Režisér si půjčuje hrstičku pravidel od de facto stvořitele subžánru George A. Romera, nicméně o nějaké satiře a nastavování zrcadla tady nemůže být řeč. Jedním z těch pravidel je, že po kousnutí se automaticky každý mění v zombie. Někomu to trvá déle, jinému kratší dobu. Záleží na rozsahu pokousání. Snyder se vrací ke svému debutu Úsvit mrtvých v tom, že uvádí jak klasické šourající se zombíky, tak ty, kteří jsou rychlí. Říká se jim alfa (totožnost označení čistě náhodná) a patří mezi ně i ten, co byl v úvodu převážení konvojem (dále jenom Číslo 1). Nedozvíme se ale, jak došlo k jeho proměně. Virus? Vládní experimenty? Zásah z vnějšího vesmíru? Jisté je, že nákaza – na rozdíl od koronaviru – postihuje i zvířata. Takže se dočkáme zombie koně nebo zombie tygra, který nepůsobí dojmem supernebezpečné šelmy, jakkoli se dočká svého momentu á la medvěd v REVENANT Zmrtvýchvstání.
Můžeme to brát tak, že hlavní postavy jdou krást od zombíků, jelikož celé město (resp. to, co z něj zbylo) teď patří jim. Číslo 1 si sice našel družku, jenže rozhodně jakožto nový druh nejsou ještě tak daleko, aby je zajímaly peníze. A vzhledem k závěru předchozího odstavce tak daleko ani nikdy nebudou. Šílený nápad něco ukrást za zcela vyhrocené situace jsme viděli kupříkladu už ve skvělém thrilleru V oku hurikánu. Jeho režisér Rob Cohen nám během sledování správně připomínal, že jde o velikou nadsázku. Naopak Zack Snyder to jede více na vážno, což bude zřejmě jeden z nejpodstatnějších důvodů toho, proč si Armáda mrtvých vysloužila od diváků spíše rozpačité hodnocení.
Ani nepomohlo, že si poprvé v kariéře stoupnul přímo za kameru. Na úkor třeba Larryho Fonga, se kterým spolupracoval na čtyřech projektech, ale ten si teď vybral v něčem trochu podobnou sci-fi The Tomorrow War. V Armádě mrtvých je při nočních záběrech opravdu tma, takže toho není moc vidět. A i když tma není, častokrát zůstává nepříjemné přítmí, kdy není hercům a herečkám ani vidět do očí. Tedy především v první polovině, takže pořád nejde o takový průšvih, jako v případě Manka. Ten však známou pravdivou poučku zcela překroutil a Erik Messerschmidt se díky tomu může pyšnit Oscarem. Nepochopitelné!!!
Během úvodních titulků si prohlédneme několik důležitých událostí, které nás dovedou k následujícímu dění. V podstatě stejný koncept zvolil Zack Snyder také u úvodních titulků Watchmenů, jenže tam se jednalo o naprosto geniální záležitost. A geniální záležitosti obvykle nejdou ani vyrovnat, natož překonat. Během expozice následuje sekvence rekrutování, přičemž i pro tuto v Armádě mrtvých se stal vzorem western Sedm statečných. A takový funguje vždycky, béčkové horory typu Od soumraku do úsvitu 2: Krvavé peníze nevyjímaje. Za tohle tahle novinka určitě nažene nějaké plusové body. A vlastně rovněž za to, že se nejedná o postapokalyptickou sci-fi, jelikož všechno nasvědčuje tomu, že mimo Las Vegas funguje všechno normálně. Obchody jsou otevřené, sportovní zápasy se hrají, ve školách se učí, …
Postavy samy o sobě nejsou nezajímavé, ačkoli někomu muže přeci jenom trvat delší dobu, než si k nim najde jakýkoli vztah. Scott Ward všemu šéfuje, ale nehraje ho Vin Diesel, nýbrž Dave Bautista (spolu s Hiroyukim Sanadou nejhvězdnější jméno v obsazení). Nejdříve zajde za kolegyní Anou de la Reguerou, která má pro tuhle špinavější misi dobrý důvod. Černoch-pohodář také nenechá kámoše ve štychu. Němec Dieter umí otevřít jakýkoli sejf, takže je vlastně ze všech nejdůležitější. Na post druhé nejdůležitější si dělá zálusk pilotka Petersová, které jde hlavně o prachy. Guzman je oblíbený „youtuber“, jenž ve videích kosí zombíky. Avšak nejedná se o žádného namistrovaného blbečka, ale o v pohodě týpka.
Zato Tanakův poskok, ani sekuriťák Cumming v pohodě nejsou. Ten druhý své pozice využívá k obtěžování žen, za což bude až příliš krutě potrestán (že by režisérovo vyjádření podpory ke hnutí MeToo?). Tým na poslední chvíli doplní Scottova odcizená dcera Kate s tváří talentované Elly Purnell (Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti), která se proti vůli svého otce vydá hledat kamarádku Geetu, která v bezpečném táboře zanechala svoje dvě děti. Kate je správná holka, u níž od začátku nepochybujeme, že přežije (že by to mělo mít co do činění s tím, že režisér ztratil v roce 2017 svoji dceru a tohle byl způsob, jak se s tím lépe vypořádat?). A zmínit musíme Coyote neboli Vlčici, což je badass holčina, která se vyzná jako nikdo jiný a kterou si zahrála Nora Arnezeder neboli Angelika.
Armáda mrtvých není nejlepší počin v režii Zacka Snydera, není nejlepší filmový příběh z Las Vegas a není ani nejlepší zombiárna, jelikož na tu si dělají zálusk minimálně Planeta Teror, Noc oživlých mrtvol, Labyrint: Zkoušky ohněm a Deník mrtvých. Holt když natočíte Třístovku, nezfilmovatelné Watchmen – Strážce, líbivý Sucker Punch, střetnutí legend v Batman v Superman nebo nedoceněnou Ligu spravedlnosti, je celkem jasné, že se od vás očekává více. A to i z vizuálního hlediska, jaké tentokrát zůstává trochu za očekáváním. Zároveň nutno podotknout ,že si tahle podívaná nezaslouží tu poměrně ostrou kritiku, jaká se na ni po premiéře snesla. I kdyby jenom proto, jak dokázala ospravedlnit tu na první pohled zcela absurdní zápletku (o které můžeme po přestřelené devítce napsat, že by se docela dobře ujala i v rámci série Rychle a zběsile). Ovšem to nic nemění na tom, že Armáda mrtvých by s velkou pravděpodonobstí byla mnohem výživnější, kdyby se vyšlo z té úvahy s mrtvolami před sejfem, tedy že těmi mrtvolami jsou právě Scott Ward a jeho tým, protože uvízli v časové smyčce.
P.S.: Netflix nabízí i klasický půlhodinový film o filmu.
FOTO: cinema.de