NOVĚ můžete filtrovat filmy a seriály také dle streamovacích služeb

Recenze: Armáda mrtvých

Vydáno dne 06.07.2021 (854 přečtení)
Při našem sjíždění zombie projektů nemůžeme vynechat tento „netflixácký“ v režii Zacka Snydera. 

 










 

Z Area 51 vyjíždí obrněný konvoj. Ani řidiči však nevědí, jaký „poklad“ odvážejí. Po kolizi s rozjařenými novomanželi dojde k výbuchu, po kterém se ze své cely dostane ten převážený objekt. Tím není nic jiného, než agresivní zombie! Už od prvního momentu můžeme rozpoznat, že se nejedná o takové to klasické duté monstrum, jehož jedinou starostí je obstarat si čerstvé maso k žrádlu. Jenom pro upřesnění, nechvalně proslulá Area 51 se nachází v Nevadě. A co je ještě v tomhle státě? Kdo říká, že Las Vegas, ten má pravdu. Zombie by si tak leckdo mohl zprvu splést s nějakou zábavní atrakcí, jenže to není náplní tohoto počinu

Režisér si půjčuje hrstičku pravidel od de facto stvořitele subžánru George A. Romera, nicméně o nějaké satiře a nastavování zrcadla tady nemůže být řeč. Jedním z těch pravidel je, že po kousnutí se automaticky každý mění v zombie. Někomu to trvá déle, jinému kratší dobu. Záleží na rozsahu pokousání. Snyder se vrací ke svému debutu Úsvit mrtvých v tom, že uvádí jak klasické šourající se zombíky, tak ty, kteří jsou rychlí. Říká se jim alfa (totožnost označení čistě náhodná) a patří mezi ně i ten, co byl v úvodu převážení konvojem (dále jenom Číslo 1). Nedozvíme se ale, jak došlo k jeho proměně. Virus? Vládní experimenty? Zásah z vnějšího vesmíru? Jisté je, že nákaza – na rozdíl od koronaviru – postihuje i zvířata. Takže se dočkáme zombie koně nebo zombie tygra, který nepůsobí dojmem supernebezpečné šelmy, jakkoli se dočká svého momentu á la medvědREVENANT Zmrtvýchvstání.

 










 

To je další věc. Třebaže sledujeme horor, o nějakém napětí, jaké by nás nutilo kousat si nehty nebo cvakat zubama, nemůže být řeč. Netvrdil bych, že za to může ta samotná, jaksi nestandardní zápletka. Tým žoldáků a „žoldaček“, z nichž každý a každá vládne svou specifickou dovedností, má za úkol vniknout do zamořené zóny (celé Vegas je obestavěné kontejnery, jaké slouží coby zeď) a z trezoru vybrat ulité prachy pro boháče pana Tanaku. Následně odletí do západu slunce na střeše zanechaným vrtulníkem – přesně jak uvidíme v idylickém flashforwardu. Za odměnu si budou moct rozdělit 50 milionů dolarů. Loupež století to nazývají, přestože se vlastně, na rozdíl od Dannyho parťáků, nic nekrade, když je poslal sám majitel. Nepřekvapivě přitom existuje časový limit, jelikož prezident rozhodnul, že nechá na celé město ve státní svátek 4. července shodit menší atomovku!

Můžeme to brát tak, že hlavní postavy jdou krást od zombíků, jelikož celé město (resp. to, co z něj zbylo) teď patří jim. Číslo 1 si sice našel družku, jenže rozhodně jakožto nový druh nejsou ještě tak daleko, aby je zajímaly peníze. A vzhledem k závěru předchozího odstavce tak daleko ani nikdy nebudou. Šílený nápad něco ukrást za zcela vyhrocené situace jsme viděli kupříkladu už ve skvělém thrilleru V oku hurikánu. Jeho režisér Rob Cohen nám během sledování správně připomínal, že jde o velikou nadsázku. Naopak Zack Snyder to jede více na vážno, což bude zřejmě jeden z nejpodstatnějších důvodů toho, proč si Armáda mrtvých vysloužila od diváků spíše rozpačité hodnocení.

Ani nepomohlo, že si poprvé v kariéře stoupnul přímo za kameru. Na úkor třeba Larryho Fonga, se kterým spolupracoval na čtyřech projektech, ale ten si teď vybral v něčem trochu podobnou sci-fi The Tomorrow War. V Armádě mrtvých je při nočních záběrech opravdu tma, takže toho není moc vidět. A i když tma není, častokrát zůstává nepříjemné přítmí, kdy není hercům a herečkám ani vidět do očí. Tedy především v první polovině, takže pořád nejde o takový průšvih, jako v případě Manka. Ten však známou pravdivou poučku zcela překroutil a Erik Messerschmidt se díky tomu může pyšnit Oscarem. Nepochopitelné!!!

 










 

Další rozpaky se týkají nikoli kuchaře Svatopluka, nýbrž speciálního make-upu. Zatímco v tvorbě George A. Romera od Noci až po Survival, vypadají zombie děsivě a dalo by se tvrdit, že i realisticky (jakkoli samozřejmě nemáme srovnání, neboť ve skutečnosti nikdo z nás ještě žádné nepotkal), v Armádě mrtvých strach nenaženou. A třebaže ten rozdíl na první pohled nemusí být tak značný, troufám si tvrdit, že by tito nevyděsili ani odrostlejší děti. Třeba družka Čísla 1: kdyby byla modrá, podobá se Neytiri, kdyby byla zelená, je jak z Řachandy. Obecně v té záplavě monstrózních titulů zkrátka nepůsobí nijak výjimečně. Hlavním důvodem bude nepochybně neúčast mistrů Nicotera, Bergera či Kurtzmana, kteří zůstávají absolutní špičkou ve svém oboru.

Během úvodních titulků si prohlédneme několik důležitých událostí, které nás dovedou k následujícímu dění. V podstatě stejný koncept zvolil Zack Snyder také u úvodních titulků Watchmenů, jenže tam se jednalo o naprosto geniální záležitost. A geniální záležitosti obvykle nejdou ani vyrovnat, natož překonat. Během expozice následuje sekvence rekrutování, přičemž i pro tuto v Armádě mrtvých se stal vzorem western Sedm statečných. A takový funguje vždycky, béčkové horory typu Od soumraku do úsvitu 2: Krvavé peníze nevyjímaje. Za tohle tahle novinka určitě nažene nějaké plusové body. A vlastně rovněž za to, že se nejedná o postapokalyptickou sci-fi, jelikož všechno nasvědčuje tomu, že mimo Las Vegas funguje všechno normálně. Obchody jsou otevřené, sportovní zápasy se hrají, ve školách se učí, …

Postavy samy o sobě nejsou nezajímavé, ačkoli někomu muže přeci jenom trvat delší dobu, než si k nim najde jakýkoli vztah. Scott Ward všemu šéfuje, ale nehraje ho Vin Diesel, nýbrž Dave Bautista (spolu s Hiroyukim Sanadou nejhvězdnější jméno v obsazení). Nejdříve zajde za kolegyní Anou de la Reguerou, která má pro tuhle špinavější misi dobrý důvod. Černoch-pohodář také nenechá kámoše ve štychu. Němec Dieter umí otevřít jakýkoli sejf, takže je vlastně ze všech nejdůležitější. Na post druhé nejdůležitější si dělá zálusk pilotka Petersová, které jde hlavně o prachy. Guzman je oblíbený „youtuber“, jenž ve videích kosí zombíky. Avšak nejedná se o žádného namistrovaného blbečka, ale o v pohodě týpka.

 










 

Zato Tanakův poskok, ani sekuriťák Cumming v pohodě nejsou. Ten druhý své pozice využívá k obtěžování žen, za což bude až příliš krutě potrestán (že by režisérovo vyjádření podpory ke hnutí MeToo?). Tým na poslední chvíli doplní Scottova odcizená dcera Kate s tváří talentované Elly Purnell (Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti), která se proti vůli svého otce vydá hledat kamarádku Geetu, která v bezpečném táboře zanechala svoje dvě děti. Kate je správná holka, u níž od začátku nepochybujeme, že přežije (že by to mělo mít co do činění s tím, že režisér ztratil v roce 2017 svoji dceru a tohle byl způsob, jak se s tím lépe vypořádat?). A zmínit musíme Coyote neboli Vlčici, což je badass holčina, která se vyzná jako nikdo jiný a kterou si zahrála Nora Arnezeder neboli Angelika.

Armáda mrtvých není nejlepší počin v režii Zacka Snydera, není nejlepší filmový příběh z Las Vegas a není ani nejlepší zombiárna, jelikož na tu si dělají zálusk minimálně Planeta Teror, Noc oživlých mrtvol, Labyrint: Zkoušky ohněm a Deník mrtvých. Holt když natočíte Třístovku, nezfilmovatelné Watchmen – Strážce, líbivý Sucker Punch, střetnutí legend v Batman v Superman nebo nedoceněnou Ligu spravedlnosti, je celkem jasné, že se od vás očekává více. A to i z vizuálního hlediska, jaké tentokrát zůstává trochu za očekáváním. Zároveň nutno podotknout ,že si tahle podívaná nezaslouží tu poměrně ostrou kritiku, jaká se na ni po premiéře snesla. I kdyby jenom proto, jak dokázala ospravedlnit tu na první pohled zcela absurdní zápletku (o které můžeme po přestřelené devítce napsat, že by se docela dobře ujala i v rámci série Rychle a zběsile). Ovšem to nic nemění na tom, že Armáda mrtvých by s velkou pravděpodonobstí byla mnohem výživnější, kdyby se vyšlo z té úvahy s mrtvolami před sejfem, tedy že těmi mrtvolami jsou právě Scott Ward a jeho tým, protože uvízli v časové smyčce.

P.S.: Netflix nabízí i klasický půlhodinový film o filmu.

FOTO: cinema.de
Hodnocení autora: 7/107/107/107/107/107/107/107/107/107/10
(Autor: Tomáš Kordík)
 

Kino

Recenze: Festival pana Rifkina Dnes

Než oslavil osmdesátiny, režíroval Woody Allen pětačtyřicet celovečerních filmů. To se psal rok 2015. Šest roků poté... celý článek

Skylink

Hitlerova bitva s médii

O moci médií dnes nikdo nepochybuje. Dokonce se dnes v rámci jejich internetového prostoru mluví o kybernetické válce. celý článek
 
Přidat na Seznam.cz
Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení