Obsah filmu Já, Olga Hepnarová
Psychologické drama Já, Olga Hepnarová je debutem režisérské dvojice Petr Kazda a Tomáš Weinreb. Inspirovali se knihou Romana Cílka Oprátka za osm mrtvých (2001), Weinreb sám natočil studentský film Všechno je sračka (2009), soudobou výpověď přítele Hepnarové Miroslava Davida. Zjevně stejně nespokojeného kverulanta, jako byla ona, na rozdíl od ní ale sebevzhlíživého extroverta. Hepnarovou líčí film v duchu Cílkovy knihy a v duchu psychiatrických, vyšetřovacích a soudních záznamů naopak jako těžkého introverta se sklonem k až planetární vztahovačnosti a z toho vyplývající pomstychtivosti.
Ta se ale rodila téměř neznatelně, proto i filmové...
Psychologické drama Já, Olga Hepnarová je debutem režisérské dvojice Petr Kazda a Tomáš Weinreb. Inspirovali se knihou Romana Cílka Oprátka za osm mrtvých (2001), Weinreb sám natočil studentský film Všechno je sračka (2009), soudobou výpověď přítele Hepnarové Miroslava Davida. Zjevně stejně nespokojeného kverulanta, jako byla ona, na rozdíl od ní ale sebevzhlíživého extroverta. Hepnarovou líčí film v duchu Cílkovy knihy a v duchu psychiatrických, vyšetřovacích a soudních záznamů naopak jako těžkého introverta se sklonem k až planetární vztahovačnosti a z toho vyplývající pomstychtivosti.
Ta se ale rodila téměř neznatelně, proto i filmové vyprávění pracuje snad po dvě třetiny stopáže s mučivě pomalou evidencí životních banalit, jejichž prostřednictvím se postupně kumuluje Olžina frustrace. Dívka z rodiny bankovního úředníka a zubní lékařky neuroticky vnímá každý i jen zdánlivý atak vůči sobě, uzavírá se do ulity urážené a ponižované bytosti, a tím roztáčí spirálu negativní akce a reakce. Pro svůj postoj hledá oporu v četbě, zejména v Camusově Cizinci. Co ale Camus realizoval v podobě literárního gesta, rozhodne se ona uskutečnit. V úterý 10. července 1973 najede v Praze vypůjčeným náklaďákem na tramvajovou zastávku a zabije osm lidí. „Stojím za svým činem, jinak by pro mne ztratil svůj vnitřní smysl," vyjádří se u soudu. Odmítne pochybnosti o svém duševním zdraví a v březnu 1975 je popravena oběšením.
Dva faktory jsou pro film zásadní: herecký výkon Polky Michaliny Olszańské a kamera jejího krajana Adama Sikory. Oba budují svět konkrétní doby, ale zároveň svět nadčasový, svět takřka mytických vin a trestů. Třetím faktorem je přístup režisérské dvojice. Neinterpretují Olžin příběh, drží se faktů, dokonce i tam, kde se zdá, že přece jen fabulují (lesbické scény, obnažování v klubu). Natočili existenciální film, případovou studii, která by měla diváka vést k obecnější úvaze o frustracích moderní doby a jejich následcích.
Jan Lukeš
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2016 < Zobrazit méně
oficiální text distributora, zobrazit všechny obsahy (5)
Související odkazy
TIP: Nastavení pořadí obsazení si můžete nastavit
zde >>
Nejnovější komentáře k filmu
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 1.9.2022
Celosvětový mor
Trest smrti neměl být nikdy zrušen, alespoň by se eliminovali takové zrůdy. Je to šílené, a do nebes volající, že se vůbec někdo ještě zaobírá takovou zrůdou a natočí o tom film...Katastrofa, kam se ubírá tahle společnost
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 24.2.2021
Ten film je nehezký. Bezútěšnost situace mladé dívky umocňuje černobílé zachycení obrazu. Všichni víme, co se stane, ale tehdy nikdo nevěděl, proč se to stalo. Jakkoli byla Olga nelítostná a chladně krutá k náhodným obětem svého činu, byla narušená a nešťastná. Smutné...
Ten film je nehezký, ale oceňuji ho na 8 bodů, protože je dobrý.
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 4.3.2020
Na první pohled dívka jako každá jiná, navenek pohledná (alespoň herečka tedy), avšak uvnitř extrémně ublížená, uzavřená do sebe a neustále v pozici oběti. Brala si všechno příliš osobně - byla to tedy skutečně nějaká bezcitná psychopatka? Připadalo mi totiž, že po celou dobu toužila po tom, aby ji někdo miloval, bohužel dělala všechno špatně (asociální chování, nezdravení, nepoděkovala, nekomunikovala). To najetí do lidí tomu jen nasadilo korunu, pak už se asi i zbláznila (nebo byla duševně chorá celou dobu?), pravdu ale asi ví jen ona.
Velice zajímavě podaný film. Přestože se zde nacházelo hodně hluchých míst, nenudila jsem se. Jen jednou, na začátku, jsem měla chuť to vypnout, ale pak jsem si vlastně zvykla na tu ničím nepřikrášlenou atmosféru - žádná dramatická, ani romantická hudba. Erotické scény byly velice vkusné a příjemné na koukání. Jen to "vyvrcholení", to "díky" čemu je Hepnarová známá, proběhlo dosti uspěchaně vzhledem k celkovému tempu filmu... Jsem ráda, že to nebylo nijak přehnaně dramatické, ale mohlo tam být ukázáno třeba delší ježdění po městě, jak si vlastně vybírá, kam to napálí... To by dodalo skvělé psychologické dokreslení jinak už bravurně zahrané "hlavní hrdince".
Obdivuju taky to, že přestože ve filmu nehrála žádná hudba (až na výjimky), nebylo to nijak depresivní. V podstatě jako byste sledovali takový výcuc ze života nějakého člověka. Opravdu se to tvůrcům i hercům velmi povedlo.
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 27.2.2020
Me se to libilo...
Dobra psycharna, me se to libolo, hlavne diky kamere, strihu a hercum, tak nejak vseobecne me polsti herci mile prekvapuji narozdil od tech nasich maldych zcela bez talentu. Vim, ze s tim kluci meli hodne prace a cernobila k te atmosfere proste patri. Holt to neni film pro kazdeho divaka. Tak trochu sem mel pocit, ze mi to naladove pripomina Ostre sledovane vlaky, ale nutno priznat, ze to je film o tridu vis, tak jako tak, je skoda, ze kluci zatim nedostali dalsi sanci, verim, ze ceska produkce ustoji vic podobnych filmu s vynikajici rezii a hereckymi vykony. Za me palec nahoru.
Reklama
Hodnocení:
Přidáno: 21.11.2019
Tenhle film není thriller, není akční, nepřináší žádné uvolnění.. je tomu naopak, nutí mne přemýšlet, ptá se mně zda bych sám uměl pomoc nešťastné holce, která vlastně ani ve skutečnosti pomoc nechce, i když nám lidem nakonec vyčetla, že jsme jí jako otloukánkovi nerozuměli, a že za tu křivdu nic jiného nezasloužíme. Nebyla jen patologickou ve své sexuální orientaci, ale nakonec i v hodnocení svého postavení jako součásti lidské, nebo lépe společenské integrace.. Neznám úroveň, mám na mysli pečlivost zpracování znaleckého posudku, který nesporně ovlivnil rozhodnutí soudu udělit výjimečný trest, když už film nenabízí odpověď na závěrečný návrh obhájce, který upozorňuje, že jeho klientka nebyla schopná ovládat a rozpoznávat v době činu své jednání. Přiznávám, že bych Olze neuměl pomoc- A taky přiznávám, že mi ve své složitosti nechybí, a divím se, proč o jejím příběhu bylo třeba natočit film, a nakonec i rozdávat České lvi. Že by roznětka pro další otloukánky. Mé hodnocení se týká příběhu, nikoliv filmového zpracování. Velmi působivé . . . .
Hodnocení: 10 / 10
Přidáno: 25.9.2018
10 HVĚZD
Hodnotím 10 * Pro mě film, ke kterému se budu vracet, protože splňuje kritéria, která mám a možná je ani nedokážu popsat. Černobílý formát, kamera, především ale hlavní postav Olgy evokuje sympatie. Výčet epizod je uměřený. Dialogy dostatečné, vnitřní hlas... Krásný autistický film.
Hodnocení: 4 / 10
Přidáno: 9.9.2018
║Rozpočet $-miliónov║Tržby Celosvetovo $225,000▐ príliš chladné, bez toho aby sa divák mohol zapojiť do deja, zlý strih, necelistvé /40%/
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 24.3.2018
Tenhle film se špatně hodnotí ... Kladně hodnotím povedenou napodobeninu filmů z tý doby. Fakt povedená ... Taky to je tak trochu dokument. Vydržel jsem na to koukat až do konce. No jo, ale že by mi ten film něco dal? V porovnání s psychtickýmy filmařskými omyly typu Václav, Fany, Den pro mou lásku ... je to mnohem kvalitnější, náladu to nekazí, ale ... Jsem prostě na rozpacích.
Reklama
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 23.3.2018
Zajímavě pojatý a natočený, ale dalo by se to natočit trochu zábavnější formou. Celou dobu jsem vlastně jen čekal na ten útok a na popravu.
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 6.11.2017
Téma, které by si zasluhovalo lepší zpracování. Z filmu mohlo mrazit, mohl po něm zůstat šrám na duši. A vono nic. Kdo nic o Hepnarové neví, nechápe, proč páchá sebevraždu, když má pouze jít do školy, proč si nedokáže ani koupit kus salámu, nebo vyzvednout mzdu, ale zároveň se odváží vilně odhalovat v obskurní hospodě plné divných týpků a lesbickou frajerku dokáže uspokojit jako profesionálka. (Těch lesbických scén tam stejně bylo zbytečně moc.)Proč ji jen tak zkopou chovanky v léčebně? Na jednu stranu se bojí lidí, zároveň však před soudem řeční jako Georgi Dimitrov. Nakonec někdo ji přece jenom měl rád (Mirek), sice to byl podobný blázen, ale přece jenom něco. Co mě překvapilo, byly chvíle, kdy jsem se neubránila úsměvu, což ale snižovalo toto tragické téma: výčet škod u soudu, kde se mezi položkami jako pohřebné a újma způsobená doživotní invaliditou objevilo i pár korun za rybíz (ano, vím, to tak skutečně bylo), nebo strnulá rodina Hepnarových, která úporně lpí na stolování a nehne při tom brvou, i když jim věší dceru. Trochu jsem se bála, že se ve filmu budou Hepnarové zastávat, naštěstí se tak nestalo. Upřímně mi lezla na nervy - smekám před hereckým výkonem hlavní představitelky.
10 filmů, které komentovali někteří uživatelé co tento film