Tak na úvod bude asi dobré si připomenout to, co už snad každý dávno ví. A sice, že
Luc Besson by v žádném případě nemohl být špion ani tajný agent (tedy pokud by zrovna neprobíhala
studená válka). Jeho příspěvky na toto téma jsou veskrze naivní a na pokřivený efekt, tj. s realitou nemají nic společného. To by ještě tolik nevadilo. Daleko horší je to se skutečností, že si myslí, že jsou cool, ale to tedy nejsou! Ve své serióznosti navíc bývají nechěně směšné. Jednou z výjimek bude příjemný akční thriller
Bez soucitu, který napsal s
Adim Hasakem, tak jako
3 dny na zabití. Příběhově nic objevného, avšak
John Travolta v něm nejde pro tvrdou ránu daleko a je dvakrát drsnější než
Stanley, třikrát drsnější než
Vincent Vega a minimálně devětkrát drsnější než
Danny Zuko, jelikož ten svoji drsnost víceméně pouze předstírá.
Ale zpět ke
3 dnům na zabití, které představují pěkné pokoukání právě z toho důvodu, že se neberou vážně. Protože kdyby ano, byl by to průšvih obřích rozměrů. Možná ani tak ne z hlediska komerčního, jako z toho kvalitativního. Ve filmografii
Luca Bessona by to nebyla úplně výjimka (
Kurýr: Restart,
Renegáti,
96 hodin: Odplata). Zápletka smíchává dohromady trojí snahu špičkového agenta CIA Ethana. Zaprvé, chce urovnat spory s bývalou manželkou a odcizenou dcerou. Zadruhé, musí dopadnout nebezpečného teroristu známého jako Vlk, jehož plány jsou tentokrát větší, než jenom zlikvidovat nějakého
zajíce. Zatřetí, musí si zachránit vlastní kejhák, neboť není v nejoptimálnější formě.
Do pohody mu má pomoct experimentální lék od kolegyně Vivi (
Amber Heard), která si svou práci maximálně užívá. Často nalíčená skoro jako nějaká domina dává jasně najevo, kdo všemu šéfuje. Kupříkladu jenom pouhým pohledem vysvlékne podřízeného z oblečení. A když není jiné řešení, neváhá sama vykonat špinavě-temnou práci. Sama dobře ví, že na Ethanově cestě k dopadení Vlka bude nutné přesvědčit řidiče (jehož náctileté dcery pomůžou s hledáním té vlastní), postarat se o účetního (který jakožto Ital pomůže dceři s vařením omáčky) a přemoci hrozivého Albína (jenž skutečně dostane, co si za svoji záporáckost zaslouží).
A vedle toho nesmíme opomenout početnou rodinu přistěhovalců snad odkudsi z Mali, kteří se nastěhovali do jeho bytu. Mimochodem, celým jménem se jmenuje Ethan Renner, což má být pravděpodobně narážka na
Mission: Impossible: Ghost Protocol, kde máme jak Ethana Hunta, tak
Jeremyho Rennera (který hraje i v
Bourneově odkazu). Nicméně hrdina
3 dnů na zabití se – bez ohledu na jeho kondici – netváří být tak precizním agentem, jakou jsou ti, kteří jsou k vidění v proslulých hollywoodských franšízách. Tím, že se zároveň jedná o extrémně starostlivého otce,
Besson malinko vykrádá vlastní scénář k původním
96 hodinám – nejlepšímu bijáku, jaký kdy napsal a nerežíroval.
Francouzský tvůrce proslul silnými ženskými postavami, které se objevují i ve
3 dnech na zabití (a dalších počinech od
McGho). O Vivi už byla řeč. Dcera Zooey (milá
Hailee Steinfeld) jest naopak mladou kráskou v nesnázích. Sbližování s otcem na řetízáku, při povídání o vlasech nebo prostřednictvím zakoupeného kola je sice do jisté míry absurdně-patetické, nicméně díky
McGho svědomité režii překvapivě taky zábavné. Vývoj vztahu s bývalou ženou Tinou jakoby měl dokazovat, že
Besson zná svoje diváky. Jenže to není úplně pravda, jelikož tohle už je jaksi přeslazené, navzdory té nadsázce. Tím spíše, že ji ztvárňuje
Connie Nielsen, která nám v některých svých minulých rolích ukázala, že se o sebe dovede postarat. A neměli bychom vynechat
Maï Ahn Le coby Yasmin, která měla potenciál stát se novou
Brutální Nikitou, leč brzy jí takříkajíc ujel nikoli vlak, nýbrž výtah.
3 dny na zabití jsou nevšedním příběhem Američanů v Paříži. Takhle to zní možná až poteticky. Jenže tenhle scénář nebyl z nejbezvadnějších (holt nezapře účast
Luca Bessona). I protože, že když už se ojediněle objeví nějaký nečekaný twist, je s ním naloženo vcelku prachbídně. Ovšem dá se směle tvrdit, že
McG realizoval nejlépe, jak to jenom šlo. Vychytal důležitý timing, jasně definoval vztahy mezi postavami, pohlídal si tempo a rytmus, díky kterým má film velmi solidní drive. Jenom kdyby poutavěji naservíroval ty akční scény, protože málokdy potěší, když se stane, že jsou v akčním projektu zajímavější ty neakční.
FOTO: Bioscop