Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 24.9.2020
Smutné příběhy
Adelheid byl filmem, který z Vláčilovy tvorby vybočoval i ,,nevybičoval", protože ukázal na zdánlivost protikladů poválečné doby, ale nic si také nemaloval..jako dnes režisér Bohdan Sláma svým filmem, který zůstane jen malým českým režisérem, který nepochopil to, že někde na počátku dějin byvá příčina a pak přicházejí následky v podobě křivdy, která je reakcí na to, co bylo předtím...
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 14.1.2020
Každá doba má své černé čaroděje
Klimov zde zachytil obraz země, která stojí nad propastí a přesto v ní se některým daří lépe než-li těm, kteří umírali ve válce..Rasputin reprezentoval, to co se vynořilo z venkova, aby se stal černým čarodějem nejen pro Romanovce, ale pro celou zemi..
I dnes po zemi chodí spousta nepravých čarodějů..
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 8.5.2021
Nemají se točit filmy, které nemají ani hlavu či
člověk přemýšlí o tom, kdo točí filmy, které nám mají vykládat vlastní dějiny: Heydrich přišel do Prahy v září 1941, ale z úst české herečky se doví, že tady byl již v září 1939, ale těch laptusů by člověk nalezl více, jen mu je líto příbuzných, které Němci popravili 28. října 1941 a Kobyliská střelnice se stala místem hromadných poprav (např, Vladimír Vančura), dokud se nezbavíme nových těch správných ,,vykladačů" jejich jediné pravdy, tak si tragickou podobu dějin znovu zoopakujeme..
Náš film z šedesátých let svědčí o tom, proč jsme měli výborné herce i kinematografii, což o té dnešní říci nelze..
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 13.10.2020
Hollywod a filmy z 60 let..
Končila éra obrazu tradičního obrazu nepřítele, kterým byl ,,Apač"
a musel být nahrazen jinou figurou, která by ho nahradila..na řadě
se ocitly Komančové a Mexičané.. K doplnění příběhů, natáčených tehdy americkou kinematografií patřila i proměna hlavního protivníka v osobě Vittoria v hodného indiána i když masakr Apačů se doopravdy odehrál..Konec filmu probíhá v rámci - co jsme si udělali, tak jsme si udělali..promin mi a já zde zůstávám s tvojí ženou, ale tobě to na té bryčce sluší...vypadáš jako arizonský chovatel doytka...
Doplnění
Na filmu se jako kameraman spolupodílel režisér Oldřich Lipský. Jako autor a režisér dokumentu pro zpravodajský film byl režisér Bohumil Musil. Jednalo se o cestu Karla Zemana na filmový festival v San Francisku. Cesta posloužila i propagaci postavičky pana Prokouka.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 9.10.2020
Na hranici westernu a snu
Film byl natočený zpětným obrazem, kdy se spojují vedle sebe umírající hrdina a záporák - oba mají však jedno společné najít poklad indiánů (Apačů kmene Chirahuaha) a jejich příběh se spojuje s životem hrdiny, který se stal šerifem v blízkém městě..nejlepší jsou asi záběry z přírody a poletujících orlů,
doplněné o duševní stavy, kterými prochází hlavní hrdina po celý průběh filmu..toto promítání mysli mělo přispět k atraktivitě filmu a prohloubení jeho hloubky (cožse podařilo jen zčásti)
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 8.11.2019
Umění okamžiku
,,Rozloučil jsem se Drdou a slíbili jsme si,že o povstání natočíme film..já(Vávra) jsem spěchal zpátky do National Filmu, dohlédnout na natáčení dokumentu, který byl základem o pražském povstání..roli režie, scénáře a námětu si vzal Otakar Vávra, důležitá byla role kameramanů Františka Pečenky a Josefa čepeláka
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 27.5.2019
Tanec na dálnicích zvaných svět
Indiánský humor je humorem, kterému mu člověk často obtížně porozumí..je to jak se vnímáním času...indián v převážné většině chodí pozdě, protože má čas k dispozici a čas nemá k dispozici jeho
I v tomto filmu..krásně vykreslené obrazy tancování spojující dotyčného s jeho vizemi o předcích nám vypráví, jak je důležitý nadhled nad věcmi, které nejsou důležité...Když Američané letěli na Měsíc, tak se Navahů ptali, jak zajistit návrat kosmunautů na planetu zpátky a uslyšeli toto: Tak tam pošlete indiána, ten si najde vždy cestu domů....
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 28.10.2020
Westerny jako námet pro remake
Tento film se jako mnohokrát námětem pro další zfilmování - zmizeli Francouzi jako nepřátelé (nahradili je tradiční nepřátelé Apači), ale příběh si uchovával svojí základní pointu (v remake obohacený o
mučení ze strany indiánů) iluzionickou pomůckou v obou filmech byl slunečník, kterým dáma disponovala....V určitém období měly westerny svojí romantizující podobu, která jim díky hereckým představitelům tvář, ale ta se v druhém deetiletí tohoto století vytrácí..
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 15.4.2019
Dějiny se opakují
Již samotný komentář svědčí o jeho autorovi/Colorado Mangas byl zavražděn americkou armádou, což vyvolalo u zetů zmíněného náčelníka z tří kmenů Apačů odvetu..Je zajímavé, jak čeští diváci přijali ,,Hollywodský pohled" na historii (autora zmíněného komentáře omlouvají léta, kdy to napsal.. Vedle toho i vznikly další vesterny - johnny Yuma popisující osud vojáka navracejícího z války do městečka, kde byl jeho otec šerifem .Tento film daleko lépe vypovídá o vztazích v městečku samotném, ale i o vztazích mezi lidmi
POLYEKRAN
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 13.1.2021
Film a dějiny a režiséři
Juraj Hertz byl dítětem, když prošel koncentračním táborem, ale také režisérem, který natočil film, de mu herečky omdlévaly při scénách, které se odehrávaly v prostředí plynové komory a on si hrál počítačové hry..když si člověk promítne některé jeho filmy, pak si uvědomí, že s tím člověkem nebylo něco v pořádku, že ho některé prostředí fascinovalo a přitahovalo- morbitnost a narcismus mohly takto existovat vedle sebe a občas se to projevilo ve filmovém díle...
Hodnocení: 1 / 10
Přidáno: 22.1.2021
hranaři - bankrotáři a mafie....
Možná, že někdo natočí dříve nebo později film o rozkladu společnosti v této zemi (včetně těch zlatých ,,devadesátek"), ale bude to vyžadovat odvahu, kterou měli například italští režiséři, když v některých filmech zachytily syndromy, kterými byla a dosud je Itálie nemocná dodnes. Nejen Itálie má své politiky, lobisty a mediální magnáty (jeden měl půlmiliardy na Kypru a dodnes oblbuje lidi skrze svou televizi). tento film vypovídá o průšvihu ve kterém dnes se nacházíme a ještě dlouho budeme, když na takové filmy jsou peníze...
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 17.8.2015
Hledání otázek
Pátý film Pawela Pawlikowskiego, který byl natočen v klasickém formátu a černobílý nám představuje Polsko konce padesátých a šedesátých let z období tzv. ,,malé stabilizace" a otevírá témata, která v dnešních Čechách nejsou příliš známa (těch dětí, které byly zachráněny bylo okolo dvou stovek, motiv zavraždění rodičů Idy v období let 1942-1943 nebyl ojedinělým případem, každá země se s tímto obdobím vypořádává po svém). Je to dosti podstatné, ale režisérovi se podařilo v postavě Idy zachytit člověka, který hledá teprve svoji cestu a je konfrontován s nalézáním své pravé identity a jedinou příbuznou (Wandou), jež ji zbyla. Sblížení mezi dvěma ženami, jež každá přicházejí z jiného břehu, ukazuje, že cesta životem se někdy pěkně zamotává - Idino ,,nejsem připravena" poukazuje na nadčasový přesah, který spočívá v kladení otázek, nikoliv v definitivní odpovědi...Vertikála -resp. otázka víry, či hledání smyslu života je zde konfrontována s životem v podobě jazzového hudebníka, který vstupuje Idě do života. Zásadní rozkol mezi osudem Wandy, která musela prožít své válečné trauma, aby patřičně ztvrdla do podoby prokurátorky a osudem Idy nevidím...po pogromu v Kielcích by málokdo měl odvahu přihlásit se ke své příbuzné a neemigrovat mimo svou vlast....vnitřní trauma,které si Wanda sebou nese jí požírá až ji zcela pohltí....jeden z nejlepších záběrů filmu - vrah obou rodičů v jámě a ženy později hledající rodný hrob (resp.: v hrobě by měla sedět celá Evropa, že tu dobu připustila viz. konference v Evianu v květnu 1938). Neherečka Agata Trzebuchowska zahrála svoji roli úžastně, jako Agata Kuleszová nebo Dawid Ogrodnik (postava mladého jazzmana z doby, kdy byl polský jazz hodně mladý a teprve mířil k budoucím výšinám). A ještě ke konci samotného filmu...Ida kráčí po cestě, která vede ke klášteru, ale my neznáme definitivní odpověd, protože otázky si klade člověk at je za zdmi kláštera nebo mimo ně.....
POlYEKRAN - kino AERO - srpen 2015
Hodnocení: 2 / 10
Přidáno: 22.11.2019
Krása skla a poezie Karla Zemana
K filmu ,,Inspirace" nalezl tehdy Karel Zeman protiklad v Jaroslavovi Brychtovi, který mu tehdy figurky ze skla vyrobil..tento film překročil tehdejší dobu nejen zpracováním, ale i poetikou barevného obrazu i hudby..Vidění světa u Karla Zemana bylo vizuální, ale i doplněno o prvky komična, takřka grotesky..
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 15.9.2015
Smysl pro černý humor
Ten nelze záměru autora scénáře a režisérovi upřít. Filosof a profesor bere spravedlnost do svých rukou, zatímco na svých seminářích cituje jednoho klasika ze svého oboru za druhým a znechuceným svým dosavadním bytím a mladá studentka je přitahována ,,osobností intelektuála" než-li ten se rozhodne jednat podle svého vidění neštastné kolegyně, kterou deptá nespravedlivý soudce. Profesor se rozhodne pro jeho odstranění a vymyslí dokonalou vraždu...
Vše mu vyjde a on opět našel svůj smysl života - může jíst, může milovat, prostě činit cokoliv až do té doby, kdy se jeho žačka a přítelkyně propracuje k poznání, že smrt nebyla náhoda, ale akce jejího přítele, který však odmítne se přiznat a počne uvažovat i o její zavraždění..
Závěr je krásně provedený, profesor uklouzne na baterce, kterou pro svou milou vyhrál předtím v lotýnce....dle pořekadla, kdo jámu druhému kopá, sám do ní padá (resp. do prostoru výtahu, který měl přinést smrt kdysi milované osobě..ano, komedie, ale s černým přesahem......mluvící o tenké hranici mezi tím, může-li člověk sám rozhodnouti o smrti někoho druhého..
POlYEKRAN
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 14.1.2020
Benátky
Tarkovského film byl tehdy promítán na Filmovém festivalu v Benátkách jako Vláčilův Film ,,Holubice"..Co oba filmaře pojilo byla velká obraznost, smysl pro lyriku obrazu, vizuální propojení situačního momentu s příběhem. Tarkovský byl mistrem krajiny, kterou měl v sobě...
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 30.3.2021
Tenhle film se Jiřímu Svobodovi nevyvedl
Natáčet historický film vyžaduje znalost tématu i uplatnit dramatické prvky přímo ve tvorbě filmu (literární předloha Kantůrkové je rozsáhlá a někdy méně znamená více, skutečností je, že televizní film bývá odlišný svým pojetím, než-li hraný film..
Historické téma láká k akčnímu pojetí, protože dodává dynamiku a na přitažlivosti. Skutečností asi bude to, že dnešní divák málo zná dějiny či obsah událostí, které předcházely pozdějšímu králoství ,,dvojího lidu" a daleko pozdější vzpouře stavů v roce 1618..Jiří Svoboda v devadesátých letech hledal pro sebe téma, ale tento film přiliš nevyšel...
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 14.9.2012
Madarský film - jJen vítr to ví
Tento snímek představuje madarskou filmovou produkci v tom nejlepším světle, protože ukazuje problematiku soužití majoritní většiny s romskou menšinou v středoveropském prostředí. Vedle výborně zvládnuté kamery
a scenáře, který nám umožnuje sledovat příběh jedné romské rodiny v několika rovinách - matky, dcery a syna a starého dědečka. Vypovídá nejen o těžkých podmínkách, ve kterých romské rodiny žijí, ale je příběhem o aktivním přístupu k životu i když slunce nad protagonisty filmu právě nesvítí. Nese v duchu drsné poetiky, ale i lyrických scén, kdy je zachycen obraz nejen rozopadajících se vztahů, ale i silných vazeb, které jsou pro romskou rodinu charakteristické. Je zde nastíněn nejen obbraz rasismu, který však může i mít svoji odvrácenou tvář, že i rasisty se mohou stát příslušníci etnické menšiny. Madarská kinematografie měla a asi bude i mít štěstí na filmové režiséry a scenáristy, což se však nedá říci o současné české produkci
Hodnocení: 7 / 10
Přidáno: 4.4.2013
Mezi spiritualitou a svobodou
Film vyprávějící příběh ženy ve Francii na konci 18. století. Vypovídá nejen o fungování klášterů i církve, ale také o boji za svobodu a právu na vlastní život (matka, která dává dceru do kláštera, kvůli tomu, že vznikla v nemanželském spojení, otčím, který jako advokát nechce riskovat skandál, tři abatyše - a každá je jako žena jiná, první, která má pochopení, druhá jež požaduje absolutní podřízenost a třetí - která je zmítaní vášní ke svým věřícím sestrám. Tedy něco mezi spiritualitou - láskou k bohu a také nevyjářený citový zmatek v hlavě hrdinky. Film Jeptiška byl natočen v polovině šedesátých let a nesl v sobě otisk francouzského nového románu i francouské filmové nové vlny. POLYEKRAN
Hodnocení: 3 / 10
Přidáno: 14.11.2019
Pozor! Uwaga
Je to v Polsku populární, plebejská, umělecká forma, jako divadlo, ale není prostoduchá..Její jazyk je nový, nejednoduchý, ale to neznamená,že by umělec se neměl vyjadřovat způsobem, co nejprogresívnějším..pokou? ?ím se točit commedii dell´arte, pro omezený počet milovníků polské animace....
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 9.10.2020
Když přicházejí mongolové
Film vypráví o osudech jednoho z knížectví, které vznikly po rozpadu Kyjevské Rusi a na jednotlivé země podnikaly útoky nejdříve
Mongolové a později i Tataři na pomezí jednotlivých zemí, které ležely na pomezí mezi Litvou a tehdejší vznikající Moskevským knížectvím. Vypovídá o roli ženy, která se dostává do situace,jež má plnit jako žena o jejíž přízen usiluje protivník jejího manžela..Musí se vyrovnávat nejen s obležením knížecího sídla, ale sestoupit k obyčejným lidem, kteří se rozhodli bránit sami sebe i své rodiny..tehdy počala vznikat identita, která se brání
tomu,aby lidé i občina byla zotročena..Ironií dnešní doby je fakt
že dnes už nevíme, že některé ruské kněžny byly i českými kněžnami na dvorech pražských, brněnských a olomouckých Přemyslovců
Hodnocení: 6 / 10
Přidáno: 8.7.2019
Dějiny se opakují
Novozélandský film vypovídá o této civilizaci daleko více než-li se zdá...Maorskou menšinu vzali obyvatelé na vědomí někdy na počátku
šedesátých let. Film vypovídá o tom, jak probíhalo a ještě probíhá
setkání dvou různých kultur a na pozadí střetů stojí obyčejné lidské příběhy plné strastí, tragedií a lásky..Zdá se, že i filmová tvorba na Novém Zelandu je životu blíž, než-li filmy natáčené zde..
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 3.10.2020
Mexiko a jeho postavy
Italské filmy -,,Spagetti Westerny" bylo jedním odstínem celého žánru, který se prosadil v šedesátých letech....Všeobecně lze konstatovat, že se od amerického stylu odlišovaly tím, že byly více stylizované a nevytvářely iluze, že je lze možné vydávat za realitu. Italští režiséři této doby a jejich filmy se tehdy vyznačovaly dvěma kontrasty - jedním byl smysl pro ironii a humor a druhým byl tak trochu ,,naturalismus" natáčených scén..Do jisté
míry vzniká tehdy obraz ,,revoluce", kde někteří jejich představitelé jednají ve smyslu ,,Banderos", kteří zabíjejí a loupí jen ve svůj prospěch - trochu zjednodušené vidění dějin, pokud si neuvědomíme souvislosti..jako, kolik lidí tehdy vlastnilo půdu v celé zemi a Portofio Diáz nebyl žádný liberál, ale začal jako generál ve válce proti intervenci Francouzů v Mexiku..Rozdílnost v italském vesternu a americkém té doby je v tom, že Američané zde vystupují jako pragmatici, kterým vždy šlo o peníze a moc..
Mezi proudy
Odchod Alfréda Radoka a jeho odvolání v červenci 1960 vyvolalo nesoulad mezi režisérem a spoluautory: Miloš Forman:na Radokovi mi vždy záleželo, ale na tohle gesto jsem neměl..Neměli jsme odvahu ani Já, nebo Roháč se Svitáčkem. tantiémy byly rozděleny bez ohledu na Radoka a o posudek byl požádán Elmar Klos..
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 11.2.2015
Film o spravedlonosti
Zjagincův film vypráví o životě v dnešní společnosti, jak již bylo napsáno může se odehrávat kdekoliv na této planetě, ale důležité je, že ruská kinematografie kontinuálně na sebe navazuje (připomenutí na Tarkovského a Rubleva ve filmu není otázka náhody, je příkladem k čemu se režisér ve filmu hlásí...hlavní hrdina zde prohrává nejen se starostou, ale s těmi, kdo drží moc....v podmínkách dnešního Ruska nejen oligarchové či špičky pravoslavné církve. Zdařená je především kamera i zvolený exteriér. Tento film rozhodně vybočuje z řady filmů natáčených v zemích Střední a Východní Evropy a většinou jsou o ničem..
POlYEKRAN
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 3.12.2019
Estonská animace
Estonská animační škola se nebojí natáčet celovečerní animované filmy. Film Lotte hledá draky je pokračováním celé série filmů, které vznikly v koprodukci mezi studiem Rijafilms (RIGA) a Eesti
Joonis Film v Tallinu. Jednalo se o film ,,Lotta a drak"
Hodnocení: 8 / 10
Přidáno: 26.7.2014
Balada je neúprostná cesta
,,Mám rád staré rozžaté lampy. kam až dosáhnou. čas stojí na místě a láska na počátku. A smrt je vůči nim bezmocná" L.Fikar.
Zachytit a podat celistvý obraz takové osobnosti, jakou byla je Marta Kubišová, byl nelehký úkol a filmové režisérce a dokumentaristce Olze Sommerové se to ve Filmu ,,Magický hlas rebelky" povedlo. Na 75 minutách
můžeme sledovat příběh osudu zpěvačky, která se stala
již ,,legendou", ale nikdy neztratila smysl pro vlastní autenticitu a vlastní názor. Vzlety a pády k životu patří
a v případě Marty Kubišové to platilo dvojnásob. K filmu patří nerozlučně i její hlas, nejen jako průvodce, ale především, svojí barvitostí, syrovostí i podáním..nesoucí v sobě prvky šansonu i lidové písně...(příkladem jak silnou osobností musela být Marta Kubišová již na počátku své kariéry, je okamžik, když líčí jak od klavíru vyhodila
B. Ondráčka se slovy ,,já si to zahraju sama". Stejný textař a hudebník se podílel na tvorbě programu ,,Golden Kids" v roce 1968. K dispozici pro zpracování filmu bylo dost dokumentárních snímků (záznamy československé televize,Filmy Jana Němce, Videožurnál atd). a hlavní kooproducent(česká televize), nám i takto poskytuje pohled
na české dějiny v průběhu několika desetiletí. Máme tak předobraz ženy, která měla a má překrásný hlas, vypadala i vypadá jako překrásná ženská (k tomu patří umění stárnout).Fenomén ,,Marta Kubišová" byl a je odrazem vnitřní integrity člověka, věřícího v lidi i sama sebe, víry v baladu, kdy člověk někdy musí draze zaplatit i když mu zůstanou jizvy na duši...
Jdou tajnou tichou tajgou půlnoční
jdou tajgou vlčí stezkou pod stráží
sluneční
Na mapách místa bílá
a prázdné stránky knih
A v očích divná síla
Tajga-blues tajga blues ozvěnou
hučí v nich
Hukot řek větru šum bouře smích
Za dlouhých nocí....
Kino AERO: 25.7. 2014.
Hodnocení: 5 / 10
Přidáno: 8.5.2021
Kolumbové nejsou, došli
Tento film vznikl v výročí 60. let varšavského povstání a určitě nepřekoná Wajdův film z roku 1956..Okomentovat se dá jen slovy básníka, který při povstání zahynul: Je třeba umět milovat lidi/
jestli-že ne plamenem, ústy vyhodit světlo/život jako granát vybouchne/bouchne/pohasne/Krzy stof Kamil Baczynski/
Hodnocení: 9 / 10
Přidáno: 3.8.2020
,,Komedie" s hořkým námětem
Britská filmová scéna měla vždy štěstí na režiséry i náměty..Zápletka o tom, jak lze si koupit zátoku i půdou vypověděla o tom, co přišlo později ..např.o hávarii lodi přepravující ropu u břehů Aljašky (Exxon Valdés) - výborná scéna je ta, kdy prodej vesnice i zátoky je závislý na jednom člověku a z něho se stává shodou okolností ,,místní hrdina". Asi by se to shrnout do věty, že jinou planetu neseženeme, protože není k dispozici...
Půda, krev a tzv. selský film..
Termín ,,Selský film" použil filmový publicista Sulc po zhlédnutí filmu Jan Cimbura v roce 1942. Do této řady můžeme i zařadit i další filmy jako např. ,,Děvucha z Beskyd". Premiéra filmu proběhla
14.1.1944 a byla předvedena představitelům protektorátních zemědělských institucí. Měla představovat krajinu českého venkova a představu o životě selského rodu,z jehož osudu se nikdo nevymkne, tedy ani mladý Vojta (R. Hrušínský)
POLYEKRAN