';

Recenze: Kniha Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství – Filmová magie

Vydáno dne 12.05.2022 (521 přečtení)
S uvedením třetí části této trilogie do kin vyšla také publikace, která se k ní vztahuje.

Naštěstí ne tak, že by se jednalo o knižní převyprávění toho, co jsme viděli na plátně. K tomu se často uchylují u Disneyho, že vyzobou podstatné části, např. z Ledového království, a pak z toho udělají útlou knížečku s obrázky. Kdepak, tady spočívá ona magie v tom, že dostaneme příležitost nahlédnout do zákulisí vzniku. Tedy do značné míry jde o klasický film o filmu. Vedle herců a hereček, kteří občas promluví i o jiných postavách, než o těch svých, se ke slovu nejčastějí dostanou kostýmní výtvarnice Colleen Atwood, grafička Miraphora Mina, supervizor vizuálních efektů Christian Manz, dekoratérka Anna Pinnock i sám architekt Neil Lamont („production designer“ nešťastně přeloženo coby „koprodukční designér“). Příběhem, resp. jednotlivými scénami, procházíme rovněž chronologicky. A kvůli spoilerům se tudíž doporučuje před čtením knihy vidět film.

Připomenuty budou předchozí dva díly i propojenost s franšízou o Harrym Potterovi. Nelze se ovšem zbavit dojmu, že mytologie Fantastických zvířat zavání polovičatostí a v některých ohledech neskrývá poplatnost době. Telenovelní koncept se daří udržovat ve snesitelné míře díky tomu, že se pohybujeme ve fantasy žánru. Zároveň taky platí, že cílová skupina bude, například oproti slavné trilogii Pán prstenů, o poznání užší. Na tom mají zásluhu také ty vcelku jednoduše načrtnuté charaktery, které postrádají třetí rozměr a které mají podivné motivace, jaké je nutí zaobírat se prazvláštními úkoly … Zopakuju, že můj pohled je ovlivněn tím, že mě fenomén Harry Potter z velké části minul.

Nicméně, právě zpracování tohoto třetího dobrodružství naznačilo, že tahle série má potenciál k tomu, aby uspěla tam, kde kupříkladu série Divergence v žánru sci-fi očekávání nesplnila. Dnes se k ní totiž hlásí málokdo. Ostatně už v době jejího vzniku se uvažovalo, že čtyřka zamíří jenom na televizní obrazovku. Nakonec ani na to nedošlo, takže vlastně neskončila. Snad kdyby o ní vyšla taky takováto monografie, která výrazně dopomáhá vysvětlit některé postupy a některá pravidla. Přeci jen scénáře k filmům se rodily možná trochu komplikovaněji. Nelze se zbavit dojmu, že autorka J. K. Rowling vynechala některé podstatné věci ze světa Fantastických zvířat proto, že je sama dobře zná, a tak jí to přišlo zbytečné. Nebo byla natolik přesvědčena o kvalitách svého díla (případně spoléhala na znalost toho svého nejproslulejšího), že předpokládala, že si je každý samozřejmě domyslí. To se holt někdy stává.

knize bude nejčastěji řeč o kostýmech, protože se návrhářce Colleen Atwood opravdu povedly. Při jejich tvorbě šla hodně do hloubky. Až do takové, že zdroje inspirace nemá větina diváků a divaček moc šanci rozklíčovat a ocenit. Podstatné je, že si herci vesměs pochvalovali jejich pohodlnost a že herečkám sluší, zvláště pak Victorii Yeates a Alison Sudol. Zevrubější pohled dostaneme i na tvorbu kulis (Prasinky, hrady Nurmengard a Bradavice, …) nebo rekvizit (kufříky, kouzelnické hůlky, Rolce Royce vyrobený původně pro Eduarda VIII., …). A zavítáme do Berlína a do Bhútánu, kde se odehraje vrcholná scéna, během které sehraje důležitou roli bájné zvířátko čchi-lin, jemuž je také věnovaných pár stran a několik odstavců, tak jako Grootovi Větvíkovi, Hrabákovi, fénixovi a zrádným mantichorám, které oproti mytologii dostaly děsivější vzhled. Přesto jsou součástí nejtipnější sekvence, jaká se navíc odehrává na dosti temném místě – ve vězení Erkstag.

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství – Filmová magie je určitě kniha, jakou by si měl pořídit každý fanoušek a každá fanynka zmíněných dvou ság od J. K. Rowling. Vedle pohlednice, hrstičky samolepek a nějakého toho plakátku obsahuje především celou řadu fotek, z nichž naprostá většina není z natáčení. Ty, které jsou, by se daly spočítat na prstech. Tohle vzhledem k tomu obřímu rozpočtu zamrzí. Každopádně díky konceptu se dá celých 95 stran přečíst poměrně rychle. Ano, dalo by se bývalo pro úplnost věnovat všem departmentům, jaké jsou při výrobě počinu takovéhoto rozsahu nezbytné. A dala by se přidat nějaká ta vychtávka, např. fantastický kvíz. Ale i v této podobě se jedná o docela pěknou knížku.

P.S.: Na poslední vnitřní straně stojí za to si pro zajímavost přečíst odstaveček o organizaci Roots of Peace.