Recenze: Cilivizace – Dobrá zpráva o konci světa

Vydáno dne 17.10.2022
Dosti neobvyklý český dokument, který jakoby se někdy výrazně odkláněl od svého prvotního tématu.

Asi se to na první pohled nabízí, ale ne, Civilizace se neřadí mezi dokumenty edukativní.To znamená, že nedostaneme přednášku o starověkém Egyptě, o lidech, kteří stvořili na Velikonočním ostrově na oceán hledící sochy Moai, ba ani o těch, kdož založili Teotihuacán v Mexiku (za předpokladu, že to fakt byli lidé). Tedy, pár údajů o těchto civilizacích přeci jen získáme, ale tvůrci Petr Horký (viz také Století Miroslava Zikmunda) a Miroslav Bárta v nich rozhodně nejdou nijak do houbky. Přestože třeba na pyramidách strávíme víc času a ještě k tomu opakovaně. Ostatně některé informace jsou tady vcelku zbytečně připomínány vícekrát a už 15 minut před koncem (stopáž dosáhla na 81 minut) máme podle zařazených záběrů a komentářů, které obstarali sami tvůrci, pocit, že každou sekundou naskočí závěrečné titulky.

Také zpovídané osobnosti jsou představované způsobem, který o něco natáhne stopáž, ovšem před kameru se podařilo dostat vskutku zajímavé odborníky a odbornice. Jak méně známé, o kterých by se jistě mělo vědět (např. Jane Goodall, Deepak Chopra, Scilla Elworthy). Tak ty, které opravdu není třeba nijak zvlášť představovat (Thor Heyerdahl, Arthur C. Clarke, Eugene Cernan). Jejich názory si pochopitelně rádi poslechneme, ale nedá se tvrdit, že bychom si jimi nějak rozšířili obzory – i proto, že je režisér nenechá dopovědět. I tak je nepřekvapivě znát, že rozhodně vědí, o čem mluví. Vedle vlastního pohledu na vznik, vývoj a zánik civilizací, se Petr Horký inspiroval knihou právě archeologa Miroslava Bárty nazvanou 7 zákonů, což byl dobrý nápad, jen by bývalo bylo dobré více myslet na to, že výsledkem bude audiovizuální dílo.

Jasně, podíváme se na různá místa na této planetě, ale znovu se musíme sami sebe ptát, jak některé cesty souvisejí s tématem – viz visení za kůži na Srí Lance nebo oslavy Velikonoc na Filipínách. Kultur, které provádějí obdobné, případně naopak docela jiné rituály, přece existuje celá řada a o daných pozoruhodných civilizacích toho řeknou více. Kdo jiný by je měl znát lépe, než Petr Horký, jenž cestuje skoro 30 roků a ledacos naznačuje, že navštívil řadu míst, která jsou běžnými turisty prakticky nedotčená. To nahrává myšlence, že by býval zvolil lépe, kdyby natočil cestopisný dokument, nikoli takovýto úvahový projekt, který by byl s největší pravděpodobností rovněž účinnější na papíře, tj. v knižní podobě.

Na začátku zamíříme do deštného pralesa v Ekvádoru, kde domorodci z kmene Waorani loví prasátko, načež se vrátí do vesnice a ve finále budou mít události tohoto únorového dne roku 2017 pozoruhodně-bizarní dohru. Zato odpověď na otázku, jestli se jdou ve Vídni turisti raději podívat na originál obrazu Polibek od Gustava Klimta, anebo volí cestu do vedlejší místnosti k plakátu, se kterým je možné si udělat selfíčko, jest vzhledem k době celkem jasná. Dále se v několika záběrech přesuneme na Ukrajinu roku 2022, v jiných zase pořešíme tuny odpadků v Káhiře. Na pořad přijde i nějaká ta přírodní katastrofa či prázdné ulice a náměstí za pandemie. Je hezké, že byla zařazena mylná informace o tom, co se často tvrdí, a sice, že naši předkové byli většinově hloupí. Nebyli. Nic to však nemění na tom, že si po naskočení závrečných titulků nelze nepoložit otázku: „Co to teda vlastně chtěl Civilizací básník říci?“

Civilizace – Dobrá zpráva o konci světa tedy patří spíše do kategorie projektů „záměr dobrý, jen to zpracování poněkud pokulhává.“ Není nejmenších pochybností o tom, že téma vzniku, vývoje a zániku civilizací, stejně jako pohled na klady a nedostatky té současné, mohl být zpracován několika poutavějšími a zmyšleníhodnějšími způsoby, jelikož tento bohužel k zamyšlení zrovna dvakrát nevybízí, přestože se o to pokouší tím, že se divákům snaží netradičně položit několik „záludných“ otázek. Ovšem v momentě, kdy začne vedle Heyerdahla, Cernana či Clarka promlouvat pán z automobilky Volvo (jeden z partnerů filmu), se už opravdu posouváme někam, kam jsme nechtěli. Nezbývá, než zopakovat a věřit, že režisér příště předvede ryze cestopisný dokument, protože takový by nepochybně stál za vícero zhlédnutí.

P.S.: Jestli ona by nebyla lepší Nejasná zpráva o konci světa

Hodnocení autora: 4/104/104/104/104/104/104/104/104/104/10

Recenze: Až na konec světa