Válku tedy sledujeme jeho očima, což se dá také proto, že ovládá ukrajinštinu. Zdaleka ne všechny záběry pořídil on sám. Vydali se za ním čeští tvůrci. Nejde však o to zachytit konflikt jako takový, nýbrž tedy Dorazínovo počínání v jeho průběhu. Dojde na přípravu na živé vstupy, z nichž jednoho budeme svědky. Dojde na vcelku trefné přirovnání diktafonu k pistoli. Dojde na jeho pomoc při rozvážení chleba lidem, kteří se schovávají před ubožáckými bolševickými útoky, po kterých zůstávají rozbombardované domy i mrtví lidé. Někteří skeptici, resp. spíše dezinformátoři údajně autory podezřívají, že natáčeli v naaranžovaných kulisách. Patrně neexistuje mnoho přízemnějších tvrzení, než právě tohle.
Ten obraz zkázy skutečně vyvolává vztek nad tím, kam až je schopný člověk vůči člověku zajít. Navíc prostě jenom proto, že může a že se mu zrovna chce, tj. bez jakéhokoli pádného/ospravedlnitelného důvodu. Určitě není od věci zmínit oscarový dokument 20 dní v Mariupolu, který byl uveden v rámci festivalu Jeden svět (Válečný zpravodaj běžel pro změnu na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě). Jeho tvůrci se dostali přímo do bitvy. Tady se hlavní protagonista, který po dlouhém pobytu na Ukrajině nejistotě, jak už se to tak stává, zjevně přivyknul a působí dojmem, že má pro strach uděláno, nedostal do přímého kontaktu s vojáky, nicméně po celou dobu sledování cítíme, že situace rozhodně není bezpečná. Slyšíme výbuchy, dokonce i padající rakety zahlédneme.
Válečný zpravodaj vlastně taky připomíná, že nějaká únava při obraně vlastní země a svobody nepřipadá v úvahu. Úvaha naopak nastává nad tím, jestli by bývalo tenkrát v osmašedesátém nestálo za to se proti bolševické okupaci, resp. už předtím v devětatřicátém proti té nacistické (jelikož bunkry na hranicích nejen v Krkonoších k tomu nachystané byly), výrazně bránit. Tak, jako to od února 2022 předvádějí Ukrajinci, kteří se ovšem můžou – a věřme, že i po znovuzvolení Donalda Trumpa dále budou moct – spolehnout na pomoc jak od USA, tak od dalších zahraničních států. Každopádně, k dokumentu Válečný zpravodaj dodojme, že stopáž dosáhla pouze na nějakých 78 minut, takže prostor na další emotivní záběry znova byl. Zároveň platí, že když už k tomu bolševickému nápadu bolševického prezidenta o bolševické invazi muselo dojít, tak je rozhodně dobře, že tento film vzniknul, ač od něj dostaneme přesně to, co jsme čekali.
FOTO: Aerofilms