Rijen

Recenze: Za vším hledej ženu

Vydáno dne 24.01.2023
Film spadající do toho mimořádně specifického subžánru označovaného jako "česká filmová komedie 21. století" si můžeme pro zajímavost přiblížit kdykoli. 

 










 

Vždycky je důležité dát postavě správné jméno. Zvlášť když ji hraje atraktivní herečka. Určitě by se našla řada vhodnějších než Alex(andra). Třeba Bára, Veronika, Iva, Markéta, Klára, Zuzka, Karolína nebo klidně Sharon. Každopádně tahle Alex je slušná holka, co hledá pravou lásku. Má dvě kamarádky, Martu a Irenu, z nichž ta první by chtěla pracovat v rádiu, ač je to celkem nefilmové, sledovat osobu, jak jen sedí na židli a mluví do mikrofonu (tedy pokud tou osobou není Tereza Rychlá), zatímco druhá žije s týpkem, co rád tenis, kdežto ona by chtěla barák, jelikož byt nad Martou se jí už příliš nezamlouvá. A časem se jí nepřekvapivě bude nezamlouvat ještě víc. Alex při návratu z dovolené na letišti natrefí na charismatického Marka Vašuta, jemuž obsadí taxíka. Ale to by bylo, aby se záhy zase nepotkali …

Stane se tak u ní v práci, protože s firmou, ve které pracuje, chce tenhle Albert (nikoli Oliver/Pažout) spolupracovat. Není vůbec podstatné, o co se jedná. A ve finále vlastně není ani podstatné, že scénář psala žena, přičemž to bude patrně právě tento ženský pohled, který snímku delší dobu maximálně prospívá, když v něm jde – jak už název i plakát napovídají – především o ženy. Na to, že se pohybujeme ve výše uvedeném subžánru, trvá vskutku poměrně dlouho, než natrefíme na první WTF moment. Tedy pokud nepočítáme naprosto zcestné a zbytečné používání sprostých slov ve scénách, které by se bez nich s přehledem obešly.

 










 

Skutečně nedává dobrý smysl, proč si tvůrci těchto „komedií“ myslí, že diváctvo patrně po ničem jiném, než po bizarním užívání takových výrazů neprahne. Jasně, je v tom zase jistá dávka lidovosti. Například Michal Suchánek vyprávěl, že když mají v Partičce hostujícího člena, který si před představením úplně nevěří, že tuhle formu improvizace dobře zvládne, radí mu, aby kdyžtak řekl „prdel“, protože to vždycky zabere a lidi se zasmějí. Nicméně není přece možné srovnávat divadelní představení, ve kterém se se sprostými slovy tak nějak počítá, s filmem, který tady zůstane navždycky a jehož cílovou skupinou by měly být hlavně ženy. Ačkoli pozor! U Za vším hledej ženu byly docela hojně navštěvované i projekce pro seniory!

Ani jim zřejmě neunikne, že Miroslav Šmídmajer to pravděpodobně bere tak, že si moc dobře uvědomuje, že točí komerční věc, které není nutné věnovat přílišnou pozornost (nelze se zbavit dojmu, že postprodukce byla celkem odfláknutá). Příběh je tudíž druhořadý. Důležitější je stlačit rozpočet na mininum a určitě do bijáku narvat co nejvíce product placementu. V tomto směru u nás opravdu nemá konkurenci – viz nejen počin Miluji tě modře. Ani se nedá tvrdit, že by bylo tohle dílko nějak svědomitě zrežírováno. Spíše se vesměs jenom zaznamenávají obrazy a hned se jde na další. Výborné herečky (včetně Zlaty Adamovské a Daniely Kolářové) a kvalitní herci (Vašut, Marek Němec, Jiří Vyorálek i Miroslav Táborský v pěkné cameo úloze) přece díky svým zkušenostem a svému umu dokážou zajistit, aby se nejednalo o vyložený průšvih.

 










 

Ten se dostavuje až v jedné z finálních scén a je vcelku logickým vyústěním toho, že se WTF momenty (včetně jednoho tragického) začnou kupit. Tahle scéna by měla sloužit jako odstrašující příklad toho, jak to nemá vypadat. V první řadě se vůbec nepovedla maska, na základě které nám mělo být jasné, že se malý klučina při hraní ošklivě zranil. Dále: reakce tohoto klučiny jest nulová, tj. nebrečí, nenadává. Partner jeho matky chce ukázat, že je hodný a že s ním bude šťastná. Přesto se jí zeptá, jestli pojede k doktorovi s nimi. Ona rezignovaně odpoví, že teda jo. Správné rozhodnutí, když se jedná o klučinovu matku (díky tomu, že jede, získává film jednu hvězdu v hodnocení navíc). Ovšem pak společně nasednou do dosti luxusního bouráku a odjíždějí směr zeď!?!

Nic naplat, zahraniční komerční projekty se častokrát snaží si udržet alespoň nějakou úroveň. V české kotlině taková snaha mnohdy neexistuje, protože subžánr jest za těch cca 15 roků natolik zakořeněný, že prostě pořád táhne (taky Za vším hledej ženu zvládnul přes 100 000 diváků/divaček). Jak říká Václav Marhoul: „Co se filmů týče, buď je to láska, nebo je to sex.“ V případě této podívané jde o to druhé. Jasně, na sexu přece není vůbec nic špatného – tedy pokud v něm nefigurují zvířátka nebo děti, případně ještě další deviace. Ale někdy se stane, že to zkrátka nějak není ono, jelikož se dalo dost věcí udělat lépe.

 










 

Jedné milostné scény se dočkáme také v Za vším hledej ženu. Představitelka hlavní role v ní svůdně zavzdychá. Kratičká decentní nahota bude k vidění pouze u Zuzany Pillmann (tedy jestli se nejednalo o dublérku). Jinak dojde i na nějaký ten romantický moment, který však vyznívá hodně staromódně. Viz takové posezení na lavičce mezi stromy, které by v reálném životě ocenili tak možná na dvoře Ludvíka XVI. Hanka Vagnerová dělá, co může, ale tenhle kousek svou přítomností, na rozdíl třeba od Bajkerů, ani ona nezachrání. A asi by neměla takhle plýtvat svým talentem, aby se nezaškatulkovala. Marek Vašut zase nedostane prostor naplno prodat svoje charisma, tak jako se to podařilo v Románu pro ženy a vlastně i v Románu pro pokročilé. Není to o tom, že už překročil šedesátku, protože od slavného cameaBladeovi II vypadá pořád stejně (myšleno tedy v úvodu videa).

Za vším hledej ženu se bohužel nevyhne tomu nešvaru, že tvůrci nedokážou udržet přirozené situace a miliony investují do něčeho, co evokuje pohádku o tom, kterak pejsek s kočičkou vařili dort. Co přesně dělali dramaturgové? Toť otázka. Nicméně nejsou hlavním důvodem toho, že herce a herečky musíme v některých momentech litovat, co že to zase museli říkat/dělat ... Možná nebude od věci se ještě pozastavit u Miroslava Šmídmajera. Coby producent hraných filmů se prezentuje spíše jako běžný byznysmen, kterému jde hlavně o zisk. Jenže projekty typu České kino ukazují, že mu na domácí kinematografii záleží. Tohle tvrzení ještě lépe dokládají jeho profilové dokumenty, zvláště pak tento o Janu Werichovi a tento o Miloši Formanovi, které patří k tomu nejlepšímu, co u nás za posledních 30 roků v této oblasti vzniklo. V Za vším hledej ženu příliš nefunguje ani chemie mezi Markem Vašutem a Hankou Vagnerovou, zato ta mezi , Terezou Rychlou a Betkou Stankovou hodně pomáhá a ospravedlní některé další bizarnosti (např.: „Ty děvko. Co to bylo?“). Takže znovu dodejme, jakkoli to tak na první pohled nemusí vypadat, že už jsme viděli řadu horších českých filmů.

FOTO: Falcon
Hodnocení autora: 5/105/105/105/105/105/105/105/105/105/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Velký pán

V roce 2015 šel do kin loutkový Malý pán. Od té doby pracovali tvůrci na jeho volném pokračování,... celý článek
Reklama
Reklama
Reklama