Recenze: Kniha filmu (kniha)

Vydáno dne 16.06.2024
Publikace, jejíž obecný název sliboval něco opravdu hlubokého a výjimečného, zrovna jako třeba film pojmenovaný Dějiny násilí.

Koncept se nakonec smrsknul na jednoduchou záležitost: Pět autorů (mezi nimiž není ani jedna žena) vybralo z celé historie kinematografie cca 118 titulů – většinově takových, jaké jsou všeobecné známé. Pro ty, na které nezbylo plnohodnotné místo, je vyčleněna poslední kapitolka, ve které se píše o téměř stovce dalších, přičemž k jejich představení musí stačit jediný odstavec. Tvůrci si uvědomují, že výběr je v každé takové publikaci vždycky hodně subjektivní. Nicméně faktem zůstává, že téměř u každého snímku si jeho zařazení obhájí, neboť skutečně předkládají důvody, proč jsou kulturně, historicky a esteticky významné.

Vedle proslulých dílek typu Kabinet doktora Caligariho, Metropolis, King Kong (recenze), Sněhurka a sedm trpaslíků, Čaroděj ze země Oz, Jih proti severu, Občan Kane (recenze), Zloději kol, Rašomón, Sunset Blvd., Zpívání v dešti, Mzda strachu, Godzilla, Sedmá pečeť, Bitva o Alžír, Divoká banda (recenze), Kmotr (recenze), Čelisti (recenze), Star Wars: Epizoda IV – Nová naděje, Ponorka, Pulp Fiction: Historky z podsvětí (recenze), Vykoupení z věznice Shawshank (recenze), Nenávist, Pán prstenů: Společenstvo prstenu či Město bohů tedy dojde i na méně známé (pravděpodobné) klenoty á la Otázka života a smrti, Vše, co nebe dovolí, Šlechetná srdce a šlechtické korunky, Bůh a ďábel v zemi slunce, Playtime či Hlavní nádraží.

Všechno je rozděleno do šesti kapitol – Vizionáři, Zlatý věk v černé a bílé, Strach a úžas, Rebel Rebel, Andělé a monstra a Malý svět. Nejde přitom naštěstí o tematické rozdělení, nýbrž o to chronologické. Povětšinou se zabýváme érou, jaká trvá o něco déle než jednu dekádu. Do popředí se přitom rozhodně nederou hollywoodské bijáky. Zavítáme i do jiných koutů světa, včetně Brazílie, Indie nebo Švédska. Nemůže ale být nejmenších pochybností o tom, že každý/každá, komu se Kniha filmu dostane do ruky, bude zklamaný/zklamaná z toho, že tam nenajde některé svoje oblíbence, potažmo filmaře, jejichž místo v historii světové kinematografie jest zcela nezpochybnitelné. V tomto směru uveďme za všechny jedno jméno, které bylo zcela upozaděno: James Cameron (kniha).

Výborná zpráva je, že v textech k jednotlivým filmům, tj. od Cesty na Měsíc až po Parazita (recenze), přičemž ty nejvýznamnější obsáhnou i s obrázky a citacemi z recenzí a medailonkem režiséra čtyři strany (popřípadě nechybí srovnávací tabulky, eventuálně timeline, kde vidíme, na jakou důležitou událost ve filmu ve které minutě dojde), se ukázkově mísí popis děje se zajímavostmi i hlubším teoretickým rozborem, který může v některých případech na konkrétní projekt zpětně vrhnout jiné světlo a přehodnotit názor na něj. Samozřejmě čtenáře a čtenářky taky dostatečně navnadí k (opětovnému) zhlédnutí. Zároveň nikde neschází sloupeček se jménem režiséra a scenáristy a herců a s informací o tom, do jakého žánru počin spadá. V kolonce Předtím/Potom se zase dozvíme, čemu se před či po dané podívané věnoval režisér, případně do jakých dalších proslulých skvostů se promítlo dané téma. V kolonce „Na co se ještě podívat“ rovněž figurují další podobné tituly. A samozřejmě, každý film je uvedený tou hláškou z něj, jaká jej podle autorů nejlépe charakterizuje.

Kniha filmu je kniha, která na přední a zadní straně obsahuje kresbičky, co jsou někdy trefné a jindy o dost méně, a o které určitě není nutné psát žádnou rozsáhlou stať, neboť podle uvedeného si snad všichni dokážou představit, co se v ní dočtou. Je skvělé si dopředu v obsahu nezjišťovat, jaké počiny byly zahrnuty a objevovat je vždycky až s každým otočením stránky. Monografií na podobné téma vzniklo několik. Namátkou Tajemství filmové řeči, Jak číst film a samozřejmě Filmové plakáty, kde jsou dějiny kinematografie zakomponovány spíše mimochodem, ovšem přesto komplexně. Vzhledem k rozborům v textech a k množství rozebíraných klenotů však právě Kniha filmu ukazuje z těchto uvedených nejlépe obrovskou sílu filmu jakožto audiovizuálního média, kterému se přezdívá sedmé umění, přičemž v sobě dokáže jako jediné zahrnout všech šest ostatních. Ostatně leckteré ze zmiňovaných podívaných ovlivnily tisíce, ba i miliony lidí. Připomeneme si zkrátka příběhy, o kterých se dá tvrdit, že jsou větší než život. A i když spojení „kultovní“ (v tom pravém slova smyslu) v souvislosti s filmem v posledních dvou dekádách ubylo, naštěstí stále vznikají skvělé bijáky, jejichž tvůrci se přitom nezřídka inspirují těmi, jaké nemohly chybět v Knize filmu.

P. S.: Kniha filmu vyšla v rámci větší série, ve které dále najdeme například Knihu filozofie, Knihu mytologie, případně Knihu matematiky.

KNIHA JE PATRNĚ NEJVÝHODNĚJI K DISPOZICI V E-SHOPU DOBRE-KNIHY