NOVĚ můžete filtrovat filmy a seriály také dle streamovacích služeb

Recenze: Lidi krve

Vydáno dne 30.11.2021 (664 přečtení)
V kinech je stále k vidění tenhle nový český film, který si chce jít svou vlastní cestou.

Všechno je uvedeno citátem Friedricha Nietzscheho. Nejde o ten patrně vůbec nejznámější, který se stal mottem Barbara Conana, tj. „Co nás nezabije, to nás posílí.“ Lidi krve nás upozorňují, že „Poušť roste. Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť.“ Tím by mohlo být zaděláno na drama až antických/shakespearovských rozměrů. Tím spíše, že se dostaneme do situace, která vychází z nenávistných nepokojů vůči Němcům po druhé světové válce. Jenže tenhle příběh je servírován jinak. Ona cesta totiž není podána tak, aby svým zpracováním uspokojila mainstreamového diváka, jako tomu bylo třeba u Habermannova mlýna či Krajiny ve stínu. Je artová, kde některé sekvence kupříkladu sklouzávají k psychedeličtějším montážním výjevům á la Bezstarostná jízda.

Ono to ale funguje, tak jako funguje přeskakování mezi barevným a černobílým provedením. S formáty je to složitější. Sekvence z konce války je totiž úmyslně zúžená, tj. není přes celé plátno. Nejde o to, že právě v ní se objevuje nejznámější z herců, tedy Karel Dobrý, jehož manželku si zahrála výborná Tereza Hofová. Ne, v rámci děje tohle rozhodnutí dává smysl, avšak v této historické pasáži vlastně tkví podstata celého filmu. A tudíž neměla být z hlediska formátu nijak tlumena. Na druhou stranu platí, že jestli tvůrci měli k dispozici pouze omezený rozpočet, nedávají to nikdy nijak znát a předkládají počin, který nejen co se výpravy týče, představuje velice profesionálně odvedené dílo.

Technickou stránku od zvuku přes střih až po kameru z toho nevyjímaje. Není pochyb, že Miroslav Bambušek, ač na poli hraných celovečeráků debutant, dobře věděl, co chce přesně natočit. Navíc nesklouzává k divadelnosti, přestože s „prkny, která znamenají svět“ má velmi bohaté zkušenosti. Není pochyb, že svoji vizi zvládnul beze zbytku realizovat. V jistém smyslu bude „neštěstím“ ta skutečnost, že jasná a sama o sobě velice působivá témata předkládá zbytečně komplikovaným způsobem. Štěstí v tomto „neštěstí“ naopak spočívá v tom, že to, co uvidíme, nás neustále vybízí ke snaze dávat si vše do širších souvislostí a pochopit tvůrčí záměry, což v případě českých projektů, jaké nechtějí býti lacinými komediemi, častokrát nefunguje podle představ. Proto by bylo obrovským překvapením, kdyby Lidi krve neuspěli na kvalitních filmových festivalech.

Samotná expozice prakticky nemá chybu, přestože se najde pár nejednoznačností (pramenících možná z faktu, že autor studoval filozofii) a přestože se až v jejím závěru dozvíme, o co přesně běží a až v jejím závěru si můžeme udělat obrázek o tom, co jsou tyhle postavy zač. Jednou z nich je starý pán (Miloslav Mejzlík), který si evidentně nese nějaké trauma z dávné minulosti. Naštěstí má prostředky a lidi na to, aby ho odtáhli do tajemné jeskyně, ze které se možná – po provedení tajemného rituálu zahrnujícího speciální pití, což mně připomnělo tento experiment – dá vycestovat do jiných světů. Aby se na tohle mystické místo dostali, potřebují průvodce (Miloslav König), jehož by výjevy z minulosti měly z rodinných důvodů také zajímat. Otázka zní, jestli po této výpravě všichni dojdou touženého klidu …

Lidi krve jsou jedním z těch filmů, které by bylo bezprostředně po zhlédnutí děsně jednoduché odsoudit, přestože některé obrazy jsou mimořádně sugestivní a/nebo symbolické. Jenže díla, která mají, co říct, často potřebují dozrát, neboť přinutí k přemýšlení. A když se ono dozrání nepodaří po několika dnech, mělo by to napravit další zhlédnutí. Ledacos může osvětlit tahle písnička, ze které vzešel samotný název. Další veliké plus představují nevídané, pestré lokace (Vitín, moře, továrna, vila, jeskyně, kostel) a do značné míry i sekvence s dokreslovačkami a ta s nahými ženami, která ovšem také není samoúčelná. Lidi krve jsou zkrátka film, jaký by rozhodně neměl zapadnout!

ROZHOVOR S MIROSLAVEM BAMBUŠKEM JE K DISPOZICI TADY

Recenze: Mortal Kombat (2021)

Film, který se opět inspiruje kultovní videohrou (která se inspirovala Velkými nesnázemi v Malé Číně... celý článek