';

Recenze: Kniha Kaskadér aneb Jak dobýt Hollywood

Vydáno dne 21.05.2022 (322 přečtení)
Že svoje memoáry píšou herečky, herci, režiséři je celkem běžné. Ale aby se do rekapitulace svých zážitků pouštěli kaskadéři, to se často nevidí.

Navíc se jedná o českého kaskadéra, který se jakožto součást legendární Filmky dostal až k velkorozpočtovým hollywoodským projektům. Bohužel některé jen zmíní a vůbec se o nich dál nerozepisuje, což nejvíc zamrzí u Agenta bez Minulosti a G. I. Joe, kde došlo na tu známou nepříjemnost, že se auto mělo zařadit mezi ostatní na hlavní silnici, jenže místo toho to napálilo do jedoucího autobusu. Nicméně řádky o úmrtí člověka, který pracoval na xXx jako stunt double Vina Diesela nechybí, tak jako nechybí pasáž, kde Dimo Lipitkovský popisuje, jak nakopnul Jackieho Chana (ovšem de facto na vlastní žádost samotného herce, kterému zlomeniny nikdy nebyly cizí, ačkoli si věřil, že tenhle kop vykryje).

Ono totiž při kaskadérských kouscích není o modřiny a pohmožděniny a zlomeniny nouze. Snad neexistuje „kaskoš“, který by si celou kariérou prošel zcela bez úhony. Kór když se podílel na vzniku mnohamilionových blockbusterů, kde je jedna scéna dražší než naprostá většina tuzemských filmů. Na projektech s obřím rozpočetem samozřejmě leckterá bývá o dost náročnější na realizaci, protože v ní mnohdy spolupracuje několik složek a důležitý je timing, neboli hezky česky načasování. To znamená, že když kupříkladu borci od speciálních efektů zaspí, nebo jsou naopak rychlejší, můžou dostat kaskadéra do krajně nepříjemných problémů. Ať už se má odrazit z air rampy nebo padat do krabic z osmimetrové, eventuálně ještě výraznější výšky.

On měl Dimo Lipitkovský během svého působení vůbec kliku na špičkové koordinátory, zodpovědné parťáky (např. Martin Hub) i parťačky (např. Hanka Dvorská) a výjimečné akce. V Mumie se vrací jím mrštil o zem sám The Rock, u Wanted zase skákal ve čtyřiceti metrech z jedné budovy na druhou a díky úsměvnému postprodukčnímu řešení sám na sebe ještě coby sniper střílel. Na Titaniku zase byl tím, kdo padá při potápění lodi ze zvednuté zádě z té závratné výšky do vody, cestou zavadí o vinšnu (naviják pro dotahování lan) a roztočí se. Natáčení velkofilmu Jamese Camerona, který si jej jednou osobně zavolal k sobě, věnuje Dimo Lipitkovský největší počet stran. Byl jedním z deseti, resp. dvanácti vyvolených českých borců, kteří měli tu čest. Tady zachází do větších podrobností, do jakých měl zacházet i u dalších spektáklů. Včetně Černý jestřáb sestřelen, Letopisů Narnie: Prince Kaspiana, Underworldu: Krvavých válek či Zachraňte vojína Ryana. A možná i 13 hodin: Tajní vojáci z Benghází, ačkoli tam přístup Michaela Baye (ano, TOHO Michaela Baye) vystihnul celkem přesně, což vím už delší dobu od jiného českého kaskadéra, jaký tenkrát v Maroku a na Maltě také byl.

Co na tom, že by pak bylo stránek přes 300, namísto 215, když se jedná o velice pozoruhodné počtení? A to i přesto, že kniha není rozdělena na úvod, kapitoly a závěr. Prostě pouze čteme tok vzpomínek, které na natáčení těchto mimořádných bijáků musejí v paměti zůstat i tehdy, když od jejich vzniku uteklo třeba těch pětadvacet roků. Navíc ve všech, na rozdíl od v Praze natáčeného mysteriózního thrilleru Z pekla, kde zaskakoval za samotného Johnnyho Deppa,bylo zapotřebí využívat služby kaskadérů ve větší míře – rigging, o kterém se píše třeba tady, z toho pochopitelně nevyjímaje. Právě této činnosti se už bezmála šedesátiletý Dimo Lipitkovský věnuje v současnosti nejvíce.

Po dalších změnách přesedlal na skromnější projekty typu Marie Terezie, Havel nebo Na střeše. Při vyprávění o těch velikých uvádí v knížce plakát a dobře vybrané fotky, ať už ze samotného filmu, nebo většinou přímo svoje, jaké pořídil na place. Někdy i se slavnou celebritou, např. s Tomem Hanksem, dále dvorním kameramanem Stevena Spielberga, tedy Januszem Kamińskim, Tomem Sizemorem nebo Robertem Carlylem (aka Francis Begbie). S Nicole Kidman to kvůli přísným pravidlům bohužel nakonec nevyšlo, přestože sama se společnou fotkou neměla problém. Započítat do tohoto výčtu musíme i Zdeňka Srstku, Jaroslava Tomsu a Ladislava Lahodu, kteří autorovi výrazně pomohli na začátku kariéry.

Kaskadér aneb Jak dobýt Hollywood – tak zní název knihy, která nabízí „inside look“ nejen do života jednoho člověka, jehož vitalita, profesní všestrannost, nadšení pro věc a ochota učit se novým věcem jsou prakticky ukázkové. Zároveň se dozvíme o kaskadérské práci, díky čemuž se dostaneme do zákulisí natáčení světoznámých bijáků. Vůbec ničemu nevadí, že text není napsán žádným výjimečně precizním stylem. Tady přece nejde o formu, nýbrž o obsah, který – jak už bylo uvedeno – bychom bývali určitě snesli podrobnější, jelikož na filmovém place se přece pořád děje něco zajímavého, zvláště když máte před sebou velké hvězdy.

KNIHA JE ZŘEJMĚ NEJVÝHODNĚJI K DISPOZICI NA E-SHOPU DOBRE-KNIHY.CZ

Recenze: Náměsíčníci

I mimo Hollywood může vznikout výborný animák pro celou rodinu. Tenhle je německo-rakouský, ovšem podíleli se... celý článek