';

Recenze: Všichni svatí mafie

Vydáno dne 19.05.2022 (427 přečtení)
Navážeme na rozhovor s Carou Buono, jelikož ta se objevila v kultovním seriálu Rodina Sopránů, kterému tento biják, v originále stylově nazvaný The Many Saints of Newark, dějově předchází. Proto se v něm sympatická rodačka z New Yorku, jakou bylo možné spatřit na letošním pražském Comic-Conu, bohužel neobjevuje.

Na úvod bude dobré napsat, že z Rodiny Sopránů jsem nikdy neviděl ani jednu celou minutu. Proto jsem byl zprvu vůči Všem svatým mafie zdráhavější, ale účast Very Farmigy, Raye Liotty a gangsterské téma rozhodlo o tom, že si zaslouží šanci. Navíc jsem věděl, že seriál pojednává o Tonym Sopranovi, kterého hrál James Gandolfini a který není zrovna nejslušnější chlápek pod sluncem. Jestli se mezi vámi najdou tací, kteří na tom jsou se znalostmi podobně, tak můžu stejně tenhle prequelový film doporučit, protože v něm je všechno krásně a srozumitelně vysvětleno.

Samozřejmě se dalo čekat, že po ultimativním Kmotrovi se v rámci žánru budou témata i situace v drobných či výraznějších obměnách opakovat. Tady je i trochu zarážející, že Tony je coby malý klučina v roce 1967 tlustý jako v Simpsonových. Nicméně větší originalita jest asi tak to jediné, co můžeme Všem svatým mafie vytknout. Jinak splňuje de facto všechny zásady každého dobrého dramatu. A co je taky důležité: občas máme i u ambiciózních projektů pocit, že postavy mluví prostě jenom proto, že filmy už dávno nejsou němé, takže se to od nich automaticky očekává. Nicméně v tomto případě všechny mají, co říct. A že toho není málo!

Povedený Tonyho strýček Dickie má tátu, který si právě vzal Italku Giuseppinu. Ta se bude muset naučit anglicky, nicméně protože je sexy, přitahuje pozornost svého nového nevlastního syna, který je vlastně starší než ona. To přinese nesváry do téhle rodiny, ve které chapi neváhají shazovat svoje ženy ze schodů a není jim cizí ani dopustit se vraždy. Minimálně jednu má na kontě i Dickieho strejda Sally, který vypadá úplně jako jeho otec. Párkrát za ním vyrazí do vězení. Jenže přelom 60. a 70. let je v USA dosti neklidným obdobím. Například černoši si díky organizacím jako Black Panthers začínají uvědomovat, že není normální, aby na jihu v domovech bílých de facto pořád otročili. Chtějí se utlačovatelům vyrovnat. A někteří, jako třeba Harold McBrayer, je evidentně chtějí dokonce překonat.

Těch Všech svatých mafie bylo očividně celkem dost. Přesto jsou vztahy mezi jednotlivými postavami naprosto jasně definované a dále pozoruhodně rozvíjené. Vedle scenáristů Davida Chase a Lawrence Konnera na tom má nezanedbatelnou zásluhu režisér Alan Taylor, jenž natočil už několik epizod a který tentokrát předvedl vskutku nejpreciznější práci ze všech tří velkých bijáků, jaké měl možnost režírovat. Pro připomenutí, těmi předchozími jsou Thor: Temný svět a Terminator: Genisys. Výborně servíruje jak násilné, tak ošemetné, tak i ty vtipné momenty. Ovšem opomenout nesmíme ani mimořádně kvalitní skvadru, která se mu sešla před kamerou.

Hlavní role připadla Alessandru Nivolovi, který potvrdil, že není jenom manželem Emily Mortimer. Postava Dickieho má velikou hloubku a určitě jejímu představiteli věříme všechno, co udělá. Jeho manželku tradičně výborně ztvárňuje za pomoci prostetického nosu pozměněná Vera Farmiga. Ray Liotta se objevuje ve zcela protichůdné dvojroli, byť představuje z dvojčat pocházející bratry. Figury Johnnyho Soprana (Jon Bernthal) a Juniora Soprana (Corey Stoll) jsou sice vedlejší, ale zároveň si dělají zálusk na to být hlavní. To samé platí pro Harolda (Leslie Odom Jr.), jenž patří k těm, jejichž příběh by vydal na samostatný spin-off. Pozornost do budoucna zasluhuje také Michela De Rossi, jelikož poutavě ztvárnit typicky naivní, znuděnou, avšak taky nevyzpytatelnou mafiánskou přítelkyni/manželku/comare není jenom tak.

Všichni svatí mafie jsou film, ve kterém se po roce 1967 posuneme do roku 1971, kde Tonyho Soprana příznačně hraje Michael Gandolfini, jenž tedy převzal štafetu po svém otci Jamesovi. Nikde totiž není psáno, že nedostane příležitost si tuhle úlohu zopakovat. Tenhle biják rovněž opět dokazuje, že prostředí, v jakém se pohybujeme v dětství, má veliký vliv na naše počínání v dospělosti. Dalším obřím plusem jest – kromě hudby – povedená dobová atmosféra a jistě potěší ty drobné, nejen popkulturní reference. Všichni svatí mafie znovu dokládají, že gangsterka zkrátka zůstává atraktivním žánrem, který svým specifickým způsobem nepřestává fascinovat, a proto se jen tak neomrzí.

P.S.: Bonusová sekce na Blu-ray obsahuje tři VYNECHANÉ SCÉNY – v jedné má Dickieho manželka Livia noční můru, ve druhé uvidíme mléko a ve třetí dojde na roztržku mezi Dickiem a Tonym, které dodá pověstnou korunu Johnny. Ve třináctiminutovém dokumentu THE MAKING OF NEWARK se dozvíme dost zajímavých informací, jaké přinutí k zamyšlení nad celým tímto teď už nejen televizním fenoménem. SOPRANOS FAMILY HONOR nám mimo jiné prozradí starou pravdu, že si každý rozhoduje o svém osudu. A ke slovu se zase dostane David Chase, který Sopránovi ve druhé polovině devadesátek stvořil. Po zhlédnutí Všech svatých mafie nezbývá, než dodat, že dobře udělal.

Recenze: Náměsíčníci

I mimo Hollywood může vznikout výborný animák pro celou rodinu. Tenhle je německo-rakouský, ovšem podíleli se... celý článek

Recenze: Zemětřesení