
Film Europe
Kategorie: Kino
Recenze: Bolero
Autor: Tomáš Kordík -
Přečteno: 817x
Paní režisérka Anne Fontaine nemá v našich kinech svůj film poprvé. A není nejmenších pochybností o tom, že jak Maurice Ravel, tak jeho Bolero chová v bezmezné úctě. Ale na rozdíl od loňského a velice povedeného Aznavoura, toto není vyloženě mainstreamová biografie. Podobně jako jiní umělci napříč obory (včetně Wolfganga Amadea Mozarta, Vincenta van Gogha nebo Philipa K. Dicka), také u Maurice Ravela do značné míry platilo, že jeho dar byl pro něj zároveň prokletím. Hudbu slyšel ve všem – průmyslová zařízení v továrně pro něj po zvukové stránce představovala mechanickou symfonii. A i když chodil do nevěstince, klasickou soulož, potažmo další obvyklé sexuální praktiky, nikdy nevyžadoval. Film nám de facto tvrdí, že k uspokojení mu stačilo, když si žena pomalu navlékala dlouhé rukavice, jelikož to je přece tak krásný zvuk ...
Dost prostoru je věnováno jeho vztahu s Misií, která by se vlastně ráda sblížila i tělesně, leč on se jí jednak asi přeci jenom plachej, a jednak tedy našel jediné potěšení v hudbě. Po složení Bolera budeme svědky onoho dlouhého baletního představení s pozoruhodnou choreografií, která tím pádem nenudí, zrovna jako například desetiminutová koncertní sekvence v dramatu Agnieszky Holland nazvaném Ve stínu Beethovena. Finální skok v čase o cca dekádu je tady přílišný, jelikož nás posouvá až do období po úraze, kdy nemáme stoprocentní jistotu, jestli se to, co sledujeme, doopravdy děje, anebo jestli se jedná o představy vyvolané skladatelovou nedobrou kondicí. Závěr, malinko napodobující nejprve Kmotra III, a pak Lídu Baarovou, je naopak režijně celkem jednoznačný.
Bolero není z těch počinů, jaké se zaryjí vyloženě hluboko pod kůži, ale pořád o něm lze bezpečně napsat, že za zhlédnutí stojí, jelikož z něj sálají pečlivost a poctivost, které pramení z režisérčina entuziasmu. Díky němu znova platí, že si budeme chtít o Maurici Ravelovi zjistit víc, potažmo i o dalších osobnostech, které jej obklopovaly a které uvidíme. K tomu všemu si dosyta užijeme onu titulní skladbu, která se pro její chytlavost jen tak neoposlouchá. Ostatně do svých projektů si ji vybrala už celá řada režisérů a režisérek. Namátkou John McTiernan (Zelené peklo), Ol Parker (Svatba ve třech), Sean Ellis (Cashback), Woody Allen (Kouzlo měsíčního svitu) či Irena Pavlásková (Fotograf). A kdyby náhodou někdo v kinech tento film nestíhal, bude s největší pravděpodobností už za několik týdnů nebo maximálně za nemnoho měsíců ke zhlédnutí na platformě Edisonline.
INFORMACE O TOM, KDY A KDE BUDE FILM KE ZHLÉDNUTÍ, JSOU K DISPOZICI TADY
FOTO: Film Europe