
Vertical Entertainment
Kategorie: Kino
Recenze: Balerína
Autor: Tomáš Kordík -
Přečteno: 1087x
Ta ji zavede i do Prahy. Fakticky do Prahy, tj. nikoli do jiného města, které by to naše hlavní pouze suplovalo. Tedy, výjimka se najde, protože pro našince působí trochu zvláštně, když vidíme Anu de Armas procházet kolem Národního divadla a teprve potom jí bude řečeno, že má razit do Prahy. Režisér Len Wiseman se podílel i na vzniku Underworld série, která se u nás taky točila (recenze). A stejně jako u Zúčtování 2 (recenze), také tentokrát nám do Prahy tvůrci napasovali zločineckou sebranku. Zamíříme rovněž na náplavku, nicméně na rozdíl třeba od první Mission: Impossible, Balerína nám sem turisty sotva nenažene, neboť památky do popředí nedává. Navíc se pohybujeme za tmy, jelikož při zabíjení není dobré se nechat exponovat denním světlem. Na něj si musíme počkat de facto až na finále, kdy zavítáme do té malebné horské vesničky. Změna prostředí vítaná, jenom kdyby se, a to platí pro tenhle film obecně, přesuny mezi jednotlivými a zjevně dosti vzdálenými místy dařilo smysluplněji naservírovat, a kdyby zimní prostředí bylo rafinovaněji využito v souvislosti s akčními sekvencemi.
Těch se tady během těch dvou hodin nachází fakticky dost, přičemž jsou pravidelně dávkované. Neakční scény mezi nimi bývají dost krátké, což vzhledem k žánru pochopitelně rádi uvítáme. Tím spíše, že málokdy mají, čím zaujmout. Zrovna jako „nečekané“ twisty, které vskutku nepřináší nic originálního. Akce naštěstí ve větší míře nápaditost nepostrádá. Dojde na pistole, nože, brusle a cokoli dalšího, co je zrovna po ruce. Vůbec nejnapínavější souboj svedou plamenomet s hadicí, resp. oheň s vodou. Pěstní souboje bohužel často zase působí poněkud uměle, za což do značné míry může zvuková stopa. Zároveň se o žádném ze záporáků nedozvíme nic, co by jej odlišilo od ostatních. Ze všech se tak v podstatě stávají obyčejní pěšáci, u nichž dopředu víme, že Eve nemůžou při sebelepší vůli ohrozit. Lhostejno přitom, jestli se jedná o chlapy, nebo o ženy.
Balerína se tváří, že nechtěla spadnout do provařených klišé, leč nakonec se tenhle záměr stejně nezadařil. Během akčních scén se opakovaně děje především to, že když už ji mají záporáci na lopatkách, nesmyslně vyčkávají, až se sebere, než aby ji hned dorazili, jak to dělá ona, protože správně nechce ponechat nic náhodě – přesně tak, jak to má být. Nicméně, silné ženské akční hrdinky ani tolik nemusí mít divácké sympatie. Hlavně musí být uvěřitelné. Začaly samozřejmě už před Brutální Nikitou, jejíž představitelka Anne Parillaud tady má cameo. Mezi ty nejpřednější patří Michelle Rodriguez, Milla Jovovich, Zoe Saldana, Kate Beckinsale, Linda Hamilton, Michelle Yeoh, Zhang Ziyi. A po Baleríně k nim oficiálně můžeme přiřadit Anu de Armas. Díky ní, jasné režijní vizi, solidnímu řemeslu a té cestě do Prahy je Balerína pořád, těm nedostatkům navzdory, celkem fajnovou žánrovou podívanou. V hodnocení by byla tak na sedm a půl hvězdičky, po zaokrouhlení tedy na osm.
P. S.: Vskutku není Balerína jako Balerína.
FOTO: Vertical Entertainment