Na divadle předvádí Jiří Langmajer v rolích vážných, charakterních postav už řadu roků povětšinou vynikající herecké výstupy. V Minutě věčnosti tomu není jinak. Včetně toho, že některé tuctové repliky by jinak zákonitě velice tahaly za uši, zatímco v jeho podání zní naprosto přirozeně. To bohužel neplatí pro Martinu Babišovou, která i kvůli těm občas až absurdním replikám ve scénáři střídá povedené momenty s těmi méně zdařilými, které párkrát až přinutí k diváckému úsměvu, který rozhodně neměl být záměrem tvůrců. Nicméně v jejím případě je to s velkou pravděpodobností rovněž otázka nedostatku zkušeností. Nepřekvapilo by totiž, kdyby o několik roků a rolí později dosahovala hereckých kvalit Táni Vilhelmové/Dykové či Lenky Krobotové.
Vypadá to, že všechno dopadlo dobře a nějakou dobu poté si společně odjíždějí prochodit Island (natáčelo se v době tvrdých lockdownů a štáb údajně čítal pouhých sedm lidí). On to tam už zná a s ní se chce sblížit, jelikož se málo vídají, neboť ona jinak bydlí se svou matkou. Cestou probírají taková ta běžná témata od „jak se máš“ a zásnub na Grossglockneru přes výměnný program Erasmus a otcovu morousovitost až po prsa spolužaček a (ne)existenci lidské duše. Nebo snad nic z toho tak docela není pravda a všechno je jinak?
POZOR NA MOŽNÉ SPOILERY V NÁSLEDUJÍCÍM ODSTAVCI!
Protože spolu možná na žádném Islandu nebyli. Možná, že si otec všechno jenom představuje, jelikož se o svou dceru příliš nezajímal. A teď, když její život má doslova ve svých rukou, mu utíkají myšlenky k tom, co mohlo či spíše mělo být už dávno uskutečněno. Možná taky, že dcera mu pod těma rukama umřela, na sever odjel sám a pouze si představuje, že tam jsou spolu. A možná jsou mrtví oba, protože její její smrt kvůli svému selhání nerozdýchal (nebylo by možné, kdyby se natáčelo kupříkladu v džungli na Yucatánu). A do toho ten vnitřní, glumský hlas, který tu mnohoznačnost dál podporuje. Anebo co když zákroků bylo víc a na Island si vyrazili ještě před tím, co sledujeme na začátku filmu?
Ta rozpolcená krajina taky může ledacos napovědět. Na jednu stranu nádherná, na tu druhou nedotčená a liduprázdná. Tvůrci ji nechávají patřičně vyniknout, což při některých záběrech z dronu zavání až kýčem, přestože jinde na světě takovou nemají a jen tak se neokouká, což je myšleno i v souvislosti s faktem, že v poslední době se také do našich kin dostalo dost počinů z tohoto ostrovního státu. Tuzemští filmaři už vyrazili do Slovinska, Maroka, Itálie, Jihoafrické republiky a na Kanárské ostrovy, do USA, do Thajska, Francie nebo Španělska, nicméně u Islandu se v rámci hraných celovečeráků jedná o premiéru. Do těch průletů nad krajinou přitom zaznívá voice over sestry ze sálu, informující o tom ošemetném průběhu … A světě div se, ono to prostě všechno stejně funguje!
Minuta věčnosti bude asi nejpříjemnějším překvapením roku! I proto, že znovu dokazuje, že nejsou zapotřebí nákladné vizuální efekty, drahé vybavení, početné obsazení a velký štáb k tomu, aby vzniknul výborný film. Bohatě stačí nevšední a chytře rozpracovaný námět v kombinaci s dostatkem kreativity a zaujetí pro věc. Čili v nejlepším případě to dopadne tak, že ti, kterým se Minuta věčnosti náhodou nebude zrovna zamlouvat, budou muset ocenit, že její tvůrci alespoň zkusili natočit něco jiného, než co se u nás běžně dělá.
FOTO: CinemArt