Duben

Speciál: O filmu Hypnotik

Vydáno dne 28.05.2023
Nejnovější počin Roberta Rodrigueze je stále možné chytnout v některých kinech, třeba v pražské Lucerně. Proto se na něj podíváme ještě jednou, tentokrát více ze zákulisního úhlu pohledu. 

 










 

V souvislosti s filmem Hypnotik rozhodně nebude od věci vrátit se na úplný začátek kariéry Roberta Rodrigueze, který už ve věku, kdy se u nás chodí na druhý stupeň základní školy, využil toho, že má devět sourozenců, a tak je obsazoval do svých krátkometrážních projektů, které byly často úspěšné - viz například pozdější Bedhead. Protože byl člověk velmi kreativní se zálibami v různých odvětvích od kreslení přes focení a skládání hudby až po natáčení, hledal obor, ve kterém by se všechno uvedené dalo skloubit dohromady. A zrovna film je médium, kde se tohle dá v pohodě uplatnit. A tak ze sebe nechal udělat pokusného králíka v souvislosti s neozkoušenými medikamenty a za vyinkasovaných 7 000 dolarů natočil v Mexiku v příhraničním městě Ciudad Acuña v podstatě jakožto jediný člen štábu svůj debut El Mariachi, který je dodnes počinem s nejnižším rozpočtem, jaký byl kdy uveden pod hlavičkou velkého hollywoodského studia. Původním záměrem, který měl spolu s kámošem Carlosem Gallardem, přitom bylo ideálně dostat skromné dílko na videotrh v Latinské Americe. O svých zkušenostech napsal výtečnou knihu Rebel Without a Crew.

Následoval televizní snímek Roadracers, ve kterém si poprvé ozkoušel spolupráci s herečkou Salmou Hayek, kterou objevil při přepínání programů v mexické telenovele Teresa. Kultovní Desperado jest do jisté míry remakem jeho prvotiny, po kterém následoval famózní upírský horor Od soumraku do úsvitu. S totožně vynikající Fakultou poprvé natáčel ve svém domovském městě, tedy v Austinu v Texasu. A tehdy mu došlo, že vlastně nemusí žít v Los Angeles, aby mohl natáčet tituly, které budou promítány v kinech po celém světě. V roce 2000 proto založil na místě bývalého letiště vlastní Troublemaker Studios, kde od té doby nechal vzniknout všem svým bijákům, včetně Ality: Bojového anděla. Na backlotu studia mu zůstaly vystavěné kulisy Iron City, které šikovně využil v Hypnotikovi, kde zaskakují za Mexiko, včetně hraničního přechodu.

 










 

Natáčení téhle novinky totiž muselo být kvůli pandemii třikrát odloženo, což prakticky znamenalo nutnost vrátit se ke svému „one man crew“ stylu. Původně se mělo překvapivě natáčet v Los Angeles či dokonce v Kanadě (pravděpodobně v Britské Kolumbii), ale koronavirus plán zhatil. Bylo tedy zapotřebí přepisovat scénář, k čemuž Robert přizval svého nejstaršího syna Racera Maxe, který se chopil i úlohy producenta a který si na rozdíl od Maxe Borensteina nepřipsal za svou práci scenáristický kredit. Další potomek, Rebel, se zase postaral o velmi pěknou hudbu. A svou trochou přispěli i Rocket, Rogue a dcera Rhiannon. Ale dál.

Zatímco Ben Affleck podepsal smlouvu už nějakých pět roků zpátky, Alice Braga málem musela být pro jiné závazky přeobsazena. Nakonec to pro ni (a tím pádem i pro nás) všechno dobře dopadlo, takže si mohla zopakovat spolupráci s Robertem Rodriguezem, který byl jedním z producentů na Predátorech (2010). Hypnotik však začal vznikat už v roce 2002. Tehdy režisér zhlédnul Vertigo od Alfreda Hitchcocka a napadlo jej udělat thriller, jaký by se nesl v podobném duchu, včetně „two-dollar tricks“ či „two-dollar edits“, kdy se nesází na nákladné vizuální efekty, nýbrž na jednoduché, levné triky a postupy, k nimž se řadí třeba obyčejný ostrý střih. Koho by napadlo, že tenhle přístup bude fungovat i v době, kdy se dá na poli CGI efektů vytvořit prakticky cokoli …

 










 

Každopádně, každé z těch tří odložení natáčení si ukrojilo další peníze z rozpočtu, tudíž bylo potřeba někde ušetřit. A k tomu najít kreativně-alternativní řešení, jako v případě golfového vozíku a tyčí a nápisů (kdo film už viděl, ten pochopí), což ve finále onen hypnotický konstrukt ještě posílilo. Jinak nejjednodušší způsob, jak ušetřit, je zkrátit počet natáčecích dnů. A tak se stalo, že z původních pětapadesáti bylo rázem čtyřicet a nakonec čtyřiatřicet, což je číslo běžné i u českých celovečerních projektů. Problém spočíval v tom, že se to možná nebude líbit představiteli hlavního hrdiny. „Pak jsem si uvědomil, že Ben taky začínal v devadesátkách. Říkal jsem mu: ‚Hele, bude to jako tenkrát, člověče, když jsme začínali.‘ A on na to: ‚Jo, já myslim, že takhle už dneska nikdo netočí. Tak to takhle uděláme.‘ Myslím, že tohle rozhodnutí do toho projektu vneslo dobrou energii,“ prohlásil Robert Rodriguez.

Zároveň připomněl, že když byl Hitchcock unavený velkými rozpočty, jaké k natočení dobrého snímku mnohdy potřebovali jeho současníci, vzal svůj televizní štáb a natočil s ním nízkorozpočtové Psycho, které se stalo jedním z nejoslavovanějších žánrových dílek – teď nechme stranou, jestli zaslouženě. Texaský patriot mluvil o Hypnotikovi jako o „Hitchcockovi na steroidech“, čímž měl na mysli především o poznání vyšší tempo, jakým je příběh vyprávěn. Samotný název vzniknul tak, že se po Vertigu podíval na filmografii "mistra napětí". A viděl, že jeho nejlepší filmy v originále často mají jednoslovný a velmi lákavý název (Spellbound, Psycho, Frenzy, …). Záhy mu v mysli naskočilo slovo Hypnotic. A kolem něj vystavěl koncept, který se nezabýval hypnózou, nýbrž něčím ještě daleko lepším a účinnějším.

 










 

Zmíněný Alfred Hitchcock dokázal držet náklady při zemi, ovšem atraktivitu jeho tvorbě zajišťovaly velké hvězdy od Jamese Stewarta a Ingrid Bergman, přes Caryho Granta a Kim Novak, až po Gregoryho Pecka a Grace Kelly. Pro Hypnotika se tedy podařilo sehnat Bena Afflecka, takže se ukázalo jako správné rozhodnutí, k jakému došlo de facto až při vzniku poslední verze scénáře v roce 2015, hrát více na rodinnou strunu, jelikož ve filmu se řeší ztracená dcera a jelikož manžel Jennifer Lopez pak na place často o svých dětech mluvil. Kdežto například specifická bankovní loupež nebo mimořádně napínavá scéna s nůžkami byly ve scénáři prakticky už od začátku. Spolupráci s režisérem si taky nemohl vynachválit: „Udělal jsem si z toho v podstatě takovou misi, že budu pracovat s režiséry, od kterých se můžu něco naučit. A tady jsem se toho naučil hodně. Ale to, že jsem sám režíroval, je výhoda v tom smyslu, že když pracujete s někým, kdo je takhle technicky zdatný, víte, proč dělá to, co dělá, takže víte i to, co chce. A snad i víte, jak mu to ve svém hereckém projevu dát.

Jak uvedeno v recenzi, jméno Affleckovy postavy je Danny Rourke, což je tak trochu pocta Mickeymu Rourkeovi v bijácích typu Angel Heart, kde rovněž ztvárňuje detektiva. Se sedmdesátiletým hercem Robert navíc spolupracoval na Tenkrát v Mexiku a obou částech Sin City, takže dobře věděl, proč hlavního hrdinu takhle pojmenovává. Jeho představitel se naopak na plátně setkal s Williamem Fichtnerem poprvé od Armageddonu, v civilu se přitom za těch pětadvacet roků potkali jenom jednou. V hlavní ženské úloze se představuje Alice Braga, které k pozoruhodné kariéře pomohlo úchvatné Město bohů. Zároveň se jedná o jednu z nemnoha hereček, která díky Sebevražednému oddílu a Novým mutantům ví, jaké to je natáčet komiksový biják jak od DC, tak od Marvelu.

 










 

Její Diana Cruzová v Hypnotikovi pokračuje v tradici silných ženských Robertových hrdinek, které mnohdy ztvárňují herečky s latinskoamerickým původem (Salma Hayek, Michelle Rodriguez, Jessica Alba, Rosa Salazar, Eva Mendes, Sofía VergaraVanessa Hudgens, …). Tentokrát se představuje coby věštkyně s nevšedními hypnotickými schopnostmi. Brazilská herečka, která letos oslavila kulatiny, říká, že by tyhle schopnosti ve skutečnosti klidně použila sama na sebe, když sedí v letadle, protože se bojí létání. Nicméně tuhle příležitost zahrát si vícevrstevnou postavu ve vícevrstevném scénáři, si prostě nemohla nechat ujít. Tak jako Dayo Okeniyi, jenž ztvárňuje šikovného, i když také trochu nedůvěřivého hackera Rivera, a jenž prohlásil, že možnost si zahrát v tomhle filmu „je jako vyhrát zlatý lístek do továrny Willyho Wonky“.

A tak jako Jeff Fahey, jenž s Robertem Rodriguezem tedy natočil už čtyři celovečeráky, jeden seriál a jeden videoklip. A taky tak jako Bonnie Dispocelo, která se částečně vysvlékne, což nemá exploitační význam. Díky prostředí, kde se natáčelo, bylo snadné natočený materiál přes noc sestříhat a druhý den jej pro lepší představu ukázat hercům a herečkám, jelikož tenhle příběh skutečně patří k těm, o kterých se mnohem snadněji pouze mluví, ale daleko složitěji se zpracovávají. Za předpokladu, že nemáte jasnou vizi, která zrovna v tomhle případě byla naprosto jasná a originální. V roce 2023 pětapadesátiletý filmař se nechal slyšet, že tvoří jenom tituly, které by sám chtěl vidět. A i během natáčení tohoto se proto skloubila práce se zábavou.

 










 

Dokonce se přihodilo, že o tuhle podívanou, kterou Robert podle vlastních slov „ze všech dosavadních svých psal s největší radostí“, projevili zájem organizátoři na právě skončeném festivalu v Cannes. Nebyl uveden v soutěžní sekci, nýbrž v rámci půlnoční projekce, což režisér grindhouse hororu Planeta Teror nepochybně kvitoval s ještě větším nadšením. Ben Affleck a Alice Braga se bohužel nemohli zúčastnit, a tak s sebou vzal své dva syny, tedy Racera Maxe a Rebela, a rovněž Williama Fichtnera, jenž ztvárňuje záporáka jménem Lev Dellrayne. Na světoznámém festivalu, jaký se koná ve městě na francouzském Azurovém pobřeží, přitom nebyl osobitý tvůrce poprvé. Podíval se sem už se Sin City, které sice na Zlatou palmu nedosáhlo, ale získalo cenu za inovativní vizuální provedení. Úplná premiérová účast se však datuje do poloviny devadesátek, kdy přijel úvést jedinečné Desperado.

Hypnotik se bohužel zřejmě zařadí mezi nejvíce nedoceněné filmy roku 2023. Co či spíše kdo přinutí lidi, co se navzájem neznají, provést komplikovanou bankovní loupež? Jedině hypnotik s pokročilými schopnostmi. Takový, který bez váhání klidně přeskočí okraj střechy vysoké budovy, protože ví víc, než víme my. Dokáže totiž ovlivnit náš mozek svým hlasem či pohledem do očí. Přinutí vidět svět, který neexistuje, ale přesto působí zcela normálně a přirozeně. Pohrávání si s lidskou myslí jest v tomto případě bezprecedentní. Opět tedy jde o velký nápad, co přitom nevyžaduje velký rozpočet, ani instalaci greenscreenu, s čímž má jinak zrovna Robert Rodriguez jakožto průkopník této techniky přebohaté zkušenosti. Zároveň velice trefně poznamenal, že hypnotický konstrukt se vlastně dá aplikovat na každý film. My jakožto diváci a divačky přece víme, že sledujeme iluzi, ale pokud je tahle iluze precizně vyvedená, můžeme snadno získat pocit, že se jedná o skutečnost. Nápadů, jak tuhle myšlenku dál rozšiřovat, by se našlo na celý seriál. Samotný film, ve kterém nechybí ani kvalitní akce, náročné kaskadérské kousky a znamenité vizuální efekty, trvá nějakých 90 minut. „A je to jízda, kterou doufám, že si diváci užijí,“ prohlásila s úsměvem Alice Braga.


RECENZE NA FILM HYPNOTIK JE K DISPOZICI TADY


INFORMACE O UVEDENÍ FILMU JSOU K DISPOZICI TADY

KOMPLETNÍ PROGRAM KINA LUCERNA JE K DISPOZICI TADY


FOTO: Vertical Entertainment, cinema.de
(Autor: Tomáš Kordík)
 

DVD

Recenze: Nový svět

Terrence Malick se ve své tvorbě vrátil i do vzdálenější minulosti, ovšem tahle výprava na začátek... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz