Jeden svět

Recenze: Bojovník

Vydáno dne 09.06.2021
Johnny Depp slaví v červnu 2021 osmapadesáté narozeniny. A my se podíváme na jediný celovečerák, ve kterém nejen hrál, ale taky ho režíroval.

A přizval si k tomu kamaráda Marlona Branda, který mu říkal „Johan“ a se kterým krátce předtím pracoval na projektu Don Juan DeMarco, který měl díky námětu a obsazení slušné předpoklady, nicméně nakonec zůstal poněkud nedotažený. Určitě se dá považovat za promarněnou příležitost. V Bojovníkovi byla situace docela jiná. Johnny Depp už předtím spolupracoval s vyzrálými tvůrci jako Oliver Stone, Tim Burton, Lasse Hallström či Emir Kusturica, kterému se tady děkuje v závěrečných titulcích, takže měl možnost se učit od těch nejpovolanějších. A troufám si tvrdit, že výsledek dopodrobna splňuje jeho vizi. Ještě pro upřesnění, legenda z největších, tj. Marlon Brando, se objevuje na vozíku s foukací harmonikou jen v cameo úloze, ale přesto je to právě jeho postava, která se zaslouží o to, že se věci dají do pohybu. Společná scéna s Johnnym Deppem se dá s klidem považovat za tu nejzdařilejší.

Během své obdivuhodné kariéry hrál pomstychtivého desperáta, mafiánského bosse či odpadlického plukovníka. Tentokrát – údajně bez nároku na honorář – ztvárňuje pana McCarthyho (nikoli Cormaca), jenž natáčí snuff filmy. Indián Rafael za ním zajde s tím, že se chce dobrovolně nechat před kamerou umučit k smrti. Ale i kdyby nic takového nepožadoval, stejně se nejedná o člověka, ze kterého by si měli jiní vzít příklad. Nedávno ho totiž pustili z vězení za výtržnictví i přepadávání, k tomu chlastá a se svou ženou Ritou a dvěma dětmi bydlí ve skromné komunitě hned vedle skládky, kde to vypadá jako v post-apokalyptickém světě a kde tudíž lidé nežijí, nýbrž pouze přežívají. O svém záměru pochopitelně dlouho nikomu nic neřekne, přestože inkasoval padesát tisíc dolarů předem! Na ruku!

Za to koupil kolotoč či televizi pro místní obyvatele, včetně svého syna a svojí dcery – pamatujme, že z tohoto pohledu jasnovidný Bojovník měl premiéru v roce 1997, tj. dva roky před narozením dcery Lily-Rose a pět roků předtím, než se narodil syn Jack. Ale to je spíše mimochodem. Daleko důležitější věcí bude ta, že pozdější hvězda ságy Piráti z Karibiku natočila tento počin především pro sebe, aby vyzdvihla svoje indiánské kořeny. Zajímavé, že v Osamělém jezdci svým předkům coby žoviální Tonto neudělal zrovna nejušlechtilejší reklamu, avšak tam se pohybujeme v oblasti dobrodružné westernové komedie. V dramatu Bojovník předvádí Johnny Depp velmi precizní herecký výkon a naprosto skvělá Elpidia Carrillo (Predátor) za ním rozhodně nezaostává!

Hlavní hrdina si naplno užívá se synem při nakupování v supermarketu a snaží se všem udělat radost, což platí dvojnásob pro manželku Ritu, jak dokazuje něžně nasnímaná milostná scéna. Z filmu tedy v žádném případě nesálá osudovost, resp. nepříjemný pocit z nevyhnutelně se blížící fatální události, která některým postavám zcela zásadně změní život. Nečekejme nic ve stylu Ukamenování Sorayi M., Umučení Krista a už vůbec ne John na konci zemře. Rafael se prostě snaží napravit všechno zlé, co provedl, a možná se kvůli svému předchozímu počínání považuje za špatného člověka, takže svoje rozhodnutí vidí za férové. Ale jestli má být kvůli tomu tím statečným (originální název zní The Brave)? Tohle označení sedí spíše na jeho malého synka, který se snaží matku bránit před gaunerským kamarádíčkem svého otce (Luiz Guzmán), který si myslí, že může cokoliv, zvláště když je zrovna sjetý.

Ono označení The Brave, neboli též Stateční, se může rovněž vztahovat na všechny původní obyvatele Spojených států amerických, protože si za uplynulá staletí zažili svoje, přičemž kolikrát se s nimi zacházelo jako s odpadem. Však si jistě mnozí vzpomenou, jak právě kvůli tomu odmítnul ve třiasedmdesátém Marlon Brando převzít Oscara za Kmotra. A taky mají poněkud jiné uvažování, což ovšem neplatí pro důvěru v církev. Spíše jde o to, že Rafael by ve své snaze polepšit se jistě našel vhodnější a méně radikální řešení, jak zaopatřit svou rodinu. O tom bourání celé komunity se přece dozvěděl až poté, co šel na doporučení za McCarthym, jehož poskok ho potom sleduje jako nějaký pekelník. Tento biják nepochybně trochu připomene western Brimstone. (POZOR NA MOŽNÉ SPOILERY VE ZBYTKU ODSTAVCE!) V něm si hlavní hrdinka raději vyřízne jazyk, než aby se trochu zamyslela. A ve finále jí to v podstatě bude jenom málo platné.

Bojovník je film, který pro Johnnyho Deppa evidentně hodně znamená. Svědčí o tom také skutečnost, že jej prý kvůli špatným recenzím nikdy neuvedl v USA, a to ani v kinech, ani na VHS/DVD/Blu-ray nosičích. Tamní trh by mu přitom s velkou pravděpodobností stejně dokázal zajistit slušný balík, neb už tehdy byl široké veřejnosti dobře známý. Nicméně tady byl komerční úspěch skutečně až druhořadý. Film se do značné míry nese v podobném duchu, jako některé další nezávislé americké „fláky“ z devadesátek. To znamená, že kdyby se k němu autor odhodlal třeba až o deset roků později, jistě by minimálně z vizuálního úhlu pohledu vypadal jinak. Zároveň nutno podotknout, že díky tomu, jak je příběh vyprávěný (mj. není od věci si všimat detailů), jest záhy jasné, že se v závěru nedočkáme žádné explicitní řezničiny á la Hostel. Jediná brutálnější scéna tak funguje jako jakýsi její předvoj. Bojovník je zkrátka film, který má myšlenku a celkově vzato dopadnul nad očekávání dobře. Proto vlastně malinko zamrzí, že Johnny nerežíroval víckrát.

Recenze: Záskok

Brzy vstoupí do kin Panenky na útěku v režii Ethana Coena, který ve čtyřiadevadesátém režíroval se svým... celý článek