Naštěstí na samotě na okraji města žije bývalý učitel pan McLeod, který by mohl pomoci, byť toho nemá mnoho společného ani s Johnem Waynem, ani s Hughem Hefnerem. Šíří se o něm nejrůznější zvěsti. To proto, že je jiný. A lidi se vždycky bojej toho, co je jiný. Jeho jinakost spočívá ve zjizvené tváři, resp. zjizvené celé polovině těla, kvůli čemuž raději jezdí nakupovat až v pozdních hodinách. Na rozdíl od fotbalisty Carlose Teveze na sebe nepřeklopil hrnec s vařící vodou. Co se stalo, to se pochopitelně dozvíme, stejně jako vyplují na povrch další informace, z nichž některé se možná zakládají na pravdě. Že by skutečně pocházel z „prokleté“ rodiny Kennedyových?
Samozřejmě se dalo čekat, že lidé (tj. nejen děti) na malém městě se budou na takto „označeného“ člověka dívat skrz prsty. Nicméně středobod příběhu spočívá v něčem jiném. A to v na první pohled neobvyklém přátelství. Mezi aktéry je rozdíl dvacet roků. Jeden je ještě dítě, kterému sice nechybí odhodlanost, avšak postrádá trpělivost a snadno se naštve. Nemluvě o jeho zásecích, které působí dojmem, jakoby se vypnul. Základ spočívá ve vybudování si důvěry. Těžko soudit, jestli to půjde zrovna přes kopání děr do země. Na druhou stranu jest od počátku zřejmé, že oba vědí, že se potřebují. Vývoj tohoto vztahu je velmi uvěřitelný. Na rozdíl od těch vyloženě spontánních záležitostí jako „malý chlapec si stopne kamioňáka“ nebo „malý chlapec sám odřídí pár kilometrů dlouhou cestu od vlastního domu až ke kamarádovi – to vše za plného provozu a bez jediného karambolu, přestože pořádně nevidí přes volant.“
Muž bez tváře je velice lidský film, jaký nabízí výborné herecké výkony nejen od Margaret Whitton, Gaby Hoffmann, Geoffreye Lewise, Richarda Masura, Fay Masterson, Mela Gibsona a pochopitelně od Nicka Stahla, ze kterého se později vyklubal John Connor/Ten žlutej parchant. S výkony herců a hereček souvisejí skvěle zobrazené vztahy mezi postavami. Jenom zamrzí té uspěchanosti v závěrečné třetině, protože s těmito figurami bychom bývali o nějakých deset minut dýl v pohodě vydrželi. I tak ovšem platí, že na to, že se jedná o první celovečerák, působí tohle dílko velmi vyzrále. To znamená, že stejně jako ty následující, tedy Statečné srdce, Umučení Krista, Apocalypto, Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny a snad i Umučení Krista: Zmrtvýchvstání a Smrtonosná zbraň 5, se z paměti jen tak nevytratí.
FOTO: cinema.de