Varšava, 1991. Edek je táta Ruth. Ruth je dcera Edeka. Ten přijíždí do Polska, aby s ní objel místa, která se vážou k jejich rodině. Skámoší se se Štefanem (shoda jmen čistě náhodná), který je bude přemisťovat. Edek totiž nechce z nějakého důvodu, který se dozvíme a je pochopitelný, jezdit vlakem. Druhá světová válka skončila před šestačtyřiceti rokama, ale na tuhle židovskou rodinu měla veliký dopad, podle očekávání v negativním slova smylu. Kromě Chopinova muzea, hotelů a bývalého domu, kde Edek v dětství bydlel, se pocestuje i do koncentračního tábora, kde otec ještě jako kluk nějakou dobu nedobrovolně přebýval. Ruth chce, aby si krásně rozuměli a tvořili šťastnou rodinku. Ale je něco takového při jejich v podstatě rozdílných povahách vůbec realizovatelné?
Tak třeba cesta do toho bývalého domu, který by teoreticky mohli od úřadů získat zpátky. Obývá ho už dávno jiná rodina, která přišla někdy na začátku 40. let, tj. krátce poté, co se „Edekovi“ museli nuceně vystěhovat. Vnutí se dovnitř. A ač jsou na návštěvě u lidí, které vůbec neznají, nechovají se zrovna slušně. To může být dáno i tím, že lidé, kteří tohle místo teď obývají, popřípadě příbuzní těchto lidí, klidně mohli být přisluhovači nacismu. Věc nabere na obrátkách, když otec zmerčí porcelánovou čajovou konvici, o které tvrdí, že patřila jeho rodině. Ruth okamžitě vyskočí jako čertík z krabičky a chce si ji vzít s sebou do baťůžku nebo klidně jen tak do ruky. Vůbec se nezamyslí nad tím, že tehdy byl dítě a že od doby, co v těchto prostorách bydlel, uplynulo půl století. Čili jeho vzpomínky můžou být jaksi zkreslené.
Rodinný poklad byl natočen podle skutečné události, což potvrzuje, že ne všechny tituly označené tímto tagem jsou kvalitní. Pár scén ovšem vzniklo přímo v koncentračním táboře Auschwitz-Birkenau, přičemž asi není složité odhadnout, právě tyhle jsou těmi nejsilnějšími, čistě tedy vzhledem k prostředí. Ačkoli zrovna zvuková složka, jaká v jeden moment nápadně připomíná Zónu zájmu, nemá na rozdíl od jmenovaného oscarového snímku až takový účinek. Jakoby si sama režisérka Julia von Heinz během natáčení uvědomila, že je vyprávění příliš monotónní a snažila se ho ozvláštnit něčím, co viděla v jiných projektech. Při sledování Rodinného pokladu (na ukrytý fyzický poklad skutečně taky dojde) se častěji budeme ptát „vo co gou?“, nicméně přesto mu nelze upřít, že navzdory odstupu, jaký bude pociťovat asi většina diváků, si dokáže díky té své neobvyklosti udržet diváckou pozornost.
FOTO: Aerofilms