';
Vážení přátelé, v současné době se díky aktualizaci a úpravě systému setkáváme s krátkodobými výpadky, které odstraňujeme v co možná nejkratší době. Omlouváme se, zachovejte nám přízeň, těšíme se na vás!

Recenze: Tick, Tick… Boom! (Netflix)

Vydáno dne 23.03.2022 (630 přečtení)
Další biják, který to dotáhnul hned ke dvěma oscarovým nominacím. Není pochyb, že mu pomohlo, že vypráví o skutečném talentovaném skladateli, který odešel ve stejném věku jako třeba AndyMuž na MěsíciKaufman, tedy příliš brzy na to, aby mohl sám zažít úspěch svých děl.

Je bohužel naprosto normální, když nebudete před zhlédnutím Tick, Tick … Boom! vědět, že vypráví o skutečné osobě, jejímž nejznámějším dílem bude muzikál s názvem Rent, který adaptoval pro stříbrné plátno Chris Columbus, režisér vánoční klasiky Sám doma. Že je Tick, Tick… Boom! biografie, má ve finále důležitost z toho důvodu, že dojde na situace a momenty, které se tváří býti ve snaze o korektnost poplatné době, až to zavání kýčem. Přitom se pohybujeme v roce 1990, což by té poplatnosti vlastně ještě přidalo, jelikož tenkrát se mnozí dokázali na světové dění dívat střízlivějšíma očima. Snaha o korektnost je samozřejmě správná, ale nic se nemá přehánět. A co se dlouho jaksi zanedbávalo, by nemělo být netrpělivě dohnáno a napraveno během hrstičky roků.

Tick, Tick… Boom! však tvůrci vycházejí z osudu skutečného člověka Jonathana Larsona, který si moc přál prorazit ve svém oblíbeném divadelně-muzikálním oboru. Zřejmě opravdu měl menšinového kamaráda, který doplatil na to, že se tenkrát virus HIV šířil ve velkém. Zřejmě opravdu měl bílý hlavní hrdina afroamerickou přítelkyni Susan (Alexandra Shipp), kterou měl rád a ona jeho. A trápilo ji, že se raději věnuje svojí snaze o prosazení, než aby ji podpořil, když se hodlala pustit do nové práce. Těžko soudit, jak to bylo s Karessou Johnsonovou (Vanessa Hudgens), neboť ta ve filmu spíše působí jako Jonova imaginární kamarádka, které jej psychicky podpoří pokaždé, když to potřebuje.

Faktem zůstává, že na začátku budeme upozorněni, že „všechno je pravda, kromě věcí, co si Jonathan vymyslel.“ Celý příběh nám totiž rekapituluje na divadelních prknech. A jak vidno a slyšno, ve svých autentických skladbách vyšel z osobních zážitků. Až na drobné výjimky jsou plné optimismu, a tak by nemělo překvapit, že právě tyhle hudební pasáže představují to nejlepší, co tento počin nabízí. (Přestože vlastně nejsou muzikálně stylizované a nemají zrovna propracovanou choreografii.) Tedy spolu se scénou, ve které Jonovi kamarád dohodil práci, ve které na poradě musí vypomoct s propagací produktu, který má fungovat jakožto potravinová náhražka tuku a který má nepříjemné vedlejší účinky.

Přitom jeho snem je uvést svůj satirický futuristický rockový muzikál Superbia, o kterém se pochvalně zmíní také Stephen Sondheim – v případě Tick, Tick… Boom! velice vítaná postava, protože mnozí filmoví fandové a mnohé filmové fanynky určitě znají Sweeneyho Todda, Čarovný les nebo West Side Story, kde napsal texty písní. Jon dychtivě vyhlíží úspěch, který by ho dostal z práce v bistru, ale zároveň se nemůže zbavit pocitu, že musí stihnout prorazit do svých třicátých narozenin, které se kvapem blíží. Ač bohémský umělec každým coulem, jeho jednání se dá jednoduše pochopit. Prostě si jde za svým snem, kterým se mu nakonec splní, byť vyložený happy end se tentokrát nekoná.

Tick, Tick… Boom! trochu doplácí na to, že debutující režisér Lin-Manuel Miranda vychází z divadelního prostředí a filmařské řemeslo evidentně nemá v malíku, jako například produkující Ron Howard. Sympatické ale je, že si své (možná prozatímní) limity uvědomuje. Na rozdíl od Damiena Chazellea, jenž si už dvakrát za sebou – čili s La La Landem i Prvním člověkem – ukousnul příliš velké sousto, ovšem výrazně u prvního díla mu pomohla nekonečná slabost Američanů pro muzikály, u obou pak hvězdná jména v obsazení. Ale to je vlastně i případ Tick, Tick… Boom!, který stojí na vydatené energii Andrewa Garfielda, nicméně takovou přinesl na plátno pokaždé – lhostejno, jestli ztvárňoval spoluzakladatele Facebooku, válečného hrdinu-pacifistu, jezuitského kněze, nadšence pro šifry nebo oblíbeného komiksového superhrdinu.

Recenze: Bullet Train

David Leitch, někdejší dublér Brada Pitta, Matta Damona i Jean-Claudea van Dammea, režisér filmů Atomic Blonde: Bez lístosti,... celý článek

Recenze: Cena za něžnost