Ve stejném roce, kdy k nám příkaz bolševických sviní přijely tanky a kdy George A. Romero šokoval se svou prvotinou Noc oživlých mrtvol (recenze), se i autor, který měl v té době na kontě už komiks Anibal 5, stal filmovým režisérem, neboť si premiéru odbyl snímek Fando a Lis, který pro svou kontroverznost a jinakost vyvolal nepokoje a pobouření, na základě čehož byl v Mexiku zakázán. Na tento druh umění zkrátka obecenstvo tehdy nebylo připraveno. Teda, tehdy … ono dost možná nebude připraveno ani dnes, jelikož chybí tradičnější vyprávěcí struktura a díky autorově zálibě v surrealismu (opravdu surrealismu, nikoli dadaismu) se dočkáme nějakých těch znepokojujících obrazů, jaké dodnes neztratily nic ze své působivosti, což může klidně vést až k odchodu některých znechucených diváků a divaček z kina.
Nestandardní bude už úvodní scéna, ve které si žena vesele pochutnává na kytce. Zjišťujeme, že se jedná o částečně ochrnutou Lis, kterou její přítel Fando naloží na kárku/trakař a vydají se do země zaslíbené, která nese název Tar, ovšem s Lydií pochopitelně nemá nic společného, neboť její příjmení se píše s dlouhým „á“. Tam je všechno v naprosté harmonii a souladu. Vládne tam láska, pohoda a není tam výjimkou, že strom našel útočiště v listu. Jenže aby se tam člověk dostal, musí podstoupit strastiplné putování snad až biblických rozměrů, neboť se po většinu času pohybujeme ve vyprahlé, lomovité krajině, jaká by se náramně vyjímala v post-apokaliptické sci-fi typu Posledního souboje. Nicméně, protože není jasné, jestli se tam už vůbec někdy někdo z lidí dostal, není nepravděpodobné, že Fando a Lis vyrazili opačným směrem, a že skutečná cesta může vést třeba přes libivou oblast, nikoli nepodobnou nádherné japonské zahradě. Za předpokladu, že se nejedná o místo zcela vybájené.
Fando a Lis rozhodně není pro každého. Současně se ale jedná o počin, který výborně demonstruje rozmanitost a versatilitu filmu jakožto méda. Na začátku přitom tentokrát nebylo slovo (nedá se tvrdit, že by Jodorowsky chtěl v tomto debutu vehementně řešit náboženství – to si nechal na později), nýbrž divadelní hra od Fernanda Arrabala, kterou se filmová verze Fanda a Lis inspiruje a která na jevišti zaručeně nemůže tolik zaujmout a fungovat. Film působí, že ani nebylo zapotřebí scénáře. Jakoby se věci vymýšlely asociativně přímo na místě, anebo s mírným předstihem, aby bylo možné zajistit lidi a rekvizity. Bohužel, někdy se ta absurdita stáčí až příliš artovým (tj. bizarním) směrem. V každém případě se dá tvrdit, že vstup Alejandra Jodorowskyho do světa hraných celovečeráků byl ještě troufalejší a ráznější, než tomu bylo třeba u Ingmara Bergmana. V podstatě celosvětového věhlasu však dosáhnul až díky počinům Krtek a Svatá hora, které jsou tedy aktuálně také ke zhlédnutí v kinech.
INFORMACE O UVEDENÍ FILMU JSOU K DISPOZICI TADY
FOTO: Film Europe