reklama

FDb.cz - filmová databáze

Dnes je 10.12.2016 a svátek má Julie. Tip: Nej půjčka >>

Rozšířené vyhledáváníPostrádáte zde něco?

 
 
ohodnotit

Houština

Rengeteg

Další název:
Húština (SK); Forest
Žánr:
Země:
Rok:
2003
Délka:
95 minut
„Každodenní život mladých mužů a žen v Budapešti, zaznamenaný jedinečným rukopisem Benedeka Fliegaufa.“
Popis / Obsah / Info k filmu Houština
Fliegaufův neobyčejně vyzrálý celovečerní debut Houština - eliptický narativní experiment plný dlouhých monologických a konverzačních scén snímaných z těsné blízkosti - je sledem nesouvisejících, avšak mimořádně poutavých epizod, které na nás díky sugestivní formě a vybroušenému scénáři přenášejí pocity vykořeněnosti, zapouzdřené bolesti a odcizení, jimiž trpí protagonisté jednotlivých segmentů.
Snímek, věnovaný předčasně zemřelému režisérovi Györgyi Fehérovi a zároveň evokující ranou tvorbu maďarského velikána Bély Tarra, se ladně pohybuje mezi vyšinutou komedií a nervní noční můrou. Ačkoli jsme v jednotlivých „povídkách" ochuzeni o kontext, samotné figury nás ani na moment nepřestávají zajímat; přestože do jednotlivých scén vstupujeme v relativně klidné fázi, záhy se konverzační mikropříběhy stočí značně zlověstným, znepokojivým směrem. Znamenitě napsané dialogy, v nichž zbývá prostor pro tajemství či lehkou nedořečenost, podněcují divákův důvtip i imaginaci. Dílčí epizody, které se protínají jen velmi volně, jsou v jádru unikavé a enigmatické, nicméně Fliegauf je dokáže vystavět tak, že senzitivní divák z nich bez námahy vydedukuje klíčový motiv a emoci (sebevražedné myšlenky, obtížně formulovatelný eskapismus, potýkání se s vlastní slabostí, dávným citovým zraněním či potenciální úchylkou).
Ať už se před námi odvíjí ze života přesně odpozorované drama každodennosti, bizarní konflikt nebo nápaditý literární konstrukt (uvolněný rozhovor dvou kluků nad divákovi neviditelným objektem), autor zachycuje osudy jedinců zpravidla v momentě více či méně artikulované osobní/osobnostní krize - zajímá jej tudíž především vyhrocený dialog a děsivé i fascinující mysterium lidské tváře. Dlouhé detailní záběry se ovšem vždycky neřídí logikou dramatického napětí - těkavá, dokumentaristicky pojatá kamera i přes svoji prostorovou blízkost chvílemi zaujímá zřetelnou psychologickou distanci. I přes ponurou atmosféru a tíživost vyplývající ze znázornění defektní mezilidské komunikace však v záběrech kameramana Zoltána Lovasiho zůstává cosi rozklíženě poetického.
Uhrančivé účinky díla výrazně podporují i překvapivě suverénní herecké výkony neprofesionálů. Fliegauf už ve své prvotině prokazuje mimořádný talent pro vedení amatérských představitelů všech rolí. Podobně i zvuková stopa, které - vedle několika „spojovacích" akordů klavíru, jež umocňují vyznění jednotlivých segmentů - vládnou hučivé drony (shluky táhlých tónů), zpřítomňuje jakousi únavu ze světa, paralýzu z koloběhu všednosti a zoufalé podoby vzájemných vztahů. Geniální tah si pak tvůrce schoval na konec, kde se objeví tytéž záběry jako na začátku. Ve finálové montáži už ale z gest a tváří čteme něco docela jiného - v úvodu abstraktní, nic neříkající výrazy a činy náhle dostávají zcela odlišný rozměr.
Už v Houštině lze bez obtíží vystopovat kvality, které z Fliegaufa během následujících let udělají hvězdu umělecké kinematografie: absolutní autorská důslednost v naplnění vybraného konceptu, schopnost diváka jakoby mimochodem zhypnotizovat, totální kontrola nad souhrou obrazu a zvuku, která přitom působí víc relaxovaně nežli pedantsky.
Aleš Stuchlý, Letní filmová škola 2012


oficiální text distributora

Popis / Obsah / Info k filmu Houština
Celovečerní debut jednoho z nejvýraznějších představitelů současného maďarského filmu Benedeka Fliegaufa je věnován předčasně zemřelému režisérovi Györgyi Fehérovi (Szürkület, 1990, Vášeň, 1998).

Fliegauf ve své prvotině volí oddramatizované pomalé mluvení a dlouhé záběry, poukazující na vyprázdněnost vztahů ve společnosti, které se staly příznačnými znaky i jeho pozdější filmové tvorby. Sledujeme dlouhé monologické a dialogické pasáže, které jsou vytrženy z nějakého smysluplnějšího kontextu. Z vyprávění postav je zjevné, že si nerozumí navzájem, ani sami sobě. Lovasiho kamera zaznamenává jednotlivé postavy v těsné blízkosti, ale nedovolí nám proniknout hlouběji do jejich nitra. Film tak originální kombinací zmíněných narativních postupů a stylistických prostředků navozuje u diváka pocity všudypřítomného odcizení a vykořeněnosti.

Za svůj originální snímek si tehdy ještě začínající režisér odnesl kromě Ceny zahraničních kritiků Genea Moskowitz (Gene Moskowitz-díj) a Ceny Sándora Simone (Simó Sándor elsőfilmes díj) za nejlepší hraný debut z filmového festivalu Maďarský filmový týden (Magyar Filmszemle) i Cenu Wolfganga Staudteho z MFF Berlín 2003.

Ocenění:
Maďarský filmový týden - Cena zahraničních kritiků Gene Moskowitze, Cena za nejlepší hraný debut
MFF Berlín 2003 - Cena Wolfganga Staudte

Zdroj: Film Europe Media Company


Popis / Obsah / Info k filmu Houština
Proč někdo nechá vlastního psa v bytě neznámého člověka? Proč nesmíme pustit k sobě domů bytosti, které mluví jen v noci? Co pohledává číšník v žaludku obrovské ryby, která téměř převrhla kotvící loď? Co udělá otec, který považuje tělo vlastní dcery za odporně vyzývavé? Co si s sebou vezme člověk na osobní schůzku s mrtvým přítelem? Co udělá dívka, když zjistí, že je stále více podobná své sadistické babičce, která se beze stopy ztratila? Jak najít někoho, kdo ve skartovacím stroji rozřezal všechny své peníze? Hrdinové Houštiny žijí v Budapešti, která se jednoho krásného dne spolu s ostatními městy ztratí v mlze.

Ceny: MFF Berlín – Fórum, 2003: Cena Wolfganga Staudteho; Přehlídka maďarské kinematografie v Budapešti 2003: Cena Sándora Simóa za Nejlepší režijní debut, Cena Gene Moskowitze (cena zahraničních novinářů); MFF Lagów 2003: Zvláštní cena poroty


Popis / Obsah / Info k filmu Houština
Proč nechá někdo vlastního psa v cizím bytě? Proč nesmíme pustit k sobě domů bytosti, které mluví jen v noci? Co udělá otec, který považuje tělo vlastní dcery za odporně vyzývavé? Co si s sebou vezme člověk na osobní schůzku s mrtvým přítelem? Hrdinové Houštiny žijí v Budapešti, která se jednoho krásného dne spolu s ostatními ztratí v mlze.
Debut mladého režiséra, oceněný na několika festivalech (m.j. Berlín 2003), bude zastupovat maďarskou kinematografii v soutěži o Oscara 2004.
Dny Evropského filmu 2004


Popis / Obsah / Info k filmu Houština
Proč nechá někdo vlastního psa v cizím bytě? Proč nesmíme pustit k sobě domů bytosti, které mluví jen v noci? Co udělá otec, který považuje tělo vlastní dcery za odporně vyzývavé? Co si s sebou vezme člověk na osobní schůzku s mrtvým přítelem? Hrdinové Houštiny žijí v Budapešti, která se jednoho krásného dne spolu s ostatními ztratí v mlze.
Debut mladého režiséra, oceněný na několika festivalech (m.j. Berlín 2003), bude zastupovat maďarskou kinematografii v soutěži o Oscara 2004.


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište

Hodnocení:n12345678910

Hodnocení filmu

60 %
7   - cicis
5   - R.RICKIE
Český lev Oscar

Filmová databáze v číslech

Filmů: 139645
Osobností: 599737
Fotografií: 517544
Plakátů: 250489
Obsahů a biografií: 128944

Poslední komentáře

Sedm statečných (2016)

Návrat ve velkém stylu?...

Sedm statečných
Ctím klasiku z roku 1960 a   sám moc předělávky   starších filmů nemám v   lásce, většinou to dopadá   Blbě! Zde si ale myslím, že   film více >

Autor: FLA | Hodnocení: 8 / 10

Sliz (1988)

Vraždící sliz, brrr:-)

Sliz
Tak jasný dnes už to tolik   neosloví, ale porád   koukatelnej horor s prvky   sci-fi, kdy do malého   městečka dorazí sliz,   který pojídá více >

Autor: FLA | Hodnocení: 6 / 10

Cizí lidé (1983) [TV inscenace]

Cizí lidé
Honzíkovi Lukeslovi se   rodiče zabili v autě, ve   chvíli, kdy byl u Fišerů a   hrál si s Péťou. Herečka a   spisovatel řeší dilema,   více >

Autor: jarda53

Raluca (2014)

Raluca
Mám pocit že ten Honza   Dolanský je do těchto rolí   ten pravý. Příběh protkán   erotickými scénami s koncem   co jsem ne jenom já necekal.

Autor: wena | Hodnocení: 6 / 10

Všude dobře, doma peklo (2015)

Všude dobře, doma peklo
Pak že vraždění s humorem   nejde. Pobavilo i když si to   zasloužilo lepší konec .   Nej byl ten pes v mražáku :D

Autor: wena | Hodnocení: 7 / 10

Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení
iPhone
 
App Store hodnocení:
Android
 
Google Play hodnocení:
Windows Phone
 
WP store hodnocení:
BlackBerry
 
BB world hodnocení:

Copyright © 2003-2016, Filmová databáze s.r.o. (FDb.cz). Všechna práva vyhrazena. Návštěvnost měří NetMonitor.
Šíření nebo publikování jakéhokoli obsahu serveru bez předchozího písemného souhlasu provozovatele je zakázáno.

Tyto webové stránky využívají soubory cookies. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Další informace.

Load: 0.311/0.293