
Kategorie: Ostatní
Recenze: Útěk z Alcatrazu
Autor: Tomáš Kordík -
Přečteno: 838x
Začínáme dnem 18. ledna 1960, kdy si za bouřky přijíždí do obávaného ostrovního zařízení odpykat svůj trest Frank Morris. V jeho složce se píše, že je velice inteligentní, a proto bude nutné si na něj obzvláště dávat pozor. Správce si ho nechá zavolat, aby jej seznámil s místními pravidly, nicméně Frank se pravděpodobně nebude chtít zdržet dlouho. Netváří se, že by na tomhle místě chtěl mít kámoše. Jenže zároveň chápe, že stranit se a nemít možnost s nikým promluvit taky není nejlepší přístup. Ostatně na útěku bývá často lepší mít parťáky. Jedna věc je dostat se nějak z cely, druhá uniknout ze samotné budovy, třetí dopravit se nepozorovaně ke břehu a čtvrtá zmizet ze samotného ostrova, přičemž nevyzpytatelné vody nejsou zrovna nakloněné uprchlíkům, kteří by si navíc patrně museli při útěku vystačit pouze s primitivním plavidlem.
Ze spoluvězňů Litmus není problémový. Afroameričan English, co se stará o knihy, je moudrý. Doc rád maluje, což dobře ví mstivý správce. S Johnem a Clarencem Anglinovými se Frank zná už ze svého předchozího pobytu za mřížemi, takže má jistotu, že jim může věřit. U Buttse se dá celkem snadno vysledovat, že není dobré jej vzhledem k jeho zbrklé povaze přizvat do připravovaného útěku, který by se měl odehrát pokud možno co nejdříve, protože vězeň, co si říká Wolf, není podle všeho zvyklý na to, aby mu někdo vzdoroval, natož aby ho někdo mlátil. Pobyt na samotce sice za vyprovokovanou konfrontaci potká i Franka, leč je to Wolf, kdo se chce mstít. Čili směska vedlejších postav opravdu pestrá. O každé z nich se dá tvrdit, že nějakým způsobem ovlivní tu hlavní, o které se díky nim naopak taky něco trochu dozvíme.
Útěk z Alcatrazu nás sice zavádí do divácky atraktivního prostředí a může se opřít o velkou hereckou hvězdu, ale to samo o sobě ještě skvělý biják nedělá. Tenhle díky pečlivému režijnímu vedení a kvalitně napsanému scénáři od debutanta Richarda Tuggleho, jenž stojí taky za „eastwoodovskou“ Stahující se smyčkou, obsahuje minimum hlušších míst. Věrný skutečnosti zůstává nepřekvapivě i v závěru, kdy vlastně nechává rozhodnutí na nás. Dovedu si představit, že věština diváků bude přesvědčená, že se jim to podařilo, třebaže oficiálně jediným vězněm Alcatrazu, který dokázal doplavat až na pevninu, byl John Paul Scott půl roku poté, tedy v prosinci 1962. Jeho příběh by určitě stál za zfilmování, stejně jako ten Theodorea Colea a Ralpha Roeho. A plnohodnotnou verzi by nepochybně zasluhovala i tzv. Bitva o Alcatraz, kde se pokus o útěk poněkud zvrtnul.
P. S.: Donald Trump se v květnu 2025 nechal slyšet, že chce, aby byl Alcatraz po více než šedesáti rokách znova uveden do provozu.
FOTO: cinema.de