Samozřejmě se dalo čekat, že po ultimativním Kmotrovi se v rámci žánru budou témata i situace v drobných či výraznějších obměnách opakovat. Tady je i trochu zarážející, že Tony je coby malý klučina v roce 1967 tlustý jako v Simpsonových. Nicméně větší originalita jest asi tak to jediné, co můžeme Všem svatým mafie vytknout. Jinak splňuje de facto všechny zásady každého dobrého dramatu. A co je taky důležité: občas máme i u ambiciózních projektů pocit, že postavy mluví prostě jenom proto, že filmy už dávno nejsou němé, takže se to od nich automaticky očekává. Nicméně v tomto případě všechny mají, co říct. A že toho není málo!
Těch Všech svatých mafie bylo očividně celkem dost. Přesto jsou vztahy mezi jednotlivými postavami naprosto jasně definované a dále pozoruhodně rozvíjené. Vedle scenáristů Davida Chase a Lawrence Konnera na tom má nezanedbatelnou zásluhu režisér Alan Taylor, jenž natočil už několik epizod a který tentokrát předvedl vskutku nejpreciznější práci ze všech tří velkých bijáků, jaké měl možnost režírovat. Pro připomenutí, těmi předchozími jsou Thor: Temný svět a Terminator: Genisys. Výborně servíruje jak násilné, tak ošemetné, tak i ty vtipné momenty. Ovšem opomenout nesmíme ani mimořádně kvalitní skvadru, která se mu sešla před kamerou.
Všichni svatí mafie jsou film, ve kterém se po roce 1967 posuneme do roku 1971, kde Tonyho Soprana příznačně hraje Michael Gandolfini, jenž tedy převzal štafetu po svém otci Jamesovi. Nikde totiž není psáno, že nedostane příležitost si tuhle úlohu zopakovat. Tenhle biják rovněž opět dokazuje, že prostředí, v jakém se pohybujeme v dětství, má veliký vliv na naše počínání v dospělosti. Dalším obřím plusem jest – kromě hudby – povedená dobová atmosféra a jistě potěší ty drobné, nejen popkulturní reference. Všichni svatí mafie znovu dokládají, že gangsterka zkrátka zůstává atraktivním žánrem, který svým specifickým způsobem nepřestává fascinovat, a proto se jen tak neomrzí.
P.S.: Bonusová sekce na Blu-ray obsahuje tři VYNECHANÉ SCÉNY – v jedné má Dickieho manželka Livia noční můru, ve druhé uvidíme mléko a ve třetí dojde na roztržku mezi Dickiem a Tonym, které dodá pověstnou korunu Johnny. Ve třináctiminutovém dokumentu THE MAKING OF NEWARK se dozvíme dost zajímavých informací, jaké přinutí k zamyšlení nad celým tímto teď už nejen televizním fenoménem. SOPRANOS FAMILY HONOR nám mimo jiné prozradí starou pravdu, že si každý rozhoduje o svém osudu. A ke slovu se zase dostane David Chase, který Sopránovi ve druhé polovině devadesátek stvořil. Po zhlédnutí Všech svatých mafie nezbývá, než dodat, že dobře udělal.
FOTO: cinema.de