí   se mi, že ve filmu vystoupí více >

Autor: curil | Hodnocení: 8 / 10

Kill Command (2016)

Kdo chce kam, chuj s ním

Kill Command
Další z téměř nekonečné   řady snímků techno-stupid   aneb dávejte si pozor na   stroje (lidi). Za několik   málo doláčů natočený   film pro více >

Autor: radegaster | Hodnocení: 1 / 10

Ohnivý kuře (2016) [TV seriál]

A to se takhle rozhodnu být producentem

Ohnivý kuře
...a říkám si... co že   bych tak do té televize   vymyslel...
Vaření...
Ale   ne. Vaří se už ve všech   televizích. Ráno, v poledne,   více >

Autor: mikee007 | Hodnocení: 5 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2016, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.096/0.076