Zari
ohodnotit

Gabbe

Gabbeh

Žánr:
Země:
Rok:
1996
Délka:
74 minut
Premiéra v ČR:
16.3.1998
Popis / Obsah / Info k filmu Gabbe
Snímek Gabbe (pojmenování tradičního íránského koberce, vyráběného nomádskými tkalci, i jméno vypravěčky) je dílem jednoho z mezinárodně proslulých íránských tvůrců Mohsena Machmalb .Režisér, scenárista a střihač v jedné osobě se inspiroval metaforickým vyjadřováním a obrazovou symbolikou, uplatňovanou ve tvorbě tkaných koberců, v nichž jejich autoři spontánním způsobem zachycují důležité či naopak každodenní životní události, své zkušenosti a své sny. Machmalbáf natočil stylizovaný baladický příběh zamilované dívkty z kočovného kmene, která se kvůli otci nemůže vzdát, zatímco
tajemný nápadník následuje rodinu na koni a stále netrpělivěji láká vyvolenou ke společnému útěku. - Dílo s jednoduchým dějovým půdorysem udivuje stejné elementárně prostými a přitom ryze filmovými prostředky, jimiž tvůrce vrší na sebe výrazové roviny: příběh se odvíjí jako vyprávění dívky, která se zjeví dvojici starých manželů. Ti se chystají vyprat v potoce gabbe, na němž je v obrázku dvou lidi na koni o přihlížejícího jehněte zachycen dávný příběh
mladých milenců. Vypravěčka příběhu kdysi gabbe utkala. Zároveň je však "duchem " tohoto artefaktu, jenž promlouvá po čtyřiceti letech (viz dívčino jméno Gabbe i tkalcovský termín útek, jenž je též jménem dívčina otce). Při tom všem navíc platí, že staří manželé jsou právě oněmi dávnými milenci, kteří se oddávají (poeticky stylizovaným) vzpomínkám. - Pojmy jako příroda, život, láska, bolest či smrt jsou zde neoddělitelně spjaty, a jejich přirozeným projevem je v Machmalbáfově pojetí barva. Ta je základním stavebním kamenem výtvarné' koncepce " citovaných " výtvarných děl-koberců (barvy a jejich symbolika zde výrazně dominují nad " neuměl* zachycenými liniemi a tvary) i samotného filmu, kde se projevuje v kostýmech hrdinů i v idealizovaných, barevně přesycených krajinných záběrech. Příroda jakožto zdroj života je koneckonců představena také jako zdroj surovin pro barvení tkalcovské vlny.
- Iránští tvůrci našli v posledních několika letech způsob, jakým přiblížit
vlastní kulturu západnímu světu. Snímek Gabbe nabízí vedle ryzího estetického zážitku i výrazné obohacení našeho poněkud omezeného pohledu na "fundanlentalistickou " muslimskou zemi. Je ovšem příznačné, že ve své vlasti je Machmalbáf považován za kontroverzního tvůrce a jeho Gabbe, natočený za různého obcházení cenzorských úřadů (Machmalbáf např. původně tvrdil že chce natočit dokument) byl zde zakázán.

Autor/Zdroj: /Popis


Snímek Gabbe (pojmenování tradičního íránského koberce, vyráběného nomádskými tkalci, i jméno vypravěčky) je dílem jednoho z mezinárodně proslulých íránských tvůrců Mohsena Machmalbáfa. Režisér, scenárista a střihač v jedné osobě se inspiroval metaforickým vyjadřováním a obrazovou symbolikou, uplatňovanou ve tvorbě tkaných koberců, v nichž jejich autoři spontánním způsobem zachycují důležité či naopak každodenní životní události, své zkušenosti a své sny. Machmalbáf natočil stylizovaný baladický příběh zamilované dívky z kočovného kmene, která se kvůli otci nemůže vdát, zatímco tajemný nápadník následuje rodinu na koni a stále netrpělivěji láká vyvolenou ke společnému útěku.
Dílo s jednoduchým dějovým půdorysem udivuje elementárně prostými a přitom ryze filmovými prostředky, jimiž tvůrce na sebe vrší výrazové roviny: příběh se odvíjí jako vyprávění dívky, která se zjeví dvojici starých manželů. Ti se chystají vyprat v potoce gabbe, na němž je v obrázku dvou lidí na koni a přihlížejícího jehněte zachycen dávný příběh mladých milenců. Vypravěčka příběhu kdysi gabbe utkala. Zároveň je však „duchem" tohoto artefaktu, jenž promlouvá po čtyřiceti letech (viz dívčino jméno Gabbe i tkalcovský termín útek, jenž je též jménem dívčina otce). Při tom všem navíc platí, že staří manželé jsou právě oněmi dávnými milenci, kteří se oddávají (poeticky stylizovaným) vzpomínkám.
Pojmy jako příroda, život, láska, bolest či smrt jsou zde neoddělitelně spjaty a jejich přirozeným projevem je v Machmalbáfově pojetí barva. Ta je základním stavebním kamenem výtvarné koncepce „citovaných" výtvarných děl - koberců (barvy a jejich symbolika zde výrazně dominují nad liniemi a tvary) i samotného filmu, kde se projevuje v kostýmech hrdinů i v idealizovaných, barevně přesycených krajinných záběrech. Příroda jakožto zdroj života je koneckonců představena také jako zdroj surovin pro barvení tkalcovské vlny.
Iránští tvůrci našli v posledních několika letech způsob, jakým přiblížit vlastní kulturu západnímu světu. Snímek Gabbe nabízí vedle ryzího estetického zážitku i výrazné obohacení našeho poněkud omezeného pohledu na „fundamentalistickou" muslimskou zemi.
Program ART

Autor/Zdroj: /


Nový publicista:
Nelíbí se vám tento obsah? Chcete napsat lepší? Tak neváhejte a klidně napište


Hodnocení:n12345678910
Reklama

Podobné filmy

Sokout (1998)

 Sokout (1998)
Sokout n
 
Žánr: drama / hudební
Země: Írán / Tádžikistán / Francie
Režie: Mohsen Machmalbáf

(pokračování)

Reklama
Naposled navštívené:Přesunout nabok | Vymazat historii
Zavraždění Trockého (The Assassination of Trotsky)

Zavraždění Trockého
The Assassination of Trotsky

Jon Koslowsky

Koslowsky Jon

Naposled navštívené:
Zavraždění Trockého (The Assassination of Trotsky)

Zavraždění Trockého
The Assassination of Trotsky

Jon Koslowsky

Koslowsky Jon