Na jejím základě nutno podotknout, že se tvůrci filmu skutečně snaží být historii věrní. Budeme mít možnost se podívat do zákulisí slavné show, ve které nechyběli indiáni, kovbojové, koně, bizoni či neomylná střelkyně Annie Oakley. Ke slovu se dostane manažer Nate Salisbury, propagátor Ed Goodman nebo spisovatel Ned Buntline, který Buffalo Billa vymaloval ve své šestákové tvorbě v hodně hustých barvách, takže z něj udělal legendu. V tomto bijáku si ho zahrál Burt Lancaster a možná je škoda, že celý příběh z roku 1885 právě tahle postava rámcově nevypráví.
Co se vyprávění týče, řemeslně se opět jedná o precizní dílo (třebaže režisér údajně tvrdil, že vlivný producent Dino De Laurentiis mu do finálního sestřihu zasahoval). Co se obsahové stránky týče, bohužel Altman zase servíruje jednoduchý příběh zbytečně složitým způsobem. V 70. letech podobně přistoupil i k McCabeovi a paní Millerové, což měl být de facto „baladický pohled na rozmach kapitalismu v období divokého západu“, jenže scény na sebe v něm rozhodně ukázkově nenavazují a dialogy jsou mnohdy zmatečně kostrbaté.
Na scéně před obecenstvem v aréně ho uvidíme naprosto minimálně. Spíše se snaží uvádět věci na pravou míru a touží po tom ukazovat pravdu, žádnou přikrášlenou zábavu. A také chce vyjednávat, obzvláště když dorazí prezident Stephen Grover Cleveland, jehož pěkně ztvárňuje Pat McCormick a jehož žena vypadá jako Shelley Duvall (Osvícení). Film přitom v žádném případě nechce na indiány a jejich zvyklosti pohlížet v negativním světle. Proto se tvůrci údajně snažili ke spolupráci zlákat Marlona Branda, jenž tři roky předtím odmítnul Oscara za Kmotra kvůli tomu, jak se zachází s původními domorodými obyvateli. Hlavní roli tak velmi působivě ztvárnil Paul Newman, přičemž co vytknout nelze ani postavám, které hrají Harvey Keitel a Geraldine Chaplin.
Buffalo Bill a indiáni je film, který vzniknul v roce 1976, tj. rovných 200 roků po ratifikaci Deklarace nezávislosti. Nezapře solidní atmosféru 19. století, a také satirický podtón, byť jaksi nedotažený. Už v době vzniku se patrně i díky němu nesetkal s příliš kladnou diváckou odezvou. Nepomohl ani Zlatý medvěd z Berlinale. Ale přesto stojí za zhlédnutí, přestože teprve nosné myšlenky brzy odsouvá na vedlejší kolej a především kvůli těm leckdy zavádějícím dialogům se snaží o sofistikovanější pohled na tuto unikátní a hrdinskou společnost, přičemž některé její aspekty (jako třeba ono přikrášlování skutečnosti nebo kult hvězd) vydržely v zábavním průmyslu do dnešních dnů. Buffalo Bill, vlastním jménem William F. Cody, byl i z tohoto důvodu ještě pozoruhodnější postavou než P. T. Barnum. Dával lidem to, co chtěli vidět, a jeho odkaz stále přetrvává. Nebýt jeho neodolatelnému mýtu o divokém západu, dost možná by se syn Johna Carpentera nejmenoval Cody, western by nebyl jedním z nejlákavějších filmových žánrů počátku kinematografie, a nedochoval by si takovou popularitu až do současnosti.
FOTO: cinema.de