NOVĚ můžete filtrovat filmy a seriály také dle streamovacích služeb

Recenze: Tady byla Britt-Marie

Vydáno dne 10.11.2021 (531 přečtení)
V rámci Severského filmového podzimu bude možné zhlédnout i tento počin, který nese českou stopu.

Pouze ale v tom smyslu, že ho režírovala Tuva Novotny, dcera dramaturga a spisovatele Davida Jana Novotného. Jedná se o její druhý celovečerák z pozice režisérky. A tentokrát nabízí zdánlivě jednoduchý a přímočarý příběh Britt-Marie Larssonové, která tři roky zpátky oslavila šedesátiny, přičemž posledních čtyřicet roků nepracovala, protože byla manželkou v domácnosti. Těžko se odhodlávala k jakémukoli většímu kroku. Největší radost by jí bývalo udělalo, kdyby manžel Kent alespoň jednou hodil špinavou košili do koše na prádlo. Toho samého Kenta teď postihnul slabší infarkt, díky čemuž se projevila jeho nevěra s mladší vnadnou milenkou.

Trh práce pro paní před důchodem mnoho možností nenabízí. Snad jedině místo v centru mládeže v zapadákově zvaném Borg, což zahrnuje především trénování místního fotbalového dětského týmu. Kent fotbal sledoval – snad také pro jeho instinktivnost a spontánnost, ale ona o něm nic neví. Děti (kluci a holky se světlou i tmavou barvou kůže) naštěstí nejsou banda nevychovaných spratků a na fotbalu jim opravdu záleží. Na Britt-Marie zase od prvního momentu začne záležet místnímu policajtovi, který rozhodně neotálí a hned se jí ptá, jestli by „neměla za deset korun drobný“ … Pardon, chyba. Ptá se jí, jestli by s ním šla na večeři nebo jestli jí může odvést v policejním autě vstříc novému bydlení u ženy přezdívané Tutovka, jejíž otec trénoval tým před Britt-Marie.

Tahle romantická linka filmu určitě sluší, stejně jako skutečnost, že v něm má fotbal vlastně hlubší význam, který jej povyšuje na víc než jenom na sport. Message, jaká rozhodně stojí za zamyšlení, přestože z hlediska řemeslného přeci jen bylo, co vylepšovat. Z hlediska dramaturgického má svoje dobré opodstatnění taky Britt-Mariina backstory se ségrou, která hýřila vitalitou a nápady. Později se zase ukáže Kent s tím, aby se k němu vrátila, že jeho vztah s mladší vnadnou milenkou už je minulostí. Veškeré napětí nespočívá ani tak v tom, jak dopadne závěrečný fotbalový zápas o cenný pohár, jako spíše v tom, jestli se titulní hrdinka dokáže konečně odrazit k realizaci některých svých smělejších plánu, nebo jestli to nedokáže a sklouzne zpátky k životu puťky (nikoli prťky!).

Na tom, že hlavní hrdinku a její počínání budeme rádi sledovat, má velkou zásluhu její představitelka Pernilla August. Tu budou dobře znát příznivci a příznivkyně Star Wars, ovšem sám ji mám spjatou ani tak ne s jejím exmanželem Billem, nýbrž s působivým dramatem Call Girl. V Tady byla Britt-Marie, ač se jedná také o komedii, se nedá tvrdit, že by zrovna její hrdinka byla studnicí nějakých vtípků. Ty obstarávají – na její adresu – především ty děti, protože ona má v tomto věku na věci střídmější, serióznější pohled. I díky tomu platí, že by nebylo překvapením, kdyby tenhle líbivý a snad taky lehce inspirující titul vzniknul podle skutečné události. Tohle se Tuvě Novotny určitě povedlo!

Tady byla Britt-Marie
je film, jehož originální švédský i anglický název se překládá obráceně, tedy jako Britt-Marie tady (tu) byla, což evokuje legendární nápis „Brooks tu byl“ z Vykoupení z věznice Shawshank. Záměr tvůrců, ba ani autora knižní předlohy, to s největší pravděpodobností nebyl, ačkoli pointa tohoto počinu a nápisu v tomhle ve své podstatě není až tak rozdílná. K Tady byla Britt-Marie se sluší dodat, že se vesměs podařilo vyhnout tomu, aby některé momenty zaváněly kýčem, což je velice důležité. A druhá věc je, že všechny dialogy zní velice realisticky a trefně, včetně vyprávění mladého přistěhovalce Samiho o památném finále Ligy mistrů z roku 2005, ve kterém Liverpool otočil skóre proti AC Milán. Jenže trestuhodně se zmíní pouze gól křiváka Stevena Gerrarda, zatímco o Vladimíru Šmicerovi, jemuž ten zápas vyšel na výbornou, už nikdo nic neřekne. Ale to spíše už jenom tak pro doplnění.

VÍCE INFORMACÍ O FESTIVALU SEVERSKÝ FIMOVÝ PODZIM JE K DISPOZICI TADY

PROGRAM KINA LUCERNA JE K DISPOZICI TADY

PROGRAM KINA EVALD JE K DISPOZICI TADY