Je to už skoro devět roků. A stále se na to nedá zapomenout. I proto, že až v takové míře jsem to snad u žádného jiného počinu nezažil. Psal se 7. červen roku 2012. O budoucí koronavirové pandemii ještě nikdo neměl ani potuchy. Vyrazil jsem tedy do Bio Oka na premiéru Promethea. Lístek stál pouhých 100 Kč a kino bylo narvané. Nikdo neměl roušku. Těžko už ale spočítám, kolikrát jsem během závěrečných třiceti minut slyšel ironický potlesk, hlasitý smích a kolikrát jsem nevěřícně kroutil hlavou. Někteří příznivci série byli dost našvaní, jiné potěšilo, že se pobavili, byť tedy nezáměrně.
Je to už skoro devět roků. A před zhlédnutím bonusové sekce na Blu-ray jsem se odhodlal se na samotný film podívat znovu, protože v průběhu té doby jsem se párkrát přistihnul při přemýšlení nad tím, že přece nemůže být až tak špatný. Není. Co se výpravy a hutné atmosféry týče, jedná se téměř o prvotřídní sci-fi. Napětí Ridley Scott servíruje působivě, ačkoli brutální scény se nezadřou pod kůži tolik jako v Životě. Jinak jsem vnímal vztahy mezi postavami. I proto, že díky Čarodějnici znám Kate Dickie a díky Upgrade taky Logana Marshall-Greena, díky Marvelu Benedicta Wonga a díky Mission: Impossible rovněž Seana Harrise, jehož specifický hlas se fakt neztratí.
No, pojďme raději k té bonusové sekci. Začít můžeme čtrnácti VYNECHANÝMI A ALTERNATIVNÍMI SCÉNAMI. Jedna musela být kvůli nevhodnému vyznění o několik měsíců později kompletně přetočena. ‚Holloway hungover‘ je prodloužená sekvence s červem v oku. V další Janek (proč se musí jmenovat zrovna Janek?) vypráví Vickersové s tváří Charlize Theron pozoruhodnou backstory z Jordánska, která se náramně podobá aktuálním zážitkům z LV-223. V jiné si zase vysloužil Fifield (kam na ty jména scenáristé chodí?) zrůdnější masku. Dojde na závěrečné prodloužené existenciálně-filozofické povídání Shawové s robotem Davidem (výborný Michael Fassbinder), který se hodně podobá Ashovi a Bishopovi. Ze všech nejsugestivnější jest však ta, ve které Tvůrce promluví, přestože neřekne nic zásadního a nic nevysvětlí. Rozhodně měla zůstat ve finálním sestřihu!
KOMENTÁŘ REŽISÉRA/PRODUCENTA RIDLEYHO SCOTTA a KOMENTÁŘ SCENÁRISTY JONA SPAIHTSE A SCENÁRISTY/VÝKONNÉHO PRODUCENTA DAMONA LINDELOFA postrádají české titulky, nicméně režisér o svých počinech vždycky v tom povídání prozradí hodně zajímavého. Zbývají už jenom SPISY PETERA WEYLANDA, které určitě stojí za prozkoumání! Nacházejí se tady celkem čtyři. Všechny obsahují jednak Weylandovy (Guy Pearce) anglicky psané postřehy k danému tématu, a jednak video, na které jimi v podstatě reaguje. Pro připomenutí – jedná se o šéfa vlivné společnosti Weyland Industries, která má možnost poslat lidi ve vesmírné lodi na vzdálenou planetu. Tak trochu Elon Musk závěru 21. století.
‚Prometheus Transmission‘ nás zavede na výcvik členů posádky, a také si ze vzduchu prohlédneme krásné oblasti na naší planetě, aby tvůrci věděli, co tady máme za poklady. Přitom oni nás tedy po celou dobu zřejmě sledují a jsou námi už fakt znechucení. ‚Ted Conference, 2023‘ se odehrává ve velkém sále plném posluchačů a posluchaček, přičemž Weyland pronáší ve své plamenné řeči věci o Bohu, o různých technologických vychytávkách, ba taky o Lawrenci z Arábie. Velice dobré, byť jsme takových monologů zažili v rámci kinematografie už dost. Stejně Zamrzí, že se nedostal do filmu. Ten opravdu není až tak špatný. Ale do značné míry vlastně i proto, že existuje vskutku strašidelný Vetřelec: Covenant, o jehož bonusové sekci jsou informace k dispozici TADY.
P.S.: Disk obsahuje funkci BD-LIVE, která má svoji speciální položku LIVE EXTRAS, takže jistě pomůže výrazněji rozšířit obzory.
FOTO: CinemArt