Jeden svět

Recenze: Rok před válkou

Vydáno dne 11.10.2021
V kinech se o diváckou přízeň uchází tenhle koprodukční film, na kterém se vedle Lotyšska a Litvy podílela Česká republika.

Pojďme ideálně k oficiální synopsi: „Vymknuta z kloubů, doba šílí, ožívají politické a filozofické extrémy roku 1913. Peter Lotyš (‚muž bez vlastností‘) prochází tragikomickým a surreálným panoptikem předválečné Evropy. Pracuje jako hotelový poslíček, je spalován romantickou vášní k revolucionářce a spiritistickému médiu v jedné osobě a s Leninem připravuje světovou bolševickou revoluci. Z revolučních choutek ho nevyléčí ani Sigmund Freud ve svém salónu či svádění Maty Hari.“ Tak vymknutost z kloubů v roce před první světovou válkou se tvůrcům podařilo zobrazit vskutku chaoticky.

Na Rok před válkou jsem byl dost zvědavý ze dvou důvodů. Zaprvé, trailer vypadal velice dobře, ačkoli film na rozdíl od něj není černobílý. Zadruhé, loni jsem měl možnost vidět jeden z předchozích projektů Davise Simanise Jr., konkrétně ten s názvem Otec noc. Odehrává se za druhé světové války a obsahuje zárodky něčeho velmi dobrého, které se však nepodařilo řádně rozvinout. Tentokrát se vydává artovější a v pravdě surreálnou cestou, což mu umožňuje získat větší toleranci od diváků a zároveň díky tomu může lépe zakrýt svou režisérskou nevyzrálost. U artu přece nevadí, když nabídne více otázek než odpovědí.

To s sebou přináší jednak úvodní skok jistého jedince do díry v zamrzlém rybníku (s přáním poznat tajemství smrti, o čemž se už více nikdo nezmíní), a jednak například celoroční cestování po Evropě (mj. Praha, Bern, Vídeň), kterým se line velice tenká příběhová linka, která má skutečně cosi společného s revolucí. Pozoruhodným lákadlem bylo určitě začlenění skutečných historických osobností. Některé jsou rozpoznatelné snadno. Sem patří pomatený Lenin, jenž se stává velice směšnou figurkou. Dále požitkářský Hitler, který se mihne jen párkrát. Vynechat nesmíme šprýmařského Sigmunda Freuda s hláškami typu: „Zamilovat se znamená přestat posuzovat rozdíly mezi jednou a druhou ženou.“ No a dojde i na figury, které snadno rozpoznatelné nejsou, ale ty nás vlastně nemusejí vůbec zajímat.

Na rozdíl od atraktivní Almy (Inga Silina), která vlastně nemá žádný pevně daný charakter. Víme jenom, že funguje jakožto médium, prostřednictvím kterého se dá komunikovat s duchy. A pro zbytek jejího počínání neexistuje jasná definice. Hlavní hrdina, jehož si zahrál český herec Petr Buchta a v téhle velice netradiční úloze určitě obstál, se jmenuje Hans a dělá poslíčka, avšak všichni mu říkají Peter, protože si ho patrně spletli s ruským agentem. Z takovéto záměny, jakkoli není originální, se dalo vystavět zajímavé drama, jenže režisérův záměr byl holt poněkud jiný. Naštěstí se obklopil schopnými spolupracovníky, zvláště pak v technických kategoriích.

Rok před válkou je jedním z děl, na jehož zhlédnutí asi musí být ta správná nálada, ačkoli tohle se dá tvrdit o většině z těch, jaká obvykle uvádějí filmové festivaly. Ty také leckdy uvádějí variabilitu, co se týče interpretace. Obvykle jich existuje několik a všechny se dají označit za správné. S trochou nadsázky se dá tvrdit, že u Roku před válkou jich taky existuje několik, ale správná není ani jedna. Je zvláštní, že jsem si při sledování tohoto snímku vzpomněl na Mládí vůdce, které se odehrává po první světové válce. Smysl to dává ovšem snad jedině z toho úhlu pohledu, že jeho finále jest značně neobvyklé, což v případě Roku před válkou platí pro celý film. Rozhodně to ale není myšleno v negativním slova smyslu! Protože si dovedu velice dobře představit, že bych se na něj podíval znova.

Recenze: Na cestě s mámou Dnes

Další počin, který byl uveden už na lednové přehlídce SCANDI, míří teď do běžné distribuce.&nb... celý článek

Recenze: Záskok