Následoval televizní snímek Roadracers, ve kterém si poprvé ozkoušel spolupráci s herečkou Salmou Hayek, kterou objevil při přepínání programů v mexické telenovele Teresa. Kultovní Desperado jest do jisté míry remakem jeho prvotiny, po kterém následoval famózní upírský horor Od soumraku do úsvitu. S totožně vynikající Fakultou poprvé natáčel ve svém domovském městě, tedy v Austinu v Texasu. A tehdy mu došlo, že vlastně nemusí žít v Los Angeles, aby mohl natáčet tituly, které budou promítány v kinech po celém světě. V roce 2000 proto založil na místě bývalého letiště vlastní Troublemaker Studios, kde od té doby nechal vzniknout všem svým bijákům, včetně Ality: Bojového anděla. Na backlotu studia mu zůstaly vystavěné kulisy Iron City, které šikovně využil v Hypnotikovi, kde zaskakují za Mexiko, včetně hraničního přechodu.
Zatímco Ben Affleck podepsal smlouvu už nějakých pět roků zpátky, Alice Braga málem musela být pro jiné závazky přeobsazena. Nakonec to pro ni (a tím pádem i pro nás) všechno dobře dopadlo, takže si mohla zopakovat spolupráci s Robertem Rodriguezem, který byl jedním z producentů na Predátorech (2010). Hypnotik však začal vznikat už v roce 2002. Tehdy režisér zhlédnul Vertigo od Alfreda Hitchcocka a napadlo jej udělat thriller, jaký by se nesl v podobném duchu, včetně „two-dollar tricks“ či „two-dollar edits“, kdy se nesází na nákladné vizuální efekty, nýbrž na jednoduché, levné triky a postupy, k nimž se řadí třeba obyčejný ostrý střih. Koho by napadlo, že tenhle přístup bude fungovat i v době, kdy se dá na poli CGI efektů vytvořit prakticky cokoli …
Zároveň připomněl, že když byl Hitchcock unavený velkými rozpočty, jaké k natočení dobrého snímku mnohdy potřebovali jeho současníci, vzal svůj televizní štáb a natočil s ním nízkorozpočtové Psycho, které se stalo jedním z nejoslavovanějších žánrových dílek – teď nechme stranou, jestli zaslouženě. Texaský patriot mluvil o Hypnotikovi jako o „Hitchcockovi na steroidech“, čímž měl na mysli především o poznání vyšší tempo, jakým je příběh vyprávěn. Samotný název vzniknul tak, že se po Vertigu podíval na filmografii "mistra napětí". A viděl, že jeho nejlepší filmy v originále často mají jednoslovný a velmi lákavý název (Spellbound, Psycho, Frenzy, …). Záhy mu v mysli naskočilo slovo Hypnotic. A kolem něj vystavěl koncept, který se nezabýval hypnózou, nýbrž něčím ještě daleko lepším a účinnějším.
Jak uvedeno v recenzi, jméno Affleckovy postavy je Danny Rourke, což je tak trochu pocta Mickeymu Rourkeovi v bijácích typu Angel Heart, kde rovněž ztvárňuje detektiva. Se sedmdesátiletým hercem Robert navíc spolupracoval na Tenkrát v Mexiku a obou částech Sin City, takže dobře věděl, proč hlavního hrdinu takhle pojmenovává. Jeho představitel se naopak na plátně setkal s Williamem Fichtnerem poprvé od Armageddonu, v civilu se přitom za těch pětadvacet roků potkali jenom jednou. V hlavní ženské úloze se představuje Alice Braga, které k pozoruhodné kariéře pomohlo úchvatné Město bohů. Zároveň se jedná o jednu z nemnoha hereček, která díky Sebevražednému oddílu a Novým mutantům ví, jaké to je natáčet komiksový biják jak od DC, tak od Marvelu.
A tak jako Jeff Fahey, jenž s Robertem Rodriguezem tedy natočil už čtyři celovečeráky, jeden seriál a jeden videoklip. A taky tak jako Bonnie Dispocelo, která se částečně vysvlékne, což nemá exploitační význam. Díky prostředí, kde se natáčelo, bylo snadné natočený materiál přes noc sestříhat a druhý den jej pro lepší představu ukázat hercům a herečkám, jelikož tenhle příběh skutečně patří k těm, o kterých se mnohem snadněji pouze mluví, ale daleko složitěji se zpracovávají. Za předpokladu, že nemáte jasnou vizi, která zrovna v tomhle případě byla naprosto jasná a originální. V roce 2023 pětapadesátiletý filmař se nechal slyšet, že tvoří jenom tituly, které by sám chtěl vidět. A i během natáčení tohoto se proto skloubila práce se zábavou.
Hypnotik se bohužel zřejmě zařadí mezi nejvíce nedoceněné filmy roku 2023. Co či spíše kdo přinutí lidi, co se navzájem neznají, provést komplikovanou bankovní loupež? Jedině hypnotik s pokročilými schopnostmi. Takový, který bez váhání klidně přeskočí okraj střechy vysoké budovy, protože ví víc, než víme my. Dokáže totiž ovlivnit náš mozek svým hlasem či pohledem do očí. Přinutí vidět svět, který neexistuje, ale přesto působí zcela normálně a přirozeně. Pohrávání si s lidskou myslí jest v tomto případě bezprecedentní. Opět tedy jde o velký nápad, co přitom nevyžaduje velký rozpočet, ani instalaci greenscreenu, s čímž má jinak zrovna Robert Rodriguez jakožto průkopník této techniky přebohaté zkušenosti. Zároveň velice trefně poznamenal, že hypnotický konstrukt se vlastně dá aplikovat na každý film. My jakožto diváci a divačky přece víme, že sledujeme iluzi, ale pokud je tahle iluze precizně vyvedená, můžeme snadno získat pocit, že se jedná o skutečnost. Nápadů, jak tuhle myšlenku dál rozšiřovat, by se našlo na celý seriál. Samotný film, ve kterém nechybí ani kvalitní akce, náročné kaskadérské kousky a znamenité vizuální efekty, trvá nějakých 90 minut. „A je to jízda, kterou doufám, že si diváci užijí,“ prohlásila s úsměvem Alice Braga.
RECENZE NA FILM HYPNOTIK JE K DISPOZICI TADY
INFORMACE O UVEDENÍ FILMU JSOU K DISPOZICI TADY
KOMPLETNÍ PROGRAM KINA LUCERNA JE K DISPOZICI TADY
FOTO: Vertical Entertainment, cinema.de