Vážení uživatelé, pokud jste si žádali o obnovu hesla v době 12/2020 - 2/2021 je nutné znovu požádat o zaslání hesla. Děkujeme za pochopení.
 
NOVĚ můžete filtrovat filmy a seriály také dle streamovacích služeb

Z domova: Další český film hlásí dotočeno

Vydáno dne 09.04.2021 (594 přečtení)
Navzdory koronavirové pandemii u nás nadále vznikají jak zahraniční, tak tuzemské filmy. 

 










 

Režisérka Beata Parkanová na sebe výrazně upozornila díky Chvilkám, za které si Jenovéfa Boková odnesla Českého lva i Cenu české filmové kritiky. Její novinka se jmenuje Slovo a jedná se o dobové drama, jaké vznikalo hned ve třech zemích. Počítejte se mnou: První klapka padla loňské léto u moře v Polsku (1). Během podzimu pokračoval štáb v České republice (2), konkrétně na Vysočině a na Pardubicku. A v zimě se tvůrci přesunuli na Slovensko (3), kde točili v patnácti stupních pod nulou. „Potřebovali jsme natočit všechna čtyři roční období. Díky časovému rozložení bylo natáčení samozřejmě náročné, museli jsme zas a znovu udržet pozornost. Svá specifika má pochopitelně i natáčení filmu v době covidu. Ale zvládli jsme to,“ radovala se s poslední klapkou Beata Parkanová.

Tohle Slovo se odehrává v letech 1968 a 1969, přičemž vypráví příběh manelského páru Václava a Věry, kteří si vzájemně dali Slovo, že budou stát při sobě v časech dobrých i zlých, budou mít pevné postoje a nepřekročí ani morální, ani společenské hranice. Okolí a doba po srpnu 1968 je ale vystavuje (h)různým zkouškám a dramatickým situacím. Záměrem tohoto snímku není vylíčit zvolené historické období, protože příběh se může odehrávat kdykoliv a jeho téma se týká každého z nás i dnes. „Hlavním hrdinům se zbortil vnější svět, Václavovi profesní, Věře rodinný. Oba přichází o to, na co spoléhali a kým díky tomu byli. To, co zůstalo, je pouto mezi nimi a Slovo, které dali každý sám sobě a sobě navzájem. To není vůbec málo. A právě o téhle síle film je. Dilema, zda dostát svému Slovu,nebo dělat ústupky, buď pod tlakem, nebo pro nějaké výhody, řeší lidé stále. Stejně jako se lidé stále musejí vypořádávat s tím, když se jim zbortí vnější svět a jediné, o co se mohou opřít, je jejich muž nebo žena,“ popisuje režisérka.

Hlavní mužskou roli ztvární Martin Finger: „Václav je pevný, zásadový a morální člověk. A jako každý i zranitelný. Užívám si tuhle charakterní roli, pro kterou jsou principy vyšší pravdy posvátné. Taková zásadovost se v životě často nevidí. Václav si to za ni slízne. Je to pro mě velký hrdina. Sám bych tuhle odvahu v životě, pokud by na to přišlo, chtěl mít.“ Inspiraci našla autorka u vlastního dědečka, který odmítl vstoupit do komunistické strany a tlak režimu následně poznamenal jeho život, manželství i rodinu. „Točit filmy, jejichž příběh nese emoce a situace, které umím rozpoznat sama v sobě, je pro mě jeden ze základních klíčů tvorby. Věřím, že právě tahle ryzost a pravdivost a přesnost v detailech pak může přinést divákům silný zážitek.

 










 

Herci i štáb se shodli, že vedle kostýmů a dekorací z 60. let bylo natáčení Slova speciální a neobvyklé především stylem dlouhých nepřerušovaných záběrů. Pro tvůrce proto byla náročnější příprava dané scény se všemi dobovými detaily. Pro herce to znamenalo pečlivé zkoušky a dlouhou hereckou akci bez přestávky. Taková klidně trvala i dvě a půl minuty. „Herce dopředu upozorňuji, že natáčení se mnou je náročné a vybírám si proto i herce, kteří na tenhle styl práce přistoupí,“ směje se Beata Parkanová s narážkou na skutečnost, že některé záběry spotřebovaly na třicet klapek! No, pořád lepší, než šedesát v podání Bély Tarra, jak mně vyprávěl Miroslav Krobot před premiérou Kvarteta. „Já jako herečka potřebuji vědět, co režisér chce. A Beata ví tohle úplně přesně. Ví, co chce, nepustí to, a to mě strašně baví. Natáčení bylo štěstí. Bylo jako jídlo v restauraci s Michelinskými hvězdami a já bych chtěla přidat,“ dodala Gabriela Mikulková, představitelka Věry.

Ve vedlejších rolích se objeví Boleslav Polívka, Vladimír Polívka, Ondřej Sokol, Jenovéfa Boková, Petra Hřebíčková, Taťána Medvecká, Ján Jackuliak nebo Marek Geišberg. Slovo vznikalo z velké části v době koronavirových opatření. Pandemie se však ukázala býti výhodou pro natáčení v liduprázdných městech. Snímek vzniká v česko-slovenské produkci. Střihačem je legendární Alois Fišárek, kameramanem Tomáš Juríček, skladatelem Jan P. Muchow a dramaturgii, na kterou se u nás často (po)zapomíná, měl na starosti Vít Poláček. Ukázka z tohoto počinu byla v březnu uvedena v sekci Work in progress na festivalu v Sofii, což by mělo přilákat zájem zahraničních sales agentů a filmových festivalů. Slovo se svým mezinárodně srozumitelným tématem neskrývá velké ambice. Jestli oprávněně, budeme moct posoudit v příštím roce.

FOTO: Bontonfilm
(Autor: Tomáš Kordík)
 

DVD

Recenze: Scarface (Zjizvená tvář)

Velký Al – samozřejmě nikoli Capone, nýbrž Pacino, oslavil před pár dny narozeniny. A tak rozhodně nebude od věci se vedle Krycí... celý článek

Skylink

Hitlerova bitva s médii

O moci médií dnes nikdo nepochybuje. Dokonce se dnes v rámci jejich internetového prostoru mluví o kybernetické válce. celý článek

TV

Recenze: Půlnoční nebe Dnes

George Clooney oslavil 6. května 2021 šedesátiny, a tak je ideální doba se podívat na tento počin z produkce Netflixu,... celý článek
 
Přidat na Seznam.cz
Zdarma
aplikace
pro mobil
ke stažení