Recenze: Land of Bad

Vydáno dne 18.06.2024
Díky filmu Jan Žižka dostal Petr Jákl příležitost se jako producent podílet na řadě zahraničních projektů, ve kterých nechybí jména jako Al Pacino, Robert De Niro, Jean-Claude van Damme či Russell Crowe, jenž si zahrál spolu s Lukem Hemsworthem v tomto bijáku, který se dá buď zhlédnout legálně na internetu, anebo od konce srpna koupit pod názvem V nepřátelské zóně na DVD/Blu-ray.

Čtyři členové z jednotky Delta Force míří na Filipíny, kde je čeká důležitá mise. V pralese, kde se patrně pohyboval Hiró Onoda, pro něhož druhá světová válka skončila až v roce 1974 (o tom se samotný film nezmiňuje), si snadno můžeme vzpomenout na Predátora. Nicméně Land of Bad neobsahuje žádné sci-fi prvky (ač je znát, že si režisér/scenárista William Eubank vpravdě podrobný průzkum s největší pravděpodobností nedělal), resp. asi kromě jediného, který představuje totálně provařené akčňákové klišé se záchranou v poslední sekundě! Složitě se věří tomu, že by pro něj ještě někdo ve třetí dekádě jednadvacátého století sáhnul, pokud by to nebylo myšleno v čistě parodické rovině, jako například u čtvrté Mission: Impossible už v roce 2011. Jenže tady je to skutečně prezentováno zcela seriózně, což nemá s napětím nic společného.

Přitom právě napětí se jinak režisérovi daří držet na hodně solidní úrovni. Dokonce i tehdy, kdy si dovolí nějaký ten vtípeček. Tedy, pro napětí se nejdříve musí rozjet nějaká akce. Protože expozici postavy de facto prokecají, takže si v tomto akčňáku musíme na akci počkat snad ještě dýl, než třicet minut. Naštěstí se jedná o jeden z těch projektů, kdy se čekání vyplatí. Sám Petr Jákl přirovnal Land of Bad k vynikajícímu počinu Lone Survivor. Podobnost tady určitě vystopujeme, avšak biják Petera BergaMarkem Wahlbergem, Taylorem Kitschem, Benem Fosterem a Emilem Hirschem se pohybuje ještě o vícero levelů výš. A to nejen proto, že vzniknul na základně skutečné události.

Během sledování Land of Bad si můžeme snadno vzpomenout na výborné Oko v oblacích, protože v něm také sehraje důležitou úlohu dron. Ze základny v Las Vegas jej spolu s Eddiem „Reaperem“ Grimmem obsluhuje Nia Bransonová (výborná Chika Ikogwe). Oba dohlížejí na kolegy, kteří se nachází v jiné části světa a kteří na ně spoléhají, kór když se mise ošklivě zvrtne a je nutno se přesunout na vyprošťovací stanoviště. Nevrlý Reaper přitom žádá kolegy na základně, aby během jeho práce monitorovali telefon, jelikož jeho čtvrtá manželka má každou chvíli rodit, jenže je místo toho zajímá sportovní zápas v televizi. Později zase výborně funguje pasáž, kdy paralelně sledujeme bezstarostné nakupování v krámě s manželkou na telefonu, zatímco JJ "Playboy" Kinney se snaží v bojové zóně vymanit ze spárů nepřátel.

Díky oběma rozdílným prostředím má film velmi atraktivní atmosféru. Vyzdvihnout rozhodně zasluhují speciální i vizuální efekty, zvláště když se pod ně podepsala i v Praze sídlící společnost PFX. Vedle toho se režisér nebojí pořádně přitlačit na pilu, co se zobrazovaného násilí týče. Dokonce natolik, že to někteří a některé můžou možná složitěji rozdýchávat, což neplatí pouze pro scény v celách, co kdysi nechali při okupování postavit Japonci. A pozornost rozhodně zasluhuje také zajímavá interakce Russella CroweaLiamem Hemsworthem, přestože se jejich postavy osobně nikdy nepotkají. Alespoň ne do doby, než naskočí závěrečné titulky.

Land of Bad je počin, který se nese až ve zbytečně vysokém tempu. Místy by mu jistě slušelo zvolnění. Zároveň zamrzí, že cca 20 minut před koncem prakticky vyzradí, jak to dopadne, čímž zásadně a zbytečně odbourává velikou výhodu amerických, resp. nejen amerických nezávislých bijáků, jaké se – na rozdíl od většiny hollywoodských – nepotřebují řídit jednou osvědčenou šablonou ze strachu, že by se stalo něco, co by diváci třeba obtížněji rozdýchávali. Tvůrci Nového Hollywoodu tohle v sedmdesátkách neřešili, a proto se na to období dodnes mezi filmovými fanoušky a fanynkami s nostalgií vzpomíná. V Land of Bad se po závěrečném rozuzlení režisér uchýlí k totálně tuctovému, absurdně-patetickému zakončení, jaké si fakticky mohl znova odpustit. Nicméně, z filmu v první řadě jednoznačně vyplývá, jak je důležitá komunikace, a to se počítá.

Recenze: Až na konec světa

Druhý celovečerák v režii Vigga Mortensena mohli diváci a divačky za osobní účasti režiséra vidět už v Karlových... celý článek