Vážení uživatelé, Seznam DVD je dočasně nedostupný. Na odstranění chyb se pracuje. Děkujeme za pochopení.
Vážení uživatelé, pokud jste si žádali o obnovu hesla v době 12/2020 - 2/2021 je nutné znovu požádat o zaslání hesla. Děkujeme za pochopení.

NOVĚ můžete filtrovat filmy a seriály také dle streamovacích služeb

Recenze: Ospalá díra

Vydáno dne 07.04.2021 (414 přečtení)
Před jednadvaceti rokama měl u nás premiéru tenhle vytříbený horor z dílny vizionářského Tima Burtona. A my si ho teď připomeneme. Jednak proto, že si jako Strašidelný palác a další horory Rogera Cormana z 60. let udržuje precizní gotickou atmosféru, a jednak taky kvůli tomu, že je ke zhlédnutí na Netflixu.

Blíží se rok 1800. Otázka zní, kdopak do něj se doplazí. Newyorský strážmistr Ichabod Crane razí poměrně nestandardní vyšetřovací metody, takže je svým nadřízeným Christopherem Leem poslán je uplatňovat do zapadlé vesnice s názvem Ospalá díra (Sleepy Hollow), kde došlo ke třem bestiálním vraždám. Brzy po příjezdu vychází najevo, že je s velkou pravděpodobností nemá na svědomí žádná lidská bytost, nýbrž bezhlavý hesenský jezdec, který nedočká klidu, dokud nevypátrá svoji hlavu. Oběti si tedy nevybírá náhodou, nicméně ve finále se může stát, že celá situace bude ještě mnohem zamotanější.

Že spolupráce Tima Burtona a Johnnyho Deppa funguje znamenitě, se potvrdilo už při uvedení Eda Wooda a samozřejmě ještě předtím u Střihorukého Edwarda, který má v porovnání s Ospalou dírou velmi podobnou atmosféru. Režisér také znovu neopomenul obsadit herce-veterány, kteří se objevili buď v počinech Rogera Cormana (Vincent Price), nebo v hororech od společnosti Hammer Film Production (Michael Gough), tedy v titulech, které mu jsou blízké. Tentokrát natáčel podle povídky Washingtona Irvinga. Jenže tahle pověst o bezhlavém jezdci, jak už to tak u pověstí bývá, má podle všeho nějaký reálný základ!?!

Je pravda, že Tim Burton má slabost pro podivíny, kteří plavou proti proudu (ačkoli Střihoruký Edward se v tomto směru vymyká, neboť není člověk). A taky je pravda, že nikdo jiný je nedokáže zahrát s takovým (sou)citem jako Johnny Depp. Hrdina s cool jménem Ichabod Crane má k dokonalosti daleko. Tak jako kupříkladu Eric Price (Jason Clarke ve Winchester: Sídle démonů), ani hlavní protagonista Ospalé díry si vůbec nepřipouští, že by měl mít co do činění s temnými nadpřirozenými silami. A my pouze doufáme, že se z bezhlavého jezdce nevyklube nějaký podvodník v kostýmu. Oba snímky jsou v podstatě pohádky pro dospělé, akorát tahle jest o poznání záživnější a působivější.

A to nejen díky své famózní vizuální stránce, ale také kvůli samotnému příběhu, který adaptoval Andrew Kevin Walker (Sedm, Vlkodlak), po němž mírně přepisoval český rodák Tom Stoppard (Zamilovaný Shakespeare, Anna Karenina). Postaral se tím o snížení úrovně násilí a o Ichabodovu komičtější stránku. Nutno dodat, že Johnny Depp hraje postavy v rámci Burtonovy filmografie pokaždé hodně podobně, ale ve všech případech je výsledek zajímavý a vlastně taky unikátní, neboť herecký projev dokonale zapadá do celkového konceptu. A to i tehdy, když se bizarnost otočí doprava na maximum (viz Karlík a továrna na čokoládu či Temné stíny).

Ospalé díře natáčel vedle Mirandy Richardson (Královna Viktorie), Christophera Walkena (Lovec jelenů) nebo Caspera Van Diena (Hvězdná pěchota) s dlouholetou kamarádkou Christinou Ricci. Bylo ovšem celkem zbytečné, aby se vztah jejich postav, tj. strážmistra a Katriny, která jest dcerou nejdůležitější osoby ve městě Van Tassela, zabředával do nucené romance. Zápletka s bezhlavým jezdcem, Stromem mrtvých a čarodějnicí je sama o sobě natolik napínavá, nosná a díky/navzdory flashbackům také nejednoznačná, že romantickou linku opravdu nepotřebuje. Tím spíše, že mezi Johnnym a Christinou je výraznější věkový rozdíl. Na titulech Jana Svěráka si klidně potvrdíme, že to někdy nefunguje (Tři bratři), ale někdy to funguje (Po strništi bos). Daleko zajímavější je sledovat vztah jiných dvou figur, jaké tady kvůli spoilerům nechci uvádět.

Ospalá díra je film, na který jsem se moc chtěl podívat už v roce 2006 na VHS, ale pak mně do toho něco přišlo, takže jsem si říkal, že zhlédnutí holt o pár dnů odložím. No, a nakonec se z toho vyklubalo patnáct roků. V každém případě to odkládání určitě stálo za to! Film rozhodně splnil, co sliboval. Ostatně podle stručné synopse to nebylo při – i kdyby jenom obecné – znalosti režisérovy tvorby nijak složité odhadnout. Potřeba specifické, ba trademarkové poetiky a nějaké té výstřednosti (např. Craneovo vědecké „nádobíčko“) nebyla porušena ani tentokrát. Takže se Ospalá díra stane jistě u velké většiny diváků a divaček další podívanou, která se díky uhrančivým obrazům i samotnému příběhu vryje hlouběji do paměti. A která zároveň může způsobit, že si rozmyslíte podzimní vycházku do lesů.

Recenze: Apocalypto

Před týdnem jsme se zaměřili na Umučení Krista, takže nebude od věci si dát ještě jeden totálně skvělý film od... celý článek

TV