Ani málo, ani moc (1999) [TV film]
Žánr: drama
Země: Česká republika
Délka: 96 min.
„Současný televizní příběh o jedné velké lásce a nevydařené adopci“
Do péče opuštěné manželky a tchyně se dostává zrzavý kluk z dětského domova. Jeho adopce je však sobeckým pokusem o záchranu promarněné lásky a rozpadající se rodiny. I když se minulé prohřešky těžko překonávají, Bára chce svůj vztah obnovit za každou cenu a zatahuje do hry i nevinné, takže v průsečíku zraňujícího konfliktu mezi dospělými nezůstává ušetřena ani dětská duše.
Příběh o lásce v mnoha jejích rozporných podobách - o lásce a posedlosti, o lásce a upřímnosti, o hodnotě touhy a o bolestné ceně za skutečnost. Tento televizní umělecký projekt velmi výrazně patří k takzvaných autorským projektům, tedy dílům velice silně formovaným jednotnou vůlí svého autora a režiséra v jedné osobě. Taková práce v sobě často jako okamžitě poznatelné stigma nese skutečnou, nekalkulovanou, nekonstruovanou odlišnost vidění a chápání jevů či problémů, které my ostatní máme tendenci řadit do škatulek povrchně a náhodně normovaných zkušeností.
Už ve svém předchozím televizní filmu Liščí doupě dokázal mladý autor a režisér Petr Strnad oslovit své diváky tím, že vytvořil uchopitelný, poznatelný, komunikující - a přesto zcela jedinečný svět, zvláštní snad především mírou toho, co je odhaleno pod samozřejmou maskou obyčejných věcí, činů a vztahů. Pouť lidskou psychologií, výprava za tím nejhlubším a nejskrytějším v lidské mysli, anatomie pocitů, narážejících na realitu života i doby pokračuje a rozvíjí se i v jeho druhém televizním filmu. Tajemná, zdánlivě náhodná a přece logická cesta jednoho naprosto současného krachujícího manželství naráží na katalyzující přítomnost adoptovaného dítěte, jakéhosi andělíčka naděje, který ovšem stejně jako všichni ostatní živí a cítící tvorové může být požehnáním i zkázou zároveň.
Ani málo, ani moc - to je poctivý, procítěný, vysoce profesionální a v současné době nepříliš častý pokus o pronikání do složitých záhybů lidské psychologie - a to nikoli formou skrytě poučující eseje, který se jen tváří jako drama, ale skutečně vzrušujícího, dynamického, široce komunikujícího vyprávění o malém kousku té veliké lidské komedie, jak se odehrává právě dnes, teď, v čase, který všichni bezprostředně známe a vnímáme. Chceme-li mluvit jazykem škatulek, je to televizní film ze současnosti.
Pouť krajinou lidských sounáležitostí je samozřejmě velkou výzvou pro herce. Režisér Petr Strnad obsadil do svého nového filmu Vilmu Cibulkovou, Slávku Budínovou, Lukáše Vaculíka, Jana Teplého mladšího, Barboru Srncovou a Lenku Termerovou. Je to tedy film, kde herec a jeho kvalita hrají důležitou, nepominutelnou roli. Je to příležitost vnímat hereckou profesi v její nejvzrušivější podobě, v psychologii vztahů.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|