NOVĚ můžete filtrovat filmy a seriály také dle streamovacích služeb

Recenze: Kdo mi jde po krku

Vydáno dne 22.11.2021 (302 přečtení)
Co se týče Angeliny Jolie, v její filmografii za rok 2021 nacházejí se dva tituly. Eternals jsou stále v kinech, Kdo mi jde po krku je k dispozici na Blu-ray. A rozhodně stojí za zhlédnutí!

Pokud má být hlavní postava filmu hasič (nebo v tomto případě hasička, ačkoli se vlastně nedá tvrdit, že by Hannah byla jednoznačně hlavní postavou), automaticky se vybaví ani tak ne Oheň nebo Okrsek 49, třebaže o jejich kvalitách nemůže být sporu, nýbrž Hrdinové ohně. Taylor Sheridan se však neinspiroval skutečnou událostí, nýbrž knižní předlohou. V ní figurují také „zlí záporáci“, kteří uprostřed ohnivého běsnění – které sami pro odpoutání pozornosti založili – nahánějí malého chlapce, kterému jeho otec předal kompromitující materiály na jejich bosse.

Na první pohled působila zápletka stejně bizarně jako krádež za hurikánu/zombie epidemie. A stejně jako v případě V oku hurikánu/Armády mrtvých se ukázalo, že to funguje! Trochu to rozšiřme: Hannah coby náčelnice (pamatujme, že se nebavíme o indiánech, nýbrž o hasičích) velela zásahu v lese, při kterém zemřely děti. Trápí ji noční můry a vyčítá si to, přestože to podle všeho nebyla ani z poloviny její chyba. Jenže je to emotivní záležitost a na takové diváci slyší, a proto je v amerických filmech vídáme často. Tayloru Sheridanovi tahle scenáristická poloha příliš nesedí, ovšem jakmile dojde na vyhrocené, dramatické situace, jeho dialogy jsou vynikající. Ačkoli když si vzpomeneme na jeho předchozí počiny jako Wind River či Za každou cenu, nabízí se otázka, jestli to náhodou není zásluha spisovatele Michaela Koryty.

Ve svém úplně prvním scénáři, podle kterého byl natočen precizní thriller Sicario: Nájemný vrah, se držel hodně reality. Nicméně postupně jakoby začal výrazně upřednostňovat autorskou licenci. A to i v případech, které se skutečně staly nebo které působí jako ze života. Bohužel to platila už pro tohle pokračování. Ve Kdo mi jde po krku velmi popustil uzdu svojí fantazii naštěstí de facto pouze u postavy Allison (Medina Senghore), což je afroamerická těhotná manželka bělošského zástupce šerifa (Jon Bernthal). Jinak Sheridan nepoletuje s hlavou v oblacích, což tomuto bijáku maximálně prospělo.

Výborná je už úvodní scéna v Fort Lauderdale, ve které přijdou dva týpci zkontrolovat plyn do luxusního domu, aby jej v zápětí vyhodili do luftu. Ukáže se totiž, že majitel se pro ně stal nepohodlným. Jeho zaměstnanec, pracující jako forenzní účetní, objevil šmelinu, která nikdy neměla být odhalena. Proto prchá se svým synkem Connorem. Ale protože není příliš chytrý, resp. protože záporáci vůbec nejsou hloupí, spočítají si, že vyrazí hledat azyl u kámoše Ethana, který … Ano, dělá zástupce šerifa, jehož afroamerická manželka je těhotná. Jenže už po cestě se pro oba uprchlíky situace značně zkomplikuje.

Přijít se záporáky, kteří by vzbuzovali obavy, bývá v poslední době problém i v hororech, natož v thrillerech, kde se to nehemží duchy a jim podobnými entitami. Záporáci v podání Aidana Gillena a Nicolase Houlta nemají téměř žádné limity. Zato mají evidentně speciální výcvik, avšak přesto si neodpustí nějakou tu školáckou chybu. Každápádně obsazení zmíněných dvou herců bylo trefou do černého, což ještě ve dvojnásobné míře platí pro malého Finna Littlea. Takhle procítěný projev od dětského herci se vstutku jen tak nevidí a jeho společné scény s Angelinou Jolie patří k největším highlightům celého snímku.

Kdo mi jde po krku je film, který nás zavádí do atraktivního lesního prostředí a který po celou dobu neprozradí, v čemž konkrétně spočívala ona šmelina, která navždy změnila život několika lidem. Trochu to až připomene obsah kufříku v Pulp Fiction, ačkoli se samozřejmě nedá očekávat, že by Kdo mi jde po krku kdykoli dosáhnul významu zmíněného druhého celovečeráku v režii Quentina Tarantina. Ač se nevyhne některým provařeným klišé, svoje drsné, nesporné kvality rozhodně má. Patnáctiminutový film o filmu, jaký se na Blu-ray nachází v bonusové sekci, o nich sice úplně nepřesvědčí, ale o to příjemnější překvapení pak vlastně představuje samotný film.

Recenze: Poslední noc v Soho

Režisér Edgar Wright nás i ve svém nejnovějším projektu opět vezme na jízdu plnou nečekaných momentů.... celý článek

Recenze: Mys hrůzy (1991) Dnes