NOVĚ můžete filtrovat filmy a seriály také dle streamovacích služeb

Recenze: Jedině Tereza

Vydáno dne 18.09.2021 (539 přečtení)
Kino Lucerna má stále na programu i tuhle další z nekonečné řady českých filmových komedií 21. století, která se delší dobu drží ve vcelku příjemných kolejích, aby nakonec totálně ustřelila k bizarnosti.

O této romantické komedii už jsme si napsali, ale přesto: Tomáš chodí s Terezou. On je oblíbeným moderátorem počasí, který nekončí každý vstup hláškou „slunce v duši“, ale o poznání ulítlejší „když nebude hezky, tak si hezky udělejte sami.“ Ona vyrábí ručně šité boty, přičemž si neuvědomuje, že nový Baťa se z ní v současné konkurenci sotva někdy vyklube. Na Vánoce přijede její maminka a společně se vydají za přítelem do televize. Nakonec se podaří proklestit si cestu přes recepční „paní Důležitou“. Jenže dorazí v ten nejméně vhodný možný moment, kdy je hlava kolegyně Valerie Máchové (namyšlená Emma Smetana) nebezpečně blízko Tomášova rozkroku.

Inflagranti situace samozřejmě vůbec není taková, jak vypadá. Přeci jen Igor Orozović by po složení tohoto songu sotva mohl hrát nějakou morálně spornou postavu. Tomáš se své svůdné kolegyni bránil, protože miluje Terezu. Její mírná, vzniklé situaci neadekvátní reakce už je další věc. Daleko důležitější je, že se oběma představitelům těch nejpodstatnějších rolí, tedy Orozovićovi a Veronice Khek Kubařové, ta zamilovanost velmi, velmi, velmi těžko věří. Na rozdíl třeba od Karla Zimy a Petry Hřebíčkové ve Štěstí je krásná věc nebo Ondřeje Vetchého a Simony StašovéŽivot je život). Na vině je jednoznačně špatná expozice postav a nejisté režijní vedení, přestože řemeslně film funguje velmi dobře.

Se scénářem je to podstatně složitější. Sice se díky postavě matky znovu po Ženách v pokušení setkaly Veronika Khek Kubařová a Lenka Vlasáková, a občas se podaří nějaký ten bonmot, ale jinak takříkajíc tře bídu s nouzí. Hlavnímu hrdinovi má z nepříjemné situace pomoct kamarád-geek Karel (Matouš Ruml), který má rád filmy, a proto nám snad při každém svém výstupu násilně vnucuje nějakou známou hlášku nebo název slavného bijáku (někdy pozměněný – viz Dobyvatelé ztracené archy). Podle něj v podstatě neexistuje jiné řešení, než udělat nějaké velké romantické gesto, jaká se dějí pouze na stříbrném plátně.

Tak Tomáš nejdříve váhá a chce si to nedorozumění klasicky vyříkat. Tím spíše, že se na scéně objevuje Terezin zákazník v nejlepších letech (David Matásek), se kterým se začíná nebezpečně sbližovat. Jakékoli snahy o takové velké romantické gesto se ve finále smrsknou na letmý odkaz na Titanic či Hříšný tanec (zdaleka ne tak vtipný jako v Bláznivé, zatracené lásce). Ve větší míře dojde na Tři oříšky pro Popelku, přičemž u této sekvence zahrnující focení, se najednou objeví postavy, jejichž přítomnost se těžko ospravedlňuje. A v největší míře půjde o cedulky, které zamilovaný Andrew Lincoln ukazuje okouzlující Keiře Knightley v Lásce nebeské. Akorát tady se mezi ně vloudí jeden cedulkový šotek v podobě nápisu „Valerie je sexy“.

Proč si dvojice zodpovědná za scénář nenakoukala více proslulých romancí, tak jako tvůrci Noční hry vcelku fikaně zakomponovávali odkazy na nejrůznější filmy? Oblíbených a hojně citovaných „romanťáren“ přece existuje dost. Jenže tady dostávají přednost zbytečně vyhrocenější hádka s policií, hořící výstup během zpívání písničky Tereza, jaký nutí obrátit oči (i uši) v sloup. A samozřejmě náhodička týkající se jaksi rodinného zázemí. Současně se také nelze zbavit dojmu, že některé repliky musely být pro jejich podivnost a nedomyšlenost vytvořeny přímo na place. Bohužel se většinově týkají sousedky v podání jinak vždycky skvělé Ivy Janžurové ... Tak hlavně, že v téhle komedii nikdo (resp. nikdo kromě sousedčina manžela, ale ten off-screen) neumře.

Jedině Tereza představuje jeden z  případů uspěchané produkce. V tom smyslu, že než aby se nad scénářem sedělo o několik měsíců déle, aby se dopiloval, raději zůstane u polotovaru a honem, honem se běží na plac. Přece není důvod být přehnaně kreativní, když v tom budou hrát oblíbení herci a výborné herečky (občas pouze v cameo úloze), kór když jsou někteří a některé známí hlavně díky hojně sledovaným televizním seriálům. Finálním rozřešením na zasněžené meteostanici se naštěstí jenom podtrhne skutečnost, že si tento počin po celou dobu udržuje hezkou atmosféru. Pak vlastně ani nemusí tolik vadit, že všichni hned víme, jak to dopadne.

KOMPLETNÍ PROGRAM KINA LUCERNA JE K DISPOZICI TADY

Recenze: Kryštof

Nejsilnější víra je víra ve svobodu aneb drama s výborným, leč nešťastně zpracovaným n&aa... celý článek