Recenze: 3 dny na zabití

Vydáno dne 22.04.2021
Amber Heard slaví 22. dubna narozeniny. Sice si proti sobě poštvala spoustu fanoušků kvůli nařčení Johnnyho Deppa z domácího násilí, ale oba pořád zůstávají v mých TOP 10 nejoblíbenějších hereček a herců. Takže se podíváme na film, který je – na rozdíl od Všichni milují Mandy Lane – k dispozici na Netflixu i na DVD a ve kterém sice nehraje hlavní roli, ale svým počínáním má výrazný vliv na hlavního hrdinu, kterého tradičně skvěle ztvárňuje Kevin Costner.

Tak na úvod bude asi dobré si připomenout to, co už snad každý dávno ví. A sice, že Luc Besson by v žádném případě nemohl být špion ani tajný agent (tedy pokud by zrovna neprobíhala studená válka). Jeho příspěvky na toto téma jsou veskrze naivní a na pokřivený efekt, tj. s realitou nemají nic společného. To by ještě tolik nevadilo. Daleko horší je to se skutečností, že si myslí, že jsou cool, ale to tedy nejsou! Ve své serióznosti navíc bývají nechěně směšné. Jednou z výjimek bude příjemný akční thriller Bez soucitu, který napsal s Adim Hasakem, tak jako 3 dny na zabití. Příběhově nic objevného, avšak John Travolta v něm nejde pro tvrdou ránu daleko a je dvakrát drsnější než Stanley, třikrát drsnější než Vincent Vega a minimálně devětkrát drsnější než Danny Zuko, jelikož ten svoji drsnost víceméně pouze předstírá.

Ale zpět ke 3 dnům na zabití, které představují pěkné pokoukání právě z toho důvodu, že se neberou vážně. Protože kdyby ano, byl by to průšvih obřích rozměrů. Možná ani tak ne z hlediska komerčního, jako z toho kvalitativního. Ve filmografii Luca Bessona by to nebyla úplně výjimka (Kurýr: Restart, Renegáti, 96 hodin: Odplata). Zápletka smíchává dohromady trojí snahu špičkového agenta CIA Ethana. Zaprvé, chce urovnat spory s bývalou manželkou a odcizenou dcerou. Zadruhé, musí dopadnout nebezpečného teroristu známého jako Vlk, jehož plány jsou tentokrát větší, než jenom zlikvidovat nějakého zajíce. Zatřetí, musí si zachránit vlastní kejhák, neboť není v nejoptimálnější formě.

Do pohody mu má pomoct experimentální lék od kolegyně Vivi (Amber Heard), která si svou práci maximálně užívá. Často nalíčená skoro jako nějaká domina dává jasně najevo, kdo všemu šéfuje. Kupříkladu jenom pouhým pohledem vysvlékne podřízeného z oblečení. A když není jiné řešení, neváhá sama vykonat špinavě-temnou práci. Sama dobře ví, že na Ethanově cestě k dopadení Vlka bude nutné přesvědčit řidiče (jehož náctileté dcery pomůžou s hledáním té vlastní), postarat se o účetního (který jakožto Ital pomůže dceři s vařením omáčky) a přemoci hrozivého Albína (jenž skutečně dostane, co si za svoji záporáckost zaslouží).

A vedle toho nesmíme opomenout početnou rodinu přistěhovalců snad odkudsi z Mali, kteří se nastěhovali do jeho bytu. Mimochodem, celým jménem se jmenuje Ethan Renner, což má být pravděpodobně narážka na Mission: Impossible: Ghost Protocol, kde máme jak Ethana Hunta, tak Jeremyho Rennera (který hraje i v Bourneově odkazu). Nicméně hrdina 3 dnů na zabití se – bez ohledu na jeho kondici – netváří být tak precizním agentem, jakou jsou ti, kteří jsou k vidění v proslulých hollywoodských franšízách. Tím, že se zároveň jedná o extrémně starostlivého otce, Besson malinko vykrádá vlastní scénář k původním 96 hodinám – nejlepšímu bijáku, jaký kdy napsal a nerežíroval.

Francouzský tvůrce proslul silnými ženskými postavami, které se objevují i ve 3 dnech na zabití (a dalších počinech od McGho). O Vivi už byla řeč. Dcera Zooey (milá Hailee Steinfeld) jest naopak mladou kráskou v nesnázích. Sbližování s otcem na řetízáku, při povídání o vlasech nebo prostřednictvím zakoupeného kola je sice do jisté míry absurdně-patetické, nicméně díky McGho svědomité režii překvapivě taky zábavné. Vývoj vztahu s bývalou ženou Tinou jakoby měl dokazovat, že Besson zná svoje diváky. Jenže to není úplně pravda, jelikož tohle už je jaksi přeslazené, navzdory té nadsázce. Tím spíše, že ji ztvárňuje Connie Nielsen, která nám v některých svých minulých rolích ukázala, že se o sebe dovede postarat. A neměli bychom vynechat Maï Ahn Le coby Yasmin, která měla potenciál stát se novou Brutální Nikitou, leč brzy jí takříkajíc ujel nikoli vlak, nýbrž výtah.

3 dny na zabití jsou nevšedním příběhem Američanů v Paříži. Takhle to zní možná až poteticky. Jenže tenhle scénář nebyl z nejbezvadnějších (holt nezapře účast Luca Bessona). I protože, že když už se ojediněle objeví nějaký nečekaný twist, je s ním naloženo vcelku prachbídně. Ovšem dá se směle tvrdit, že McG realizoval nejlépe, jak to jenom šlo. Vychytal důležitý timing, jasně definoval vztahy mezi postavami, pohlídal si tempo a rytmus, díky kterým má film velmi solidní drive. Jenom kdyby poutavěji naservíroval ty akční scény, protože málokdy potěší, když se stane, že jsou v akčním projektu zajímavější ty neakční.

Recenze: Lidé pod schody

Na Blu-ray nedávno vyšla i tahle poněkud bizarní podívaná, pod kterou se podepsal jeden legendární hororový... celý článek